{"id":380,"date":"2021-02-12T20:18:25","date_gmt":"2021-02-12T19:18:25","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/?p=380"},"modified":"2021-02-14T19:45:59","modified_gmt":"2021-02-14T18:45:59","slug":"grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/","title":{"rendered":"Grotendeels waar:\u00a0Klaver\u00a0stemde\u00a0tegen amendementen elektrisch\u00a0rijden\u00a0"},"content":{"rendered":"

Tijdens het eerste lijsttrekkersdebat<\/a>\u00a0voor de aankomende verkiezingen van 17 maart stelde Pieter Omtzigt\u00a0(CDA) dat Jesse Klaver\u00a0(GroenLinks) tegen\u00a0vijf tot zes\u00a0amendementen\u00a0had\u00a0gestemd\u00a0met betrekking tot elektrisch rijden.\u00a0Deze amendementen\u00a0stelden voor\u00a0elektrisch rijden\u00a0te\u00a0stimuleren maar wel\u00a0op een manier dat het de staat minder geld kost dan nu.\u00a0Klaver\u00a0ontkende hier tegen gestemd te hebben.\u00a0<\/strong><\/p>\n


\nEnergietransitie<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/h3>\n

Omtzigt deed zijn uitspraak<\/span>\u00a0tijdens\u00a0<\/span>de discussie<\/span>\u00a0over\u00a0<\/span>energietransitie<\/span>. Energietransitie is de overgang van fossiele\u00a0<\/span>brandstoffen<\/span>\u00a0naar\u00a0<\/span>een\u00a0<\/span>duurzamere<\/span>\u00a0manier van brandstofopwekking<\/span>.<\/span>\u00a0M<\/span>eer elektrisch rijden is hierbij een belangrijke stap. Op dit moment rijden er volgens de\u00a0<\/span>RVO(rijksdienst voor ondernemend Nederland)<\/span>\u00a0291.<\/span>523\u00a0<\/span>geheel of deels elektrisch\u00a0<\/span>van de in totaal 8,7 miljoen auto\u2019s<\/span>\u00a0die Nederland heeft volgens het CBS<\/span>. Ook stellen zij dat Nederland een voorloper is op het gebied van elektrisch rijden. Samen met slechts<\/span>\u00a0vier<\/span>\u00a0<\/span>a<\/span>ndere\u00a0<\/span>landen<\/span>\u00a0<\/span>beho<\/span>ren w<\/span>ij\u00a0<\/span>wereldwijd\u00a0<\/span>tot het gezelschap waarin meer dan 1,5% van\u00a0<\/span>alle auto\u2019s in het land\u00a0<\/span>elektrisch rijdt.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Amendementen van Omtzigt<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/h3>\n

Uit eigen onderzoek\u00a0<\/span>(<\/span>amendementen Tweede Kamer<\/span><\/a>)\u00a0<\/span>blijkt dat\u00a0<\/span>\u00a0<\/span>Omtzigt<\/span>\u00a0in de afgelopen\u00a0<\/span>10\u00a0<\/span>ja<\/span>ar<\/span>\u00a0<\/span>vier\u00a0<\/span>amendementen\u00a0<\/span>heeft\u00a0<\/span>opgesteld\u00a0<\/span>die\u00a0<\/span>gaan\u00a0<\/span>over elektrisch rijden en waar Klaver op tegen stemden.\u00a0<\/span>Dit zijn<\/span>\u00a0echter geen vijf of zes maar vier amendementen<\/span>:<\/span>\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Amendement 1:<\/span>\u00a0Bijtelling 7% vanaf 2014 plus groengas in vier stappen in plaats van twee<\/span>
\n<\/span>Amendement 2:<\/span>\u00a0<\/span>B<\/span>ijtellingspercentage voor auto\u2019s zonder CO<\/span>2<\/span>-uitstoot\u00a0<\/span>bedraagt\u00a0<\/span>per saldo 10%\u00a0<\/span>
\nAmendement 3:<\/span>\u00a0Bijtellingspercentage voor auto\u2019s zonder CO<\/span>2<\/span>-uitstoot<\/span>
\nAmendement 4:<\/span>\u00a0<\/span>M<\/span>ilieugerelateerde\u00a0korting<\/span>\u00a0voor auto\u2019s die weinig CO<\/span>2<\/span>\u00a0uitstoten<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Klaver stemde tegen alle vier maar het waren er dus geen vijf of zes zoals Omtzigt stelde tijdens het debat.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Het eerste amendement komt uit 10 november 2011. Hierin wilde Omtzigt dat de bijtelling op\u00a0<\/span>auto\u2019s<\/span>\u00a0die in 2014 of 2015 verkregen werden met een lage\u00a0<\/span>CO<\/span>2<\/span>-uitstoot laag zouden blijven.<\/span>\u00a0Eerst was het de bedoeling de korting van 25 procentpunt te laten vervallen zodat er eerder op elektrisch rijden overgestapt zou worden.\u00a0<\/span>Dit amendement werd uiteindelijk verworpen.<\/span>\u00a0<\/span>Het\u00a0<\/span>tweede<\/span>\u00a0amendement van 5 april 2016 hield in dat de bijtelling op auto\u2019s zonder\u00a0<\/span>CO<\/span>2<\/span>-uitstoot<\/span>\u00a0(e<\/span>lektrisch) verho<\/span>ogd\u00a0<\/span>werd van\u00a0<\/span>vier<\/span>\u00a0procent naar\u00a0<\/span>tien<\/span>\u00a0procen<\/span>t.<\/span>\u00a0Wel bleef de korting op deze auto\u2019s instant. Het argument wat Omtzigt hier toen voor gaf, was dat er geen verdere roof meer zal zijn op de schatkist<\/span>.<\/span>\u00a0<\/span>D<\/span>oor de korting van 12 procent die\u00a0<\/span>bleef op het kopen van een elektrische auto,\u00a0<\/span>zou\u00a0<\/span>het voordelig blijven een elektrische auto te kopen<\/span>.\u00a0<\/span>Dit\u00a0<\/span>amendement werd uiteindelijk verworpen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Het\u00a0<\/span>derde<\/span>\u00a0amendement van 16 november 2016 stelde dat een aantal elektrische auto die na een bepaalde tijd werden ingevoerd minder korting zouden krijgen op het bijtellingspercentage.\u00a0<\/span>D<\/span>it amendement werd destijds verworpen<\/span>.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span>Het\u00a0<\/span>vierde<\/span>\u00a0amendement<\/span>, d<\/span>at ook op 16 november 2016 is voorgesteld, wilde een verlaagde korting op het kopen van een elektrische auto van 18 procent naar 11 procent. Ook zal de bijtelling verhoog<\/span>d\u00a0<\/span>worden van 4 naar 11 procent. Met dit vrijgemaakte geld zal de accijns op diesel verlaag<\/span>d<\/span>\u00a0kunnen worden. Volgens Omtzigt zou dit tot een stijging van de schatkist moeten leiden. Ook dit amendement werd verworpen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n


\nGroenLinks<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/h3>\n

GroenLinks is een partij<\/span>\u00a0die volgens zichzelf \u2018strijdt voor een inclusieve samenleving waarin we solidai<\/span>r zijn met elkaar en met de volgende generaties. Een eerlijk Nederland waarin we de klimaatcrisis aanpakken en zor<\/span>gen voor een sterke politieke sector.<\/span>\u2019\u00a0<\/span>GroenLinks is een partij die zich bezighoudt met de klimaatcrisis en hier veranderingen in wil brengen.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span>Na contact met GroenLinks kwam naar voren dat zij achteraf spijt hebben gehad van de keuzes tegen deze amendementen te stemmen<\/span>.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span>Als<\/span>\u00a0reden geven ze verder<\/span>\u00a0dat ze soms tegen amendementen stemmen omdat volgens de partij dit geld dan beter ergens anders in ge\u00efnvesteerd kan worden.<\/span>\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Heden<\/span><\/b><\/h3>\n

Tegenwoordig is de bijtelling op elektrische auto\u2019s<\/span>\u00a08<\/span>\u00a0procent geworden in plaats van\u00a0<\/span>4<\/span>\u00a0procent.\u00a0<\/span>Op auto\u2019s met CO<\/span>2<\/span>-uitstoot is deze bijtelling 22 procent.\u00a0<\/span>Hiermee is de bijtelling op elektrische auto\u2019s toch gestegen naar de wens van Omtzig<\/span>t. Dit wordt in de komende zes jaar stapsgewijs 22 procent<\/span>\u00a0waarmee de bijtelling van elektrische auto\u2019s evenveel wordt als die van auto\u2019s met CO<\/span>2<\/span>-uitstoot<\/span>.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span>In de afgelopen jaren en t<\/span>ot op heden is het\u00a0<\/span>het\u00a0<\/span>kabinet maar niet gelukt om de klimaatdoelstellingen te halen.<\/span>\u00a0In dezelfde discussie stelde Omtzigt dat met\u00a0<\/span>het huidige klimaatakkoord de doelstellingen tussen 2030 en 2050 behaald zullen worden.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n


\nConclusie<\/span><\/b><\/h3>\n

De claim van Omtzigt is grotendeels waar: Klaver heeft tegen de amendementen gestemd met betrekking tot elektrisch rijden en GroenLinks geeft dit ook toe. Maar: dit waren vier amendementen en niet vijf of zes zoals Omtzigt beweerde.\u00a0<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

W<\/span><\/span>e kijk<\/span><\/span>en uit naar je reactie, laat ‘m achter onderaan de post. Je reactie verschijnt na goedkeuring door de\u00a0<\/span><\/span>SvJ<\/span><\/span>\u00a0Live redactie.<\/span><\/span><\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tijdens het eerste lijsttrekkersdebat\u00a0voor de aankomende verkiezingen van 17 maart stelde Pieter Omtzigt\u00a0(CDA) dat Jesse Klaver\u00a0(GroenLinks) tegen\u00a0vijf tot zes\u00a0amendementen\u00a0had\u00a0gestemd\u00a0met betrekking tot elektrisch rijden.\u00a0Deze amendementen\u00a0stelden voor\u00a0elektrisch rijden\u00a0te\u00a0stimuleren maar wel\u00a0op een manier dat het de staat minder geld kost dan nu.\u00a0Klaver\u00a0ontkende hier tegen gestemd te hebben.\u00a0 Energietransitie\u00a0 Omtzigt deed zijn uitspraak\u00a0tijdens\u00a0de discussie\u00a0over\u00a0energietransitie. Energietransitie is de overgang van […]<\/p>\n","protected":false},"author":902,"featured_media":311,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[5],"tags":[61,71,62,59,64,72,60,35],"class_list":["post-380","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-wtfact","tag-cda","tag-energietransitie","tag-groenlinks","tag-klaver","tag-lijsttrekkersdebat","tag-milieu","tag-omtzigt","tag-wtfact","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\nGrotendeels waar:\u00a0Klaver\u00a0stemde\u00a0tegen amendementen elektrisch\u00a0rijden\u00a0 - SvJ Live<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"noindex, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"nl_NL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Grotendeels waar:\u00a0Klaver\u00a0stemde\u00a0tegen amendementen elektrisch\u00a0rijden\u00a0 - SvJ Live\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Tijdens het eerste lijsttrekkersdebat\u00a0voor de aankomende verkiezingen van 17 maart stelde Pieter Omtzigt\u00a0(CDA) dat Jesse Klaver\u00a0(GroenLinks) tegen\u00a0vijf tot zes\u00a0amendementen\u00a0had\u00a0gestemd\u00a0met betrekking tot elektrisch rijden.\u00a0Deze amendementen\u00a0stelden voor\u00a0elektrisch rijden\u00a0te\u00a0stimuleren maar wel\u00a0op een manier dat het de staat minder geld kost dan nu.\u00a0Klaver\u00a0ontkende hier tegen gestemd te hebben.\u00a0 Energietransitie\u00a0 Omtzigt deed zijn uitspraak\u00a0tijdens\u00a0de discussie\u00a0over\u00a0energietransitie. Energietransitie is de overgang van […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"SvJ Live\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2021-02-12T19:18:25+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2021-02-14T18:45:59+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-content\/uploads\/sites\/554\/2021\/02\/cropped-logo-wtfact-1.png\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"1920\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"977\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/png\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Luuk van Blerkom\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Geschreven door\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Luuk van Blerkom\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Geschatte leestijd\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"4 minuten\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/\",\"url\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/\",\"name\":\"Grotendeels waar:\u00a0Klaver\u00a0stemde\u00a0tegen amendementen elektrisch\u00a0rijden\u00a0 - SvJ Live\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-content\/uploads\/sites\/554\/2021\/02\/cropped-logo-wtfact-1.png\",\"datePublished\":\"2021-02-12T19:18:25+00:00\",\"dateModified\":\"2021-02-14T18:45:59+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/#\/schema\/person\/ec42d2af2756685e2ddc93abf2c758a4\"},\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-content\/uploads\/sites\/554\/2021\/02\/cropped-logo-wtfact-1.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-content\/uploads\/sites\/554\/2021\/02\/cropped-logo-wtfact-1.png\",\"width\":1920,\"height\":977},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Grotendeels waar:\u00a0Klaver\u00a0stemde\u00a0tegen amendementen elektrisch\u00a0rijden\u00a0\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/#website\",\"url\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/\",\"name\":\"SvJ Live\",\"description\":\"HU School voor Journalistiek Nieuwssite\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"nl-NL\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/#\/schema\/person\/ec42d2af2756685e2ddc93abf2c758a4\",\"name\":\"Luuk van Blerkom\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/6379c69600e462359924f409230795e520530a14bcdeb744a34c653fc9167d0b?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/6379c69600e462359924f409230795e520530a14bcdeb744a34c653fc9167d0b?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Luuk van Blerkom\"},\"url\":\"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/author\/luuk-vanblerkom\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Grotendeels waar:\u00a0Klaver\u00a0stemde\u00a0tegen amendementen elektrisch\u00a0rijden\u00a0 - SvJ Live","robots":{"index":"noindex","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"og_locale":"nl_NL","og_type":"article","og_title":"Grotendeels waar:\u00a0Klaver\u00a0stemde\u00a0tegen amendementen elektrisch\u00a0rijden\u00a0 - SvJ Live","og_description":"Tijdens het eerste lijsttrekkersdebat\u00a0voor de aankomende verkiezingen van 17 maart stelde Pieter Omtzigt\u00a0(CDA) dat Jesse Klaver\u00a0(GroenLinks) tegen\u00a0vijf tot zes\u00a0amendementen\u00a0had\u00a0gestemd\u00a0met betrekking tot elektrisch rijden.\u00a0Deze amendementen\u00a0stelden voor\u00a0elektrisch rijden\u00a0te\u00a0stimuleren maar wel\u00a0op een manier dat het de staat minder geld kost dan nu.\u00a0Klaver\u00a0ontkende hier tegen gestemd te hebben.\u00a0 Energietransitie\u00a0 Omtzigt deed zijn uitspraak\u00a0tijdens\u00a0de discussie\u00a0over\u00a0energietransitie. Energietransitie is de overgang van […]","og_url":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/","og_site_name":"SvJ Live","article_published_time":"2021-02-12T19:18:25+00:00","article_modified_time":"2021-02-14T18:45:59+00:00","og_image":[{"width":1920,"height":977,"url":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-content\/uploads\/sites\/554\/2021\/02\/cropped-logo-wtfact-1.png","type":"image\/png"}],"author":"Luuk van Blerkom","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Geschreven door":"Luuk van Blerkom","Geschatte leestijd":"4 minuten"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/","url":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/","name":"Grotendeels waar:\u00a0Klaver\u00a0stemde\u00a0tegen amendementen elektrisch\u00a0rijden\u00a0 - SvJ Live","isPartOf":{"@id":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-content\/uploads\/sites\/554\/2021\/02\/cropped-logo-wtfact-1.png","datePublished":"2021-02-12T19:18:25+00:00","dateModified":"2021-02-14T18:45:59+00:00","author":{"@id":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/#\/schema\/person\/ec42d2af2756685e2ddc93abf2c758a4"},"breadcrumb":{"@id":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/#breadcrumb"},"inLanguage":"nl-NL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/#primaryimage","url":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-content\/uploads\/sites\/554\/2021\/02\/cropped-logo-wtfact-1.png","contentUrl":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-content\/uploads\/sites\/554\/2021\/02\/cropped-logo-wtfact-1.png","width":1920,"height":977},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/380\/grotendeels-waar-klaver-stemde-tegen-amendementen-elektrisch-rijden\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Grotendeels waar:\u00a0Klaver\u00a0stemde\u00a0tegen amendementen elektrisch\u00a0rijden\u00a0"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/#website","url":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/","name":"SvJ Live","description":"HU School voor Journalistiek Nieuwssite","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"nl-NL"},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/#\/schema\/person\/ec42d2af2756685e2ddc93abf2c758a4","name":"Luuk van Blerkom","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/6379c69600e462359924f409230795e520530a14bcdeb744a34c653fc9167d0b?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/6379c69600e462359924f409230795e520530a14bcdeb744a34c653fc9167d0b?s=96&d=mm&r=g","caption":"Luuk van Blerkom"},"url":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/author\/luuk-vanblerkom\/"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/380","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-json\/wp\/v2\/users\/902"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=380"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/380\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-json\/wp\/v2\/media\/311"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=380"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=380"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/svjmedia.nl\/live\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=380"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}