“Afgelopen 4 jaar was echt een rollercoaster.”
Theaters hebben net corona achter de rug, en kunnen nu volop draaien, maar uit rapporten van VSCD blijkt dat theaters nog steeds kampen met financiële problemen en nu zelf shows moeten cancelen. Hoe hebben kleine theaters in deze periode hun hoofd boven water gehouden? In dit verhaal nemen we je mee in de 'rollercoaster' waar kleine theaters, zoals Het Pakhuis, de afgelopen 4 jaar in hebben gezeten.
Op 23 maart 2020 sloten theaters in heel Nederland hun deuren vanwege de coronamaatregelen. Hoewel er af en toe versoepelingen waren, bleven veel stoelen in de zalen leeg. Nu, ruim drie jaar na de pandemie, kunnen theaters weer op volle capaciteit spelen, maar worden ze nu gehinderd door financiële problemen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Vereniging voor Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) in 2023. Dit belemmert soms hun volledige werking. Zo moesten het Internationaal Theater Amsterdam, Het Nationale Theater, Theater Rotterdam en NITE voorstellingen schrappen. Dit zijn dan grote theater, maar hoe gaan kleine theaters om met deze problemen?
Op die vraag kan Janine Slijkhuis wel ja zeggen. Zij is Directrice van Theater Het Pakhuis in Hoorn. Toen de theaters moesten sluiten is zij meteen begonnen met kijken of het mogelijk was om online voorstellingen te organiseren. “Als eerst probeerden we via Teams de voorstellingen uit te zenden. Voor vergadering werkt die app perfect, maar niet voor voorstellingen. Want dan hoorde je het geluid niet, of liep het weer vast, dus het was niet zo’n groot succes,” vertelt Janine lachend. Later zijn ze via YouTube gaan uitzenden en deden ze in de drie jaar nog veel meer projecten om toch nog wat inkomsten te generen. “Toen ik dit allemaal weer aan het uitzoeken was kwam ik er weer achter wat we allemaal hadden gedaan tijdens corona.” Janine en 3 vrijwilligs van het Pakhuis vertellen hieronder hun favoriete project tijdens corona.
Klikt op het verhaal dat je wilt lezen




Financiële lasten in corona
“Toen de coronapandemie begon, zei iemand tegen mij: ‘Oh, jij hebt het vast niet druk nu de theaters dicht zijn.’ Nou, ik had nog nooit zoveel overuren gedraaid,” vertelt Janine over het regelen van de financiën tijdens de coronaperiode. Ze legt uit dat ze zich moest verdiepen in verschillende coronasteunpakketten, NOW-regelingen en Tegemoetkoming Vaste Lasten regelingen (TVL) om extra inkomsten te genereren. “We hebben voor alles aanvraag gedaan en ook veel gekregen waardoor we ons hoofd boven water konden houden.” Ook bij de gemeente Hoorn kwam er geld beschikbaar. Theater Het Pakhuis heeft zich samen met verschillende culturele instellingen verenigd in Cultuur Hoorn. De wethouder van Hoorn heeft een regeling opgesteld met rijksgelden om projecten, zoals de livestream-voorstellingen, te organiseren. Daarnaast kwamen er ook steunpakketten, zodat de vaste kosten konden worden betaald. “Zoals ik net al zei, hebben deze maatregelen er echt voor gezorgd dat we konden blijven bestaan tijdens corona”
Baten en lasten per podia (100x)
Net als bij het Theater Pakhuis vielen er bij veel theaters een gat in de begroting door corona. VSCD hield en enquête onder podia en kwam met cijfers van de verschillen in baten en lasten tussen 2019, voor corona, en 2021, tijdens corona. Hier is te zien dat de eigen inkomsten van theater dalen met 70%. De inkooplasten daalde ook maar niet zo hard (63%). Organisatielasten daalde iets minder dan een kwart en de huur- en loonkosten bleven redelijk stabiel. Het resultaat was een tekort van een half miljoen per podium . Dit werd, net als bij het Theater Pakhuis, gedenkt door de corona steun.
Net als het Pakhuis worstelen andere theaters ook met dit soort problemen. Uit het rapport van VSCD van 2022 blijkt dat na corona veel theaters stijging zien in hun kosten. Zo stijgt gemideld de huur met 13% en energie met 44%. De inkoop van kaartjes komt terug maar zit nog niet op het volledige niveau van voor corona. De subsidies kunnen deze stijging ook niet dekken, want die stijgen met 4%.
De gevolgen hiervan zijn dat voorstellingen bijvoorbeeld uitvallen. Zo laten het Internationaal Theater Amsterdam, Het Nationale Theater, Theater Rotterdam en NITE weten in een interview met NRC dat ze voorstellingen moeten schrappen. Ook kleine theaters hebben moeite hun hoofd boven water te houden. Zo blijk uit een artikel van Het Parool dat DeLaMar West dit jaar zijn deuren moest sluiten door stijgende kosten en niet bewegende subsidies.
Data verantwoording De Vereniging Schouwburgen en Concertgebouwen (VSCD) brengt elk jaar een rapport uit om een financieel beeld te geven van de branche. Via het Theater Analyse Systeem (TAS) zetten ze elk jaar een vragenlijst uit over de bedrijfsresultaten, personeelsbeleid, de exploitatiebijdragen, de bezoekersaantallen en de marktaandelen van hun leden. Ook vragen ze naar de lasten en baten van podia. Ik heb deze cijfers uit het rapport gehaald en overzichtelijk weergegeven in een tabel. Toen heb ik de verschilde baten- en lastenposten met elkaar vergeleken om erachter te komen wat de procentuele verandering is. Ik heb deze cijfers naar boven afgerond bij 0,5 of hoger, en afgrond bij alles daaronder. Deze cijfers komen uit het rapport van 2021. Het laatste rapport dat ze hebben uitgebracht, is van 2022. Hierbij werden ook de baten- en lastencijfers gedeeld, alleen werd dit gedaan in het totaal van alle leden in plaats van per podium. Hierdoor waren deze cijfers helaas niet bruikbaar voor de grafiek.