Vierde alcoholvrije slijterij geopend op City Plaza in Nieuwegein

Vierde alcoholvrije slijterij geopend op City Plaza in Nieuwegein

Foto: Jo-Anne Loosman - Opening Nix&Nix

Een rode loper is uitgerold en de eigenaar, Wim Boekema, van de slijterij is nog druk bezig met het ophangen van de laatste ballonnen. Vandaag vrijdagochtend 17 december om 11:00 is de vierde alcoholvrije slijterij van Nederland “Nix&Nix” op City Plaza in Nieuwegein geopend.

Tekst: Lisa de Valk

NIEUWEGEIN – Met een grote glimlach op zijn gezicht zegt eigenaar Wim Boekema: ‘Bij deze is de vierde alcoholvrije slijterij van Nederland geopend!’ Terwijl hij dit zegt plopt hij een fles alcoholvrije champagne en klinkt er een luid applaus. De eerste klant wordt heugelijk ontvangen en krijgt een gratis flesje wijn, wel alcohol vrij natuurlijk. De klanten druppelen langzaam binnen en de rij bij de kassa wordt steeds langer. Boekema loopt lichtelijk chaotisch rond en maakt met veel klanten een babbeltje. In de winkel valt op dat de producten dezelfde uitstraling hebben als de producten mét alcohol. Glazen flesjes, gekleurde blikjes en flessen wijn. Op de posters die groot op de etalage hangen is wel duidelijk kenbaar gemaakt dat alle artikelen alcoholvrij zijn in de winkel. Speciaal voor de opening hangen er kleurrijke bordjes bij de wijn schappen met een review van de NRC wijn special editie uit 2021.

Klanten in de winkel

De smaak

De klanten bij de opening krijgen allemaal een plastic champagneglas om een drankje te proeven. ‘Het proeft eigenlijk gewoon heel goed, gewoon normaal. Ik proef eigenlijk geeneens dat die alcohol vrij is’, vertelt een klant nadat die een nipje uit zijn glas nam. Eigenaar Wim Boekema legt uit hoe de smaak verbeterd is: ‘Vroeger was veel alcoholvrije drank helemaal niet zo lekker of wijn gemaakt van slechte druiven. Tegenwoordig heb je nieuwe technieken waardoor op een lage temperatuur de alcohol eruit gehaald wordt in grote faciliteiten en dan krijg je een betere smaak. Het is een vicieuze cirkel. Lekkerdere smaak betekent meer vraag, betekent meer omzet en dus meer geld om de smaak te verbeteren.’

Het doel en het idee

‘Het doel van Nix & Nix is om meer mensen bewust te laten zijn van alcoholvrije dranken”, zegt Boekema. Met een sprankeling in zijn ogen vertelt hij hoe hij op dit idee is gekomen. ‘Ik heb drie dochtertjes, hou van spontane uitjes en hou van sporten en op een gegeven moment wil je dat gewoon met elkaar combineren. Als je een avondje teveel gedronken hebt, ben je niet fit om te gaan hardlopen of te gaan spelen met je kinderen. Als er een alcoholvrij alternatief is, dan kan je het eigenlijk allemaal doen.’ Utrecht was een plek waar nog geen alcoholvrije winkel zat en daarom heeft Boekema City Plaza als vestigingsplek gekozen voor de opening van een nieuwe winkel.

Wim Boekema in de slijterij

Alcohol

Alcohol bevat veel calorieën en in alcoholvrij bier daarom minder. ‘In wijn zitten bijvoorbeeld 80% minder calorieën en in bier zit de helft calorieën in vergelijking met bier met alcohol, het is dus een stuk gezonder’, zegt Wim Boekema. Het percentage van de volwassen bevolking dat geen alcohol drinkt of niet meer dan 1 glas per dag, is gestegen van 37,4% in 2014 naar 41,5% in 2019 en nam in 2020 verder toe naar 44,4%. Volgens de site van de volksgezondheid dronk 48% van de bevolking in Nieuwegein alcohol in 2020.

De Gall & Gall zit in de straat bij de nieuwe slijterij. Binnen in de Gall & Gall ziet het er uitgestorven uit. Er is geen klant te bekennen en de medewerker zit op een stoel en staart voor zich uit. ‘De trend van alcoholvrije drank is goed merkbaar en we krijgen er ook steeds meer de vraag naar. Het gevolg is dat wij ons assortiment hierop moeten aanpassen en daar is de Gall en Gall druk mee bezig’, legt Gall & Gall medewerker Thomas uit. ‘Het heeft de laatste tijd ook meer met intoleranties te maken. ‘Mensen kunnen niet goed meer tegen alchol of zijn er allergisch voor en moeten daarom over op een alcoholvrij of alcoholarm alternatief.’ Op de vraag of hij de Nix & Nix als concurrent ziet, vertelt hij met een optimistische toon dat hij verwacht dat er vast genoeg mensen blijven die wel dranken met alcohol willen kopen.

Aanvullend audio-bericht door: Jo-Anne Loosman

Over de auteur

Lisa de Valk

Mijn naam is Lisa de Valk, 18 jaar en ik ben eerstejaars student journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ik zit op dit moment op kamers in Nieuwegein, maar kom oorspronkelijk uit Nieuwerkerk, een klein dorpje in Zeeland. Een grote stap heb ik moeten maken om uit mijn veilige thuishaven te vertrekken en zo de wijde wereld in te gaan. Ik vind het heel inspirerend dat er zo veel verschillende mensen zijn met ieder hun eigen verhaal en ik ben hier vaak erg nieuwsgierig naar. In de journalistiek mag ik deze verhalen omzetten tot producties, wat de studie voor mij zo leuk maakt. Het leven voor en achter de schermen spreekt bij beide aan, ik vind het leuk om dingen te regelen, en mijn eigen ambities liggen bij theater, sport en het sociale leven. Het idee om mensen te interviewen en deze verhalen op de weg terug naar huis achter mijn laptopje uit te werken, vind ik fantastisch. Een Zeeuws meisje op zoek naar avontuur :)

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.