SP: De hypotheekrenteaftrek wordt gegarandeerd tot een hypotheeksom van maximaal 350.000 euro, tegen 42 procent aftrek. Deze beperking gaat geleidelijk – over een periode van 10 jaar – in. De aftrek van pen- sioenpremies wordt gemaximeerd op anderhalf keer modaal. Het aflossen van hypotheekschuld wordt aangemoedigd.
PVDA: De fiscale behandeling van het eigen huis omvat de hypotheekrenteaftrek, het eigenwoningforfait en de overdrachtsbelasting. De PvdA wil dit dure, complexe en inefficiënte systeem geleidelijk aanpassen. Verstoring van de woningmarkt moet in deze overgangsperiode zoveel mogelijk worden voor- komen. En woningeigenaren moeten zich kunnen aanpassen aan de nood- zakelijke veranderingen. Vanaf 2014 zal gedurende een periode van 30 jaar*) een nieuw stelsel worden ingevoerd wat er toe moet leiden dat uiteindelijk alle huizenbezitters met hypotheekschuld een hypotheekrenteaftrek van 30% krijgen voor de rente over een schuld van maximaal de gemiddelde huizenprijs. Het maximale aftrektarief zal vanaf 2014 op 52% worden bevroren en vervolgens in stap- jes van 1%-punt per jaar omlaag worden gebracht naar 30%. De maximale schuld waarover renteaftrek mag worden genoten bedraagt in 2015 1 miljoen euro. Deze zal in 30 stapjes worden afgebouwd naar het bedrag van de dan geldende gemiddelde huizenprijs.
GroenLinks:De hypotheekrenteaftrek wordt geleidelijk afgeschaft. Het bedrag aan hypotheekschuld waarover rente kan worden afgetrokken wordt gemaximeerd en geleidelijk afgebouwd tot nul. De waarde van het eigen huis wordt geleidelijk betrokken in de vermogensbelasting, waarbij een vrijstelling geldt ter hoogte van de waarde van een gemiddeld huis.
Partij voor de dieren: De aftrek van hypotheekrente blijft, maar wordt op korte termijn beperkt tot een hypotheekschuld van maximaal € 750.000 en geleidelijk verder teruggebracht tot € 500.000. Iedereen heeft 30 jaar recht op aftrek van een annuïtair dalend percentage van de hypotheekrente. Via een geleidelijke invoering wordt het aftrekpercentage afgetopt op 42%. Dit levert uiteindelijk een jaarlijkse besparing van € 4,1 mld.
ChristenUnie: De hypotheekrenteaftrek moet stapsgewijs worden aangepast:
1.Lenen en aflossen horen bij elkaar. In het huidige systeem van hypotheekrenteaftrek zijn lenen en aflos- sen van elkaar losgeraakt. Dat is een legitieme, maar ongewenste ontwikkeling geweest. De ChristenUnie wil aflossen bevorderen en is daarom voorstander van een systeem waarin een annuïtaire belastingaftrek gedu- rende 30 jaar (de looptijd van een hypothecaire lening) wordt gehanteerd. Deze maatregel gaat gelden voor nieuwe gevallen.
2. De hypotheekrente wordt aftrekbaar tot een woning- schuld van maximaal 750.000 euro. Met deze keuze worden de gevolgen voor de woningmarkt geminimaliseerd.
3. De hypotheekrenteaftrek wordt in een periode van 22 jaar met jaarlijks 1 procent afgebouwd, totdat een voor iedere woningeigenaar gelijke hypotheekrenteaftrek is bereikt van 30 procent. Dit is, niet toevallig, gelijk aan het belastingpercentage van box 3.
4. Voor nieuwe gevallen wordt de hypotheekrenteaftrek gelijk beperkt tot 42 procent (belastingpercentage der- de schijf van box 1). Vervolgens start over 10 jaar (vanaf 2020) de afbouw van dit percentage met 1 procent per jaar en loopt deze mee met de hiervoor beschreven ge- leidelijke beperking van de hypotheekrenteaftrek, totdat een aftrek van 30 procent is bereikt.
D66: 1. Hypotheekrenteaftrek gaat uit van een lineaire aflossing. Op dit moment is er een ‘boete’ op het aflossen van een hypotheek. Met elke aflossing daalt immers de hoofdsom waarover fiscaal aftrekbare rente wordt betaald. D66 wil zich niet mengen in de wijze waarop mensen hun hypotheek structureren. Maar wil wel af van prikkels die leiden tot minder aflossen of tot hypotheekvormen met maximale schulden. Bij de renteaftrek gaat D66 daarom uit van een aflossing in dertig jaar. Elk jaar daalt de som waarover rente afgetrok- ken mag worden met 3,3%. Fiscaal neemt D66 daarmee een lineaire aflossing in dertig jaar aan. Dit stimuleert sparen en niet het hebben van schulden
2. Gelijk trekken hoogste belastingtarieven voor hypotheekrenteaftrek. Om de fiscale bevoordeling van huizenbezitters met hoge inkomens geleidelijk te verminderen wordt over een periode van tien jaar het toptarief waartegen kan worden afgetrokken, nu 52%, jaarlijks met een procent verminderd. Over tien jaar is daarmee het maximale belastingtarief waartegen hypotheekrente kan worden afgetrokken teruggebracht tot 42%. Deze geleidelijke aanpassing draagt bij aan duurzame overheidsfinanciën op de langere termijn, maar voorkomt ongewenste korte termijn effecten voor de financiën van woningbezitters.
3.Hypotheekrenteaftrek naar zijn eerlijkste vorm. Als na tien jaar de woningmarkt inderdaad gezonder is, volgt een laatste verandering. In twaalf opvolgende jaren daalt het hoogste aftrektarief van 42% telkens met een procent, tot uiteindelijk (vanaf nu na 22 jaar) 30%. Een tarief dat dan geldt voor iedereen, waarna overwogen kan worden om de gehele hypotheekschuld naar box 3 over te brengen. Daarmee wordt de fiscale behandeling nog eerlijker en simpeler uit te voeren. Deze hervormin- gen gelden voor bestaande en nieuwe hypotheken. Dat moet, want anders gaat de woningmarkt op slot.
CDA: Het CDA is voorstander van een beleid dat het eigen woningbezit stimuleert. De doel- stelling moet daarbij zijn dat het verwerven van een eigen huis leidt tot duurzaam eigen woningbezit en de daarmee samenhangende vermogensopbouw. De overheid moet het verwezenlijken van die doelstelling met adequate middelen stimuleren. De hypotheek- renteaftrek is daartoe in de afgelopen decen- nia een belangrijk instrument gebleken. Deze heeft de entree en doorstroom op de markt van woningbezit gefaciliteerd. In de crisis is bovendien gebleken dat van de hypotheek- renteaftrek een zekere stabiliserende werking is uitgegaan. Zolang de hypotheekrenteaftrek huizenbezit stimuleert en doorstroming op de huizenmarkt bevordert, is dit een pro- baat middel voor de woningmarkt. Zonder een algehele visie op de financiering van de woonsector, zowel huur als koop, leidt een aanpassing van de hypotheekrenteaftrek tot onvoorziene gevolgen. Het CDA is daarom van oordeel dat dit nu geen optie is.
SGP: Gelet op de economische crisis wil de SGP de hypotheekrenteaftrek de komende jaren handhaven. Wel wil de SGP in de komende periode onderzocht zien of een sociale vlaktaks2 tegelijkertijd kan worden ingevoerd met een belastingherziening wat betreft de eigen woning. Er mag alleen iets veranderen aan de hypotheekrenteaftrek als de gemiddelde huizenbezitter per saldo niet inlevert. Dat kan alleen als er sprake is van een gelijktijdige afschaffing van de overdrachtsbelasting en het eigen woningforfait, de invoering van een vlaktaks met een laag belastingtarief en een hervorming van de huurwoningmarkt. Daarom zijn geleidelijkheid en zorgvuldigheid cruciaal.
VVD: Aan de hypotheekrenteaftrek wordt niet gemorreld.
PVV: Er zijn te weinig betaalbare koopwoningen. In zowel dorpen als steden moet gebouwd worden naar de behoefte van de burger. Wij tornen niet aan de hypotheekrenteaftrek.