Studenten ervaren veel last door online lessen

Studenten ervaren veel last door online lessen

VAALS- Studenten hebben moeite met de vele online lessen en vermindering van sociale contacten. Dit komt voornamelijk door de fysieke lessen, die grotendeels worden vervangen door online lessen, waardoor studenten steeds minder sociale contacten hebben. Uit onderzoek van de coronabarometer, die iedere week wordt bijgehouden, blijkt dat 17% van de alleenwonende tussen de 18 en 30 jaar, zich regelmatig eenzaam voelt.

Een van deze studenten is de 18 jarige Ayla Pieters uit Vaals. Dit schooljaar verhuisde zij naar Amsterdam om daar te studeren aan het Amsterdam Fashion Institute, maar nu heeft zij slechts eens in de twee weken fysiek les. Samen met 3 andere woont Ayla in een appartement in Amsterdam, maar hier is ze inmiddels nauwelijks meer, omdat ze daar nu weinig contacten heeft, “ Het is heel eenzaam, omdat de meeste van mijn studievrienden niet in Amsterdam wonen. Afspreken wordt dus moeilijk en ik heb ook niet echt een close band met m’n huisgenootjes.”

Uit onderzoek van het Radboud UMC, bleek dat studenten aan deze Universiteit nog slechts 10% live contact had, terwijl 80% vrijwel wekelijks gebruik maakte van videobellen voor samenwerking. Studenten die wel naar de hogeschool of universiteit mogen, moeten daar ook nog anderhalve meter afstand van elkaar en de onderwijsmedewerkers houden. Voor studenten is het op deze manier moeilijk om contacten te maken of te onderhouden, zeker voor eerstejaars, zo merkt ook Ayla; “Je merkt dat je maar naar een paar mensen toetrekt terwijl, als je fysieke lessen zou hebben, zou je ook veel meer met andere mensen praten.”

Niet alleen zorgen de online les voor minder sociale contacten, ze kunnen ook voor een slechtere concentratie zorgen. Driekwart van de studenten die meededen aan het onderzoek van het Radboud UMC, gaven aan zich minder goed te kunnen concentreren tijdens de online lessen. “Daar ben ik zeer zeker een van. Ik vind het heel moeilijk om mijn aandacht bij 3 uur lang durende lessen te houden. Je hebt veel minder interactie,” zegt Ayla. Ook is het voor veel studenten lastig om een goede dagindeling te maken, omdat studenten geen duidelijk lesrooster meer hebben. “Ik zit om half 9 aan mijn bureau voor mijn online les en ontbijten doe ik daarna waardoor ik eigenlijk niet lunch en ga zo maar verder.”

Het percentage eenzame alleenwonenden studenten is momenteel hoger dan het percentage eenzame alleenwonenden ouderen. Volgens Ayla zou het voor veel studenten kunnen werken als er weer meer fysieke lessen op scholen zouden zijn; “Ik denk dat offline lessen beter zullen zijn. Misschien is dat niet de beste optie nu maar je zou de klassen kleiner kunnen maken,” vertelt ze

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *