Heeft Nieuwegein een tekort aan laadpalen?

Heeft Nieuwegein een tekort aan laadpalen?

NIEUWEGEIN – Door Jo-Anne Loosman, Else Talsma en Joshua Vink. In een recent onderzoek kwam naar voren dat 67 procent van de Nieuwegeiners vindt dat er te weinig laadpalen in Nieuwegein zijn. Echter staan er in gemeente Nieuwegein veel meer dan in bijvoorbeeld: IJsselstein, Houten of Zeist. Hoe kan dat?

Elektrisch rijden 

Tegenwoordig hebben we een stuk meer kennis over de gevolgen van het gebruik van fossiele brandstoffen op het klimaat. Steeds meer mensen zijn dan ook klimaatbewust en rijden vandaag de dag elektrisch. Het aantal stekkerauto’s is van 2019 tot 2022 gestegen met 305,67 procent dit bracht het totaal aantal elektrische auto’s in Nederland op ruim 181 duizend in het begin van 2022. Het is niet alleen beter voor de luchtkwaliteit, ook geluidsoverlast van de snelweg verminderd en het heeft een gunstiger effect op het klimaat. 

Nu de gasprijzen de pan uit rijzen betaal je al gauw zo’n veertien cent per kilometer wanneer je op fossiele brandstoffen rijdt. Terwijl laden aan een publieke laadpaal je zo’n zes cent per kilometer kost. Thuis laden is nog goedkoper, ongeveer vijf cent per kilometer. ‘Het is comfortabel, geruisloos, er zijn geen versnellingen dus het gebruik is simpel, en het is ook nog eens goedkoop en goed voor het klimaat!’ Laat Ton, een elektrisch rijder, weten. 

Het probleem 

Volgens het ANWB zijn er momenteel zo’n 81000 publieke laadpalen in Nederland, waarvan 3000 snelladers. Dit maakt dat Nederland de grootste laaddichtheid heeft van Europa. In de omgeving rondom de stad Utrecht staan er ook heel wat laadpalen. Zo heeft IJsselstein er 60 Houten heeft 161, Woerden 182, en Nieuwegein steekt er met kop en schouders bovenuit met 329. Toch vindt 67% van de respondenten van een onderzoek uitgevoerd door studenten van de Hogeschool Utrecht dat er te weinig laadpalen zijn in Nieuwegein. 

‘Ik kan mijn auto niet meer in mijn eigen buurt kwijt en moet vaak een heel eind lopen, er komen ook steeds meer elektrische auto’s bij dus er moeten ook meer laadpalen komen.’ Vindt elektrisch rijder Steven. Dit is echter niet een mening die iedereen met een elektrisch voertuig deelt. Zo had Ton dit te zeggen over het vinden van een oplaadpunt voor zijn auto: ‘Ik kan overal laden, er is altijd plek!’  

Hoe komt het dat het de ervaringen van mensen die elektrisch rijden in Nieuwegein zo verschillen als het op laadpalen aankomt? Het antwoord lijkt niet te liggen bij de hoeveelheid laadpalen, maar eerder de plaatsing ervan. Bepaalde gebieden hebben een veel grotere laaddichtheid dan anderen, waardoor sommige mensen met een elektrische auto dus meer moeite hebben om hun auto op te laden. 

Over de auteur

Jo-Anne Loosman

Mijn naam is Jo-Anne Loosman. Ik ben zeventien jaar oud en ben in 2021 begonnen met de opleiding journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ik woon sinds kort op kamers in Nieuwegein zodat ik dichtbij Utrecht woon. Zelf kom ik namelijk uit Urk. Ik ben al mijn hele leven geïnteresseerd in schrijven en ben blij dat ik dat met deze opleiding kan beoefenen. Zo heb ik vroeger altijd de schoolkrant onderhouden voor mijn basisschool en schreef ik zelf boekjes. Op de middelbare school ontwikkelde ik een brede interesse voor politiek, maatschappij en cultuur. Deze studie leek me de beste combinatie voor mijn interesses en talenten.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.