{"id":268,"date":"2023-11-02T12:00:38","date_gmt":"2023-11-02T11:00:38","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/josseluiken\/?page_id=268"},"modified":"2024-01-19T18:53:51","modified_gmt":"2024-01-19T17:53:51","slug":"interview","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/josseluiken\/portfolio-slow\/interview\/","title":{"rendered":"Interview"},"content":{"rendered":"\n
De helft van de hbo studenten had last van stress in het studiejaar van 2023. Het Trimbos instituut ziet de ernst van de situatie en adviseert de hogescholen om hulp te bieden en het welbevinden op te nemen in het schoolcurriculum. Carmen Visscher besloot dat het tijd werd om actie te ondernemen na haar tentamen.<\/em><\/p>\n\n\n\n De stress route van deeltijdstudent Carmen Visscher: Van tentamen naar psycholoog<\/strong><\/p>\n<\/div><\/div>\n\n\n\n Tijdens haar eerste studiejaar kwam zij erachter dat zij last heeft van faalangst. Dit maakte Carmen Visscher, deeltijdstudent aan de hogeschool Utrecht, gestrest tijdens haar tentamen. Net zoals andere studenten aan het hoger beroepsonderwijs merkt Visscher op dat stress niet het enige is waar zij last van heeft. Zij werd getipt door de examinator om langs te gaan bij de studentendecaan. Door de faalangst is zij snel afgeleid en wilde het tentamen niet meer lukken.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Driekwart van de Nederlanders heeft te maken gehad met examenstress. Dit is een van de vaak voorkomende oorzaak bij studiestress. In een korte periode vallen meerdere examens vaak samen. Dit kan ertoe lijden dat de studiedruk van de studenten flink wordt opgevoerd.<\/p>\n\n\n\n Visscher dacht hier geen last van te hebben. Totdat zij met het handen in het haar in de examenzaal zat. \u201cIn principe ging het maken van het tentamen prima, maar het duurde voor mij \u2018gewoon\u2019 heel lang. In de ruimte was mijn concentratie ver te zoeken. Het lezen van de vragen en nadenken over de antwoorden ging niet. Er waren overal geluiden en ik was continu afgeleid door andere mensen.\u201d Geen concentratie<\/strong><\/p>\n\n\n\n \u201cDat was het teken dat er wat moest gebeuren. Ik heb toen aan de examinator gevraagd of ik mijn oordopjes mocht indoen. Hij zei: \u2018Ja, maar neem in de toekomst even contact op met de decaan van jouw opleiding. Die kan jou begeleiden en adviseren bij belemmeringen tijdens je studie.\u2019 Dat bleek de juiste route, want naast niet kunnen concentreren had ik onderliggend ook nog van iets anders last.\u201d \u201cIk heb altijd al moeite gehad met het presenteren voor een groep mensen. Daar krijg ik veel spanning van en ik denk: \u2018Als ik nou gewoon vaak genoeg presenteer tijdens de opleiding, dan raak ik er vanzelf minder gestrest van.\u2019 Niets blijkt minder waar, want ik krijg nog steeds heel veel last van stress. Dit uit zich in zweten, trillen en hartkloppingen. Het blijkt niet te liggen aan gewenning voor het presenteren. Ik ben toch bij mezelf nagegaan van \u2018ja, waar komt het dan door en wat kan ik daaraan doen?\u2019\u201d<\/p>\n\n\n\n \u201cAls eerst ben ik naar mijn studieloopbaanbegeleider gegaan. Dat is de docent die je gedurende de studie begeleidt op persoonlijk vlak. Hem heb ik mijn problemen voorgelegd en gevraagd of ik er ondersteuning voor kan krijgen. In eerste instantie ging dit alleen om het concentratieprobleem tijdens het tentamen. Toen wist ik nog niet dat faalangst ook een rol speelde in mijn probleem.\u201d \u201cGraag wilde ik een uitzondering. Bijvoorbeeld een rustige plek om mijn examens te maken. Mijn studieloopbaanbegeleider zei: \u2018Tja, je hebt dan toch een indicatie nodig van zoiets als ADHD. Pas dan kan er wat geregeld worden.\u2019 Naar aanleiding van dit gesprek, heb ik een gesprek ingepland met de decaan van mijn opleiding.\u201d \u201cMet de decaan heb ik een gesprek gehad over de angst voor het presenteren en dat ik graag de examens in een rustige ruimte wil maken. Met hem was het gesprek vrij oppervlakkig. We hebben het bijvoorbeeld niet over mijn gevoelens gehad. Naar aanleiding van dit gesprek heeft hij mij verwezen naar de schoolpsycholoog. Die zou voor een indicatie van het probleem zorgen. Dat heb ik nodig voor de regeling die ik zou willen.\u201d<\/p>\n\n\n\n
Om je beter te kunnen concentreren adviseert Lyceo<\/a>, onderwijs ondersteuningsplatform, om tijdens het examen een moment te cre\u00ebren waarbij jezelf op sluit in je eigen lichaam om de concentratie te herpakken.<\/p>\n\n\n\n
Het normaal is dat het stressniveau van studenten omhooggaat bij een drukke periode en het maken van een tentamen. Als de spanning te hoog wordt, dan kan het een belemmering<\/a> vormen voor de studie.<\/p>\n\n\n\n
Wanneer je veel stress ervaart tijdens je studie kun je altijd contact opnemen met de hogeschool of universiteit om hulp te krijgen. Op jouw onderwijsinstelling is een studieadviseur of studieloopbaanbegeleider om persoonlijke begeleiding<\/a> te bieden. De Slb\u2019er is voor Visscher het eerste aanspreekpunt waar zij terecht kan met haar obstakels.<\/p>\n\n\n\n
Meer studenten krijgen advies of hulp met hun psychische klachten. Volgens het Trimbos<\/a> is het contact krijgen met de hulpbronnen eenvoudiger geworden sinds de coronapandemie van 2021.<\/p>\n\n\n\n