Groothandels voorzichtig door heropening horeca

Groothandels voorzichtig door heropening horeca

Je leest, ziet en hoort het overal; de horeca gaat weer open zoals we gewend zijn. Dit nieuws bracht het RIVM op 15 februari naar buiten. Op 25 februari mogen alle horecaondernemingen hun deuren weer openen zolang ze willen en zal hoogstwaarschijnlijk, -vooral in de eerste paar weken-, zorgen voor een grote opkomst. Duizenden mensen staan te popelen om weer een biertje te kunnen drinken aan de bar. Al deze mensen moeten natuurlijk voorzien worden van eten of drinken en dit start allemaal bij de inkoop die de horecaondernemers doen bij groothandels. Hoe gaan deze groothandels om met de plotselinge grote vraag naar producten, en redden ze dit wel of ontstaan er tekorten? 

 

Horeca-ondernemers 

De heropening van horeca en nachtclubs is een grote stap, die ook voorzichtig gezet wordt. Er is dus een kleine kans dat deze maatregel niet goed doordacht is en dat we over een aantal weken weer in een lockdown zitten. Toch zijn horecaondernemers voorzichtig met het inkopen van te veel producten voor hun zaak. ‘’We hebben in de afgelopen twee jaar zo vaak meegemaakt data de regels zo schommelden. Dan hadden we net een enorme lading carpaccio ingekocht, bleek de horeca weer dicht te gaan.’’ zegt Nick, medewerker van snackbar Kwalitaria Amersfoort. ‘’Aan de andere kant zijn we juist bang om tekort te komen, wat we ook nu al merken. Elke ondernemer heeft nu spullen nodig en er is geen oneindige voorraad beschikbaar. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.’’ Het is volgens Nick een lastige periode waarin inschattingen belangrijk zijn. Voorzichtig stappen zetten in het inkopen van producten is cruciaal om een tekort of overschot aan producten te voorkomen.

Groothandels 

Voor de groothandels zelf, waar de desbetreffende producten worden ingekocht, is het ook ingewikkeld om te kunnen weten wat, en hoeveel producten er in deze periode verkocht gaan worden. Begin vorig jaar bracht BNR naar buiten dat veel groothandels last hadden van producten die over datum raakten, omdat de horeca toen nog gesloten was. Dit probleem zorgt voor een grote daling in omzet en groothandels zijn erg scherp op de maatregelen vanuit het RIVM. Yvonne, medewerker van Makro Nieuwegein, vertelt dat er een erg dunne lijn is tussen teveel en te weinig producten verkopen. ‘’We weten niet precies hoeveel mensen er gaan inkopen bij ons en we willen niet met producten gaan zitten die over datum zijn.” Legt ze uit. ”Dit is bij ons gelukkig alleen gebeurt bij bier vorig jaar, en dit heeft de leverancier zelf opgelost. Voor ons is het nu zaak om goed op te letten op de inkopen en niet teveel grootpakketen in te kopen.” Maar we zijn in elk geval blij dat de ondernemers weer bij ons inkopen en tot nu toe gaat alles goed.’’ sluit Yvonne af. 

Over de auteur

Carlijn Muller

Mijn naam is Carlijn Muller, 19 jaar oud en ik ben sinds dit jaar journalist vanuit de SVJ waar ik bezig ben met het publiceren voor Keinieuws. Ik ben een nieuwsgierig, enthousiast en spontaan persoon en ik wil alle nieuwtjes altijd tot op de bodem uitzoeken. Het geeft me veel energie om mensen aan te spreken en te interviewen maar uiteindelijk ligt mijn hart toch bij het schrijven van stukken. Ik kan mijn nieuwsgierigheid en kennis kwijt in wat ik schrijf en heb zin om me nog verder te ontwikkelen tijdens mijn tijd op de SVJ en uiteraard daarna.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.