Factcheck: Is de kunst- en cultuursector van Amsterdam de zwaarst getroffen sector door de coronacrisis?

Factcheck: Is de kunst- en cultuursector van Amsterdam de zwaarst getroffen sector door de coronacrisis?

Het museum plein in Amsterdam Foto: Frans Ruiter

De gevolgen van de nog altijddurende coronacrisis zijn nog goed te zien. Waar enkele sectoren profiteerden van de crisis, waren de meesten toch echt verliezers. Maar welke sector is eigenlijk echt het hardst getroffen door de coronacrisis?

 

Volgens kunst- en cultuurwethouder van Amsterdam, Touria Meliani is dat in Amsterdam de kunst- en cultuursector. Zo is in een persbericht van het ANP, over extra hulp voor Amsterdamse zzp’ers in de cultuursector, de volgende quote te vinden:

“De kunst- en cultuursector in Amsterdam is de sector die het zwaarst door de coronacrisis getroffen is. Veel mensen in creatieve beroepen hebben op andere plekken werk gezocht en gevonden. Zij vragen zich af of ze nog wel een toekomst hebben in kunst en cultuur….”

Nou is het begrijpelijk als een quote uit het ANP door een lezer niet zomaar in twijfel wordt getrokken, maar toch zijn er onderdelen om in het achterhoofd te houden. Zo is Touria Meliani de wethouder van kunst en cultuur, dan is het misschien toch makkelijker om te zeggen dat deze sector het hardst getroffen is. En dan kan u denken: ‘Ach wat maakt het uit als ze zoiets zegt en het niet helemaal klopt.’ Maar het is toch een vrouw met een hoge functie, en daarnaast kan ze eventuele zwaarder getroffen sectoren in diskrediet brengen met deze uitspraken. Daarom is het tijd om de stelling te controleren.

Wat valt onder de kunst- en cultuursector

De kunst- en cultuursector is een breed begrip. Het is niet zo makkelijk om te omschrijven als andere zwaar getroffen sectoren als bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen en tandartsen (de Ondernemer). Dus is het van belang om de kunst- en cultuursector te omschrijven.

In Nederland wordt de cultuursector door de raad van Cultuur ingedeeld in 15 verschillende sectoren. Daaronder vallen redelijk logische sectoren zoals bijvoorbeeld: dans, film, amateurkunst, muziek en theater. Maar ook wat sectoren waar minder snel aan gedacht wordt, zoals: Archieven, architectuur en stedenbouw, landschapsarchitectuur en, monumenten en archeologie.

De kunst- en cultuursector is dus een overkoepelende sector die uit heel veel verschillende sectoren bestaat.

De cijfers

In een rapport door SEO Economisch Onderzoek in opdracht van Metropool Regio Amsterdam zijn cijfers te vinden over de impact van de coronacrisis. In dit rapport wordt de kunst- en cultuursector omschreven als: Creatieve diensten, kunst en amusement. In het rapport staan onder andere cijfers over verloren banen in de sectoren en maandelijks verlies in omzet. Deze kun je bekijken en daar een oordeel over elk apart aspect uit voort brengen, maar het rapport maakt het nog eenvoudiger.

In de laatste bijlage staat een lijst van de tien meest getroffen sectoren door de coronacrisis. Deze lijst is verkozen op basis van de impact in toegevoegde waarde per maand per sector. En hier komt de categorie creatieve diensten, kunst en amusement niet eens in voor. Hieruit blijkt dat vooral restaurants en cafés, uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling en de detailhandel geraakt worden door de crisis.

Wel komt de sector nog in een van de lijsten voor. Creatieve diensten, kunst en amusement staat op plek tien in de lijst van de tien sectoren met de grootste potentiële werkgelegenheidseffecten. Dat wil zeggen dat er veel gevolgen zijn op de werkgelegenheid in de sector.

Conclusie

De cijfers die uit het rapport voortkomen zeggen genoeg. De kunst- en cultuursector van Amsterdam is verre van de zwaarst getroffen sector door de coronacrisis. De uitspraak van Touria Meliani is dus onjuist.

Wel zouden er nog aspecten zijn die in haar voordeel werken. De cijfers uit het rapport zijn op basis van totalen (aantal banen en impact in toegevoegde waarde). De sectoren verschillen allemaal in omvang waardoor de lijst als er gerelativeerd zou worden naar de omvang van een sector, wellicht een andere indeling zou ontstaan.

Daarnaast kan de omschrijving van de kunst- en cultuursector voor een ander resultaat zorgen. Dit was in het rapport ingedeeld in: creatieve diensten, kunst en amusement. Er wordt in het rapport niet duidelijk omschreven wat hier precies onder valt, en dit zou kunnen verschillen met de sectoren die de Raad van Cultuur plaatst in de kunst- en cultuursector.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.