Verwantschap, wat bepaalt je identiteit en je afkomst nou eigenlijk?

Verwantschap, wat bepaalt je identiteit en je afkomst nou eigenlijk?

Foto door Else Talsma: directrice Corine Holders van het Museum IJsselstein

IJSSELSTEIN – Door Else Talsma. In museum IJsselstein (MIJ) wordt de tentoonstelling ‘Verwantschap’ tot en met 3 Juni gepresenteerd. De tentoonstelling bestaat uit een verzameling al bestaande werken van verschillende kunstenaars die ieder op hun eigen manier iets vertellen over het thema. ‘Ook wilden we iets meer voor de omgeving betekenen’ aldus directrice Corine Holders (57) 

‘Voor veel mensen is familie hun thuis, het gevoel van “ergens bij horen” maar wat als je de helft van je familie niet kent omdat je een donorkind bent?’ Tot zover de eerste regel uit het boek ‘Verwantschap’. Dit boek is geschreven door de halfzussen Linda Sprado en Vera de lange die elkaar in 2019 vonden via een DNA-test. Uit de test bleek dat beide vrouwen dezelfde donorvader hebben ‘We zijn benaderd door de twee halfzussen, met de vraag of ze hun boek hier in het museum mochten presenteren. Door dit gesprek zijn we gaan doorboorduren op het thema ‘ donorkinderen’. Na aanleiding van het boek vroegen wij ons af; wat bepaald je identiteit en je afkomst nou eigenlijk? Die gedachtegang vonden wij dusdanig interessant dat we er een hele tentoonstelling omheen hebben gebouwd. Het begon dus bij het boek en daarna is deze tentoonstelling tot stand gekomen’ aldus Corine Holders (57).

Kunstenaars

De tentoonstelling bestaat uit verschillende werken van een aantal kunstenaars. ‘Bij het maken van een tentoonstelling, wordt er eerst een longlist van kunstenaars gemaakt. Waarna er een shortlist gemaakt kan worden met kunstenaars waarvan je denkt; “die passen mooi in het thema”. Na dit proces kunnen er een aantal kunstenaars benadert worden, met een al eerder gemaakte campagne tekst. Deze tekst heeft als doel om te laten zien hoe wij de tentoonstelling voor ogen hebben.’ Het vormen van een tentoonstelling doet directrice Holders niet alleen, maar met een team wat bestaat uit vier professionals: ‘We hebben een klein team,  en in dit team houden we brainstormsessies waaruit bijvoorbeeld een campagnetekst komt rollen.’

Alleen is het bij deze tentoonstelling iets anders gegaan: ‘We hebben met name voor deze tentoonstelling gekeken naar al bestaande werken, van kunstenaars waarvan wij wisten dat of hun achtergrond of het werk wat we al eerder gezien hadden paste bij onze tentoonstelling ‘Verwantschap’.’ Het musea heeft de kunstenaars daardoor ook op dergelijke wijze benadert ‘we hebben je werk gezien, we kennen je werk. Of we hebben eerder contact gehad. En jou werk lijkt ons heel goed te passen in onze tentoonstelling.’ De tentoonstelling bestaat uit een compositie van werken van vijf verschillende kunstenaars. ‘Op ons voorstel hebben alle kunstenaar enthousiast gereageerd. Het lijstje wat we voor ogen hadden zie je hier nu ook hangen.’

De ‘verwantschappenwant’ staande in het lokaal.

Lokaal in’t lokaal

Ook is er een nieuw concept opgezet wat tegelijkertijd  met de tentoonstelling ‘Verwantschap’ van start gegaan is, namelijk  het project ‘lokaal in’t lokaal’. ‘ Dit bestaat sinds de tentoonstelling ‘Verwantschap’. We zijn niet een heel groot museum, toch doen we hele dappere dingen. Alleen zijn we qua vierkante meters niet zo groot.  We worden gesubsidieerd, wat betekent dat we worden betaald door alle IJsselsteiners. We dachten misschien moeten we dan ook wat meer voor de omgeving gaan doen.’ Daarom wordt er op dit moment gebruik gemaakt van het ‘lokaal’. In deze ruimte worden bijvoorbeeld lezingen en workshops gegeven. Het is nu ook een ruimte waar een podium voor lokaal talent geboden wordt.

‘Het mag een goede amateur  of een gevestigde naam zijn, dat maakt allemaal niks uit. De kunstenaar mag hier tentoonstellen, zes weken lang. We proberen dat wel een beetje te laten aansluiten bij de lopende tentoonstelling. Verder is dat deel van het museum vrij toegankelijk en mogen ze iedereen uitnodigen om een kopje koffie te komen drinken.’ Op dit moment word het werk ‘relatie van verwantschap’ van Manju Sharma tentoongesteld. Dit kunstwerk sluit qua inhoud goed aan bij de huidige tentoonstelling. ‘Ze was heel erg blij toen ze hoorde dat wij haar hadden uitgekozen, ze komt hier heel vaak even kijken. Dit is voor ons een hele mooie start van dit nieuwe initiatief, een betere ambassadeur kunnen we ons niet bedenken.’

https://youtu.be/zrTG7cW4KIc

Over de auteur

Else Talsma

Mijn naam is Else Talsma ik ben 18 jaar oud en ik kom uit Friesland in 2020 heb ik mijn havodiploma gehaald op het Drachtsterlyceum. Persoonlijk voel ik me altijd aangetrokken tot verhalen en ben ik verschrikkelijk nieuwsgierig. Later zou ik me graag willen specialiseren in het maken van documentaires. Al op jonge leeftijd heb ik in veel theaterproducties, series en films gespeeld. Alhoewel ik daar altijd voor de camera stond heb ik me achteraf altijd meer aangetrokken gevoeld tot wat er achter de schermen afspeelde. En dan vooral tot het maken en bedenken van een concept en het daarvoor onderzoek doen naar verhalen van specifieke mensen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.