Je mentale gezondheid net zo belangrijk als je fysieke gezondheid 

Je mentale gezondheid net zo belangrijk als je fysieke gezondheid 

Wanneer je een ernstig ongeluk hebt en vervolgens naar het ziekenhuis wordt meegenomen is het snel genoeg duidelijk waar je fysieke klachten hebt en wat daaraan moet gebeuren. Wat dan niet meteen helder is, zijn de mentale klachten die je daaraan overhoudt. Je mentale gezondheid is net zo belangrijk als je fysieke gezondheid, volgens de GGD. Wanneer je mentaal gezond bent functioneer je namelijk beter wat weer zorgt voor minder stress en meer positiviteit. Maar wat kun je doen om je mentaal gezond en fit te voelen of blijven voelen? Hoe ga je om met tegenslagen en moeilijke periodes?  

Timo Kessels, psycholoog en gymleraar van jonge kinderen, geeft daar antwoord op: “De twee meest belangrijke aspecten voor het hebben van een goede mentale gezondheid zijn met name voldoende beweging en normaal eten of een normaal eetritme.” Je hoeft bij voldoende bewegen niet te denken aan zeven keer per week naar de sportschool, geeft Kessels aan, het zit hem in de kleine dingetjes. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto. Wanneer je lang gezeten hebt, even opstaan en even een rondje lopen. “Dat hoeven echt maar vijf minuten te zijn.”, vertelt Kessels. “Deze kleine bewegingen zorgen er namelijk voor dat een bepaald gedeelte in de hersenen een stofje (dopamine) afgeeft. Hierdoor krijg je weer meer focus, concentratie, aandacht en energie.” Dit kan er dan weer voor zorgen dat je dagelijkse prestaties beter worden en wanneer je die bevestiging weer terug krijgt vanuit je docenten of werkgever, krijg je daar zelfvertrouwen van. Kessels: “Iemand met een groot zelfvertrouwen zal vaker een betere mentale gezondheid rapporteren dan iemand die weinig zelfvertrouwen heeft.” Ook is het zo dat wanneer je veel beweegt door de dag heen en je je dus energieker voelt, je minder snel zal klagen over vermoeidheid of dat iets te veel moeite kost. Hierdoor heb je aan het einde van je dag meer voldoening. 

“Met het eten is het eigenlijk hetzelfde verhaal, je hoeft geen streng dieet te volgen. Zo lang je maar in een ritme blijft eten en elke dag ongeveer hetzelfde eet, wat over het algemeen wel gezond is.”, vertelt Kessels. Dit zijn allemaal dingen die niet overdreven veel moeite kosten, maar wel de mentale gesteldheid flink kunnen verbeteren of juist heel goed kunnen houden. 

Ook Lena Potters, sociaal werker, bevestigt dat gezond eten en regelmatig bewegen, met name in de buitenlucht, de belangrijkste dingen zijn waar je bewust mee om moet gaan. Zij voegt daaraan toe dat het heel belangrijk is om een goede balans te hebben tussen werk en vrije tijd. “Ben niet alleen maar bezig met werken of studeren, maar zorg ook dat er leuke dingen zijn in je leven, waar je je op kan verheugen en van kan genieten.” Na leuke dingen gedaan te hebben kun je weer met volle energie verder met werken of studeren. 

Verder geeft Kessels als tip mee om overal het positieve van in proberen te zien. Wanneer je iets ergs meemaakt, waarbij alles negatief lijkt, probeer dan voor jezelf te kijken wat je er van geleerd hebt of wat er positief aan is. Als voorbeeld noemt Kessels het sterven van je oma; “Niks zal het negatieve echt weg kunnen nemen. Maar probeer dan de denkwijze te gebruiken dat ze wel nog lang van alles heeft mogen genieten met de mensen om haar heen.” Zo’n gedachtes kunnen het verlies dus lichter maken. “Wanneer je ouders gaan scheiden, hebben kinderen altijd een leuke denkwijze, namelijk: nu krijg ik niet één maar twee keer zakgeld. Dat is iets waar volwassenen dan soms een voorbeeld aan kunnen nemen. Zoiets kan je door een donkere periode helpen.” Op deze manier kunnen we ook deze coronaperiode door komen volgens Kessels. “Ook al lijkt alles negatief en is er ook veel negatief nieuws, elk nieuwtje heeft een positieve kant. Soms maar een hele kleine positieve kant, maar dat maakt de negatieve lading weer iets minder zwaar, waardoor het beter te verteren is.” 

Op de vraag of Kessels deze tips ook zelf toepast is het antwoord: “Ja! Ik pas het zelf heel veel toe! Zeker nu er weer een lockdown is, dan kan ik dat wel makkelijk omdraaien naar iets positiefs.” 

Kortom: zorg dat je voldoende blijft bewegen, gezond eet, leuke dingen blijft doen en altijd positief blijft. Dan ben je op je best.  

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *