Het CollectieCentrum Nederland: kolossaal, uniek kunstdepot

Het CollectieCentrum Nederland: kolossaal, uniek kunstdepot

Vier grote musea in Nederland bundelden hun krachten samen om een kunstdepot te bouwen. Dit ‘superdepot’ is gebouwd in opdracht van het Rijksmuseum in Amsterdam, het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem, Paleis het Loo in Apeldoorn en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Door de samenwerking was er genoeg geld voor een klimaat neutraal gebouw met geavanceerde techniek. De vloeroppervlakte is 31.500 vierkante meter  en de bouw kostte 44 miljoen euro.

Het budget dat gebruikt is bij de bouw is gesubsidieerd vanuit de Rijksoverheid. Toch is het depot dicht voor gewone bezoekers. “Op zich is dat wel een gemiste kans. Wij hebben in de voorbereiding op de bouw gedacht aan het open en toegankelijk maken van het depot. Er kwamen echter zoveel extra kosten bij kijken dat we besloten hebben om het niet open en toegankelijk te maken zoals bijvoorbeeld het nieuwe depot van Boijmans van Beuningen wel is”, vertelt Donny Tijssen, depotcordinator van het CollectieCentrum Nederland. De extra kosten zouden voort gekomen zijn uit beveiliging, andere opslagmiddelen met afgesloten deuren en dat zou vele miljoenen meer gekost hebben. Dat geld was er niet volgens Tijssen.

Toch wordt het CollectieCentrum door het Rijksmuseum genoemd als een winst voor de cultuursector. Tijssen beaamt dat.  “Die vier partijen die samenwerken bundelen hun krachten, kennis en ervaring samen. Dat is een win-win situatie voor de vier partners maar ook voor de nationale en internationale museumwereld. Wij hebben een heel grote voorraad aan objecten waar die musea uit kunnen putten”, vertelt Tijssen. Andere musea dan de vier musea die aan het CollectieCentrum samenwerken, mogen dus ook de collecties komen bekijken en die eventueel in bruikleen gebruiken voor tentoonstellingen en exposities.

Het depot is echter wel te bezoeken door onderzoekers, hobbyisten en journalisten. Studenten mogen ook komen kijken naar specifieke kunstobjecten als hier een goede aanvraag voor wordt gedaan. “We gaan niet zomaar iedereen toelaten tot het depot, maar als je bijvoorbeeld een student bent en je hebt een heel concrete onderzoeksvraag dan laten we je graag toe. Ook groepen mensen die geïnteresseerd zijn in bepaalde deelcollecties zijn met een aanvraag bij van harte welkom bij ons in het depot.”

Er is op het gebied van architectuur goed nagedacht over de bouw van het depot. Onder andere om deze reden is het depot ook volledig klimaatneutraal en gasvrij. Er is hiervoor gekozen omdat bij het bewaren van kunstobjecten een constante temperatuur en constante vochtigheid belangrijk is. Vooral bij een slechte isolatie, zoals bij vele andere oudere depots het geval is. Oudere depots losten dit probleem op door het omzetten van veel gas en energie. “Dat is heel duur. Wij hebben voor duurzaamheid gekozen om zoveel mogelijk kosten te vermeiden, maar ook omdat wij allen behoorlijk bewust zijn van het huidige klimaatprobleem.” Mede om deze reden wekt het CollectieCentrum dan ook zijn eigen stroom op met 3.700 vierkante meter aan zonnepanelen. Zo wordt ook regenwater opgevangen voor gebruik van de toiletten, meldt het Rijksmuseum op hun website. Door deze klimaatneutrale keuzes hopen zij de investering snel alweer terug te verdienen.

Bij de bouw werden dus veel kosten bespaard, waardoor er veel dure faciliteiten aangelegd konden worden. Het CollectieCentrum beschikt zo over een vriescel en een ruimte die zo goed als zuurstofvrij gemaakt kan worden. Een zuurstofvrije ruimte is belangrijk bij het voorkomen van schimmels en schadelijke insecten op de kunstobjecten. Het gebouw is bovendien uitgerust met twee grote restauratieateliers. Ook zijn er kantoren in het  gebouw geplaatst, vanuit waar objecten ontvangen worden of weggestuurd.

Het depot zelf is opgedeeld in vier verdiepingen die uitgerust zijn met 39 aparte ruimtes. Er is voor deze uitgebreide verdeling gekozen om grote schade te voorkomen als er iets mis gaat, bijvoorbeeld bij een plaatselijke brand. Er is bewust gekozen om geen sprinklers aan te leggen, omdat dit bij een brand weer zou kunnen zorgen voor waterschade bij de kunstobjecten.

Ondanks dat er geen kosten op het gebied van beveiliging bij bezoekers gemaakt hoefde te worden, is er wel gekozen voor een soort grote slotgracht om het pand heen. Om deze slotgracht is er veel ruimte voor de natuur om haar ding te doen. Er zijn zelfs al vossen gesignaleerd in het gebied, meldt de Volkskrant.

De kunstobjecten die nu in het depot staan, zijn in 869 vrachtwagenritten gebracht naar het nieuwe gebouw. De objecten zijn zo veel mogelijk ingedeeld op soort kunst.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *