Vanaf oktober minder geluidsoverlast trams Nieuwegein-IJsselstein

Vanaf oktober minder geluidsoverlast trams Nieuwegein-IJsselstein

Tramstation IJsselstein-Zuid

Door Tom Heekelaar 

IJSSELSTEIN – Begin dit jaar kwamen de 1e klachten over een ‘bonkend geluid’ dat afkomstig was van de nieuwe tram, al gauw kwam er een 2de klacht bij ‘een piepend geluid’. Sindsdien zijn er tijdelijke oplossingen aan bod gekomen, in de maand oktober komt er een vaste oplossing: automatische smeersystemen.

Wij spraken met Ron van Dopperen, senior communicatie en adviseur openbaar vervoer bij de provincie Utrecht. ‘Het bonkende geluid wordt er veroorzaakt door slijtage aan de wielen en het piepende geluid komt door de wielen die in de bochten langs de tramrails schuren’ verklaart van Dopperen. Om het probleem te verwerken gaat er veel tijd overheen, je moet feitelijk de oorzaak weten, om vervolgens een tijdelijke oplossing te bedenken en van uit daar een vaste oplossing.

Het bonkende geluid werd opgelost door onderhoud aan de wielen, het piepende geluid was een grotere uitdaging. De tijdelijke oplossing was de rails handmatig te smeren voor de bochten, vanaf oktober worden er automatische smeersystemen geplaats. Deze smeersystemen zullen automatisch smeren elke keer wanneer er een tram aankomt, hierdoor zou het piepende geluid erg verminderd worden. Toch waarschuwt van Dopperen: ‘er wordt erg meegeleefd met degenen die overlast ervaren maar de trams worden niet geruisloos, het geluid wordt zeker minder maar er komen geen stille trams die bestaan namelijk niet’.

Nadine Strating, buurtbewoonster in IJsselstein waar de meeste geluidsoverlast ervaren wordt. Strating verteld: ‘je kunt elkaar niet verstaan wanneer de tram voorbijkomt, het is een grote stoorzender. Mijn man werkt vanuit huis, het geluid belemmerd hem daarin veel zeker wanneer hij een online meeting heeft. De tram komt iedere vijf minuten wel voorbij op die manier is het lastig werken’. Meerdere buurtbewoners vertellen hetzelfde te ervaren tijdens het thuiswerken, toch zeggen vele dat ze blij zijn dat de gemeente het serieus opneemt en er snel een oplossing komt.

Auditieve Aanvulling door Dewy Huitema: Klik hier

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.