{"id":466,"date":"2020-11-06T21:06:59","date_gmt":"2020-11-06T20:06:59","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/josseluiken\/?p=466"},"modified":"2021-12-15T10:58:44","modified_gmt":"2021-12-15T09:58:44","slug":"onlinelesgeven-als-motivatie-boost-voor-startende-leraar-wiskunde","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/josseluiken\/466\/onlinelesgeven-als-motivatie-boost-voor-startende-leraar-wiskunde\/","title":{"rendered":"Onlinelesgeven als motivatie boost voor startende leraar Wiskunde"},"content":{"rendered":"
Hoorn- Een wiskunde docent in opleiding en dan moeten leren lesgeven tijdens een <\/strong> <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n [aesop_quote type=”block” background=”#f8f9fb” text=”#000000″ align=”center” size=”1″ quote=”"Het was niet de meest leerzame periode, ook niet als stagiaire!" Vorig schooljaar startte de stageperiode van Astrid in Januari, twee maanden voor de Het persoonlijke gedeelte van lesgeven viel voor Astrid weg, ze had graag geleerd hoe de Zonder de coronaomstandigheden zou Astrid al meer gegroeid zijn als docent, denk ze. Naar Als zij nu weer online les zou moeten gaan geven, zou ze er anders instaan dan destijds. \u201cNu Hoorn- Een wiskunde docent in opleiding en dan moeten leren lesgeven tijdens een lockdown. Astrid Kok is 21 jaar oud en zit in haar vierde leerjaar van de opleiding tot docent wiskunde. Als stagiaire moest zij vanuit huis leren lesgeven aan de onderbouw van het Werenfridus in Hoorn. [aesop_quote type=”block” background=”#f8f9fb” […]<\/p>\n","protected":false},"author":1295,"featured_media":474,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[1,39,40],"tags":[],"class_list":["post-466","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-producties","category-svj-leerjaar-1","category-teskt"],"blocksy_meta":{"styles_descriptor":{"styles":{"desktop":"","tablet":"","mobile":""},"google_fonts":[],"version":6}},"acf":[],"yoast_head":"\n
\nlockdown. Astrid Kok is 21 jaar oud en zit in haar vierde leerjaar van de opleiding tot <\/strong>
\ndocent wiskunde. Als stagiaire moest zij vanuit huis leren lesgeven aan de onderbouw <\/strong>
\nvan het Werenfridus in Hoorn. <\/strong><\/p>\n
\n” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]<\/p>\n
\ncoronaomstandigheden in Nederland, op het \u2018Oscar Romero\u2019. De stageperiode liep
\nvoorspoedig en vond zij prima, ondanks dat zij halverwege het jaar binnen stroomde. Op het
\nmoment dat Astrid dacht: \u201cHee, nu weet ik wat ik aan het doen ben.\u201d veranderde de situatie;
\nvia een algemene email van de directie kreeg zij te horen dat de school dicht ging en zij
\nonline les moest gaan geven.<\/p>\n
\ngroepsprocessen in de klas werken. In eerste instantie zag ze er niet tegen op om online les
\nte moeten gaan geven. Ze had mazzel met het feit dat zij veel kennis van technologie heeft,
\nhierdoor was de overstap van de fysieke lessen naar online lessen gemakkelijk. Echter was het
\nlesgeven zelf niet het meest gunstige, het hielp niet dat er weinig interactie vanuit de klas
\nkwam en er nauwelijks tot geen begeleiding was. Ook had zij, naast twee actieve leerlingen,
\ngeen idee of leerlingen aanwezig waren in de les en of zij wat hadden geleerd van de lessen.
\n\u201cGeen zak aan om les zo les te geven.\u201d is Astrid van mening. Als Astrid terugblikt op deze
\nperiode vertelt zij dat ze wel eens heeft gedacht; \u201cIk doe dit omdat hiervoor ben aangenomen
\nen omdat het moet.\u201d<\/p>\n
\nhaar idee was het niet de meest leerzame periode van haar stage en kunnen de drie \u00e1 vier
\nmaanden vergeten worden. Ze geeft aan niks geleerd te hebben in deze periode wat zij nu
\nkan gebruiken voor haar fysieke lessen. Dit komt doordat ze weinig tot geen begeleiding had
\ntijdens de periode en het voornamelijk zelf moest uitzoeken wat voor haar lessen wel en niet
\nwerkte. Wel heeft zij geleerd dat leerlingen weinig kunnen focussen tijdens de online lessen,
\ndat fysieke les \u00e9cht haar voorkeur heeft en hoe je online meer interactie kunt voeren met
\nleerlingen. Ook heeft het haar een hele hoop motivatie voor het vak gegeven, want ze keek
\ner naar uit om weer fysiek les te kunnen gaan geven en zelf dingen bij te leren.<\/p>\n
\nheb ik een veel betere band met mijn klassen en weet ik precies wie de leerlingen zijn die
\nmoeite hebben bij het vak wiskunde.\u201d Ze wil strikter zijn in het gebruik van de webcam en wilt
\ndat de leerlingen interactie moeten leveren. Daarnaast wil ze de tip mee geven aan collega\u2019s
\nom opzoek te gaan naar apps die de leerling verplicht interactie te leveren.
\nVoor nu is ze er positief in gesteld; \u201cHet fijn dat ik weer dat praatje kan maken met de
\ncollega\u2019s die ik tegen komt in de gang en dat ik de leerlingen op gepaste afstand kan helpen bij
\nde wiskunde.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"