Factcheck: Is een dieselauto schoner dan een benzineauto?

Factcheck: Is een dieselauto schoner dan een benzineauto?

We kunnen er niet meer omheen. Nederlanders moeten tegenwoordig diep in de buidel tasten om hun dierbare auto vol te tanken. Daarbij zijn de klimaatdoelen een belangrijke bijzaak, dat brengt de volgende vraag. Fabrikanten en consumentenbonden claimen inmiddels al een poos, dat auto’s die op diesel rijden een stuk schoner zouden zijn dan auto’s die rijden op elektriciteit of benzine. Maar, is dat eigenlijk wel echt zo?

Dieselauto’s; ze raken steeds meer uit de gratie, verdwijnen uit het straatbeeld. Waar mensen eerder door de overheid voordelen overhielden aan het rijden op diesel, worden ze nu juist aangespoord om over te stappen op een elektrische auto. Sterker nog, wie nu in een dieselauto van voor het jaar 2000 rijdt komt de Utrechtse milieuzone niet meer in. Die zone bestrijkt zowat de hele binnenstad. Dit terwijl er uit een onderzoek, geleid door de universiteit van Montreal, aan het licht kwam dat benzineauto’s bij 22°C gemiddeld tien keer zoveel schadelijke deeltjes produceren dan auto’s die worden aangedreven door diesel. Het was zelfs bij -7°C gemiddeld 62 keer. Een dieselauto stoot minder fijnstof uit, maar juist meer stikstofoxides. Voor een benzineauto is het juist andersom. Die stoot meer fijnstof uit, maar juist minder stikstofdioxide. Uit de uitstootcijfers zoals Renault ze gepubliceerd heeft bij hun auto’s, de Mégane die op benzine rijdt en de Mégane die op diesel rijdt, bleek  meteen dat de benzine variant minder uitstootte dan zijn broertje die op diesel draait. De benzine aangedreven auto heeft wel wat tegenzitten. De Europese Commissie wil namelijk dat er tegen 2030 meer restricties komen voor benzineauto’s dan voor dieselvarianten. Dat lijkt weer een opening te vormen voor de diesel.

Belastingvoordeel

Nederland gunde dieselrijders jarenlang belastingvoordeel. De CO2-uitstoot van de auto’s was veel lager dan die van benzineauto’s. De diesels vlogen ook de showroom uit in 2011. Gedurende dat jaar reden er 156.834 dieselauto’s de showroom uit. In 2020 waren dat er slechts 12.964. Een dieselauto kopen in 2011 voldeed toen nog aan de Euro 6-uitstootnorm en dat leverde de particuliere autorijder zo’n 1500 euro bpm-korting op. Daardoor overstroomden de showrooms met mensen die riepen dat ze daardoor ‘geen wegenbelasting’ en ‘veertien procent bijtelling’ erbij kregen. Het dieselschandaal bij Volkswagen in 2015 drukte vervolgens de markt in een diep dal. Daarnaast kregen de dieselrijders helemaal geen bijtelling meer vanaf 2017. Een diesel is daardoor eigenlijk alleen maar voordelig om te rijden voor iemand die lange afstanden rijdt. Iemand die meer dan 15.000 kilometer per jaar aflegt wordt daarom wel aangeraden een dieselauto te nemen, omdat het dan per particulier goedkoper is om te rijden en je per kilometer minder kilogram uitstoot.

Toegankelijk

Menno van Trier rijdt zelf nu in een Renault Koleos uit 2018. Een stevige dieselauto. Daarvoor heeft hij gereden in een elektrische Mitsubishi Outlander en ook de benzine aangedreven Outlander heeft hij in zijn bezit gehad. ‘‘Om heel eerlijk te zijn is op diesel rijden heel erg prettig. Voor mijn werk zit ik geregeld op de weg en dan rijdt het echt als een zonnetje.’’ De ondernemer schakelt echter wel weer over naar een elektrische auto aan het einde van het jaar. ‘‘Ja, vorig jaar heb ik proefgereden in de nieuwe Volkswagen I.D.4 en omdat ik thuis al een laadpaal heb staan en die eigenlijk niet gebruikt wordt, omdat ik in de Renault rijdt, vind ik dat eigenlijk zonde. De accu’s worden eigenlijk steeds sterker en dat heeft me overgehaald om toch weer over te stappen naar een elektrische auto.’’ Dat doet er niet aan af dat hij heel veel lof heeft voor de diesel aangedreven Renault. ‘‘Er mankeert ook helemaal niks aan. Het is eigenlijk een heel toegankelijke auto, die ook nog eens heel zuinig is. Daardoor is het in mijn optiek juist heel erg aantrekkelijk om een diesel te kopen.’’ Hij snapt echter wel de angst bij mensen. ‘‘Bij mij was het ook een factor om weer terug te gaan naar elektrisch rijden, vanwege de milieuzones in de steden. Je weet ook niet wat een stadsbestuur in Utrecht of Den Haag straks weer beslist. Nu zijn het dieselauto’s van voor 2000, dat gaat straks ongetwijfeld omhoog en dan kan je met je auto de stad niet meer in.’’

Over de auteur

Maarten Schuijl

Opgegroeid op Texel. Nu al zo'n zes jaar wonend in Utrecht. Voetballiefhebber pur sang. Verleden bij Noordhollands Dagblad en tegenwoordig schrijvend voor FC Volendam en LiveNews4You.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.