Gelijke talenten, gelijke kansen.

Gelijke talenten, gelijke kansen.

Cals College

NIEUWEGEIN – door Megan van Ewijk. Dat niet elk kind met dezelfde talenten, dezelfde kansen krijgt is een lastig veel voorkomen probleem waar scholen de afgelopen jaren tegenaan lopen. Het Cals College Nieuwegein gaat daarom mogelijk een bestuurlijk-juridische fusering aan met middelbare scholen uit de regio om uitdaging als kansenongelijk te verkleinen. Nicole Groen is als zorg coördinator van het Cals College dagelijks bezig met het onderwerp kans gelijkheid.

Cals college Nieuwegein is een van de grotere middelbare scholen uit de regio. Een katholieke havo en vwo school, met de kinderen van blank en hoogopgeleide ouders als typische ‘Cals leerling’. Het fietsenrek voor de school staat bijna voller met schoongepoetste scooters. Toch zegt Groen dat ze als school proberen zoveel mogelijk een doorsnee te zijn van de samenleving en elke Cals leerling een gelijke kans willen bieden in de loopbaan naar het behalen van een diploma.

Kansenongelijkheid is het onderwerp van het moment. De mate waarin kansenongelijkheid voorkomt in het onderwijs is in de afgelopen tien jaar verdubbeld. Jouw culturele of economische achtergrond, of te wel; het wiegje waarin je wordt geboren, is van invloed op de kansen die je krijgt in het onderwijs. De toenemende diversiteit in culturele en economische achtergronden wordt door de schoolbesturen van de mogelijk fuserende middelbare scholen als ‘een uitdaging van de toekomst’ genoemd. Ook is er al langere tijd sprake van een landelijk leraren te kort en dit allen kan leiden tot een toename van de kansenongelijkheid.

‘Waar we op het Cals College tegen aan lopen is dat sommige ouders vaak niet weten hoe ze aan de bel moeten trekken. We zien dat ouders van leerlingen met een buitenlandse afkomst vaak niet weten hoe het Nederlandse schoolsysteem werkt of ze begrijpen de Nederlandse taal niet, waardoor gemakkelijk hulp vragen of het lezen van een van school afkomstige mail niet mogelijk is. Ze hebben hierdoor vaak minder snel de juiste informatie om de juiste stappen te nemen op het moment dat er een hulpvraag is.’

Dat het Cals College een grote school met ruim 2200 leerlingen is, biedt mogelijkheden om de kans gelijkheid te bevorderen. ’Het Cals college is een toegankelijke school voor iedereen die een bepaald niveau kan hanteren en binnen de school hebben we verschillende programma’s waar leerlingen aan mee kunnen om hun interesse en talenten verder te ontwikkelen zonder dat daar extra kosten aan verbonden zitten, mits ze de competenties hebben’ aldus Groen.

Om de kansenongelijkheid onder de leerlingen nihil te maken zou een bestuurlijk-juridische fusering van toepassing zijn. ‘Als de mogelijke fusering doorgaat zullen leerlingen er direct maar weinig van merken, maar als scholen komen we steviger in onze schoenen te zijn om alle uitdagingen op de juiste manier aan te kunnen gaan.’

Over de auteur

Lisa de Valk

Mijn naam is Lisa de Valk, 18 jaar en ik ben eerstejaars student journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ik zit op dit moment op kamers in Nieuwegein, maar kom oorspronkelijk uit Nieuwerkerk, een klein dorpje in Zeeland. Een grote stap heb ik moeten maken om uit mijn veilige thuishaven te vertrekken en zo de wijde wereld in te gaan. Ik vind het heel inspirerend dat er zo veel verschillende mensen zijn met ieder hun eigen verhaal en ik ben hier vaak erg nieuwsgierig naar. In de journalistiek mag ik deze verhalen omzetten tot producties, wat de studie voor mij zo leuk maakt. Het leven voor en achter de schermen spreekt bij beide aan, ik vind het leuk om dingen te regelen, en mijn eigen ambities liggen bij theater, sport en het sociale leven. Het idee om mensen te interviewen en deze verhalen op de weg terug naar huis achter mijn laptopje uit te werken, vind ik fantastisch. Een Zeeuws meisje op zoek naar avontuur :)

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.