Is een pakket punt hebben nog wel gunstig voor winkels?

Is een pakket punt hebben nog wel gunstig voor winkels?

Zo goedkoop mogelijk je kerstcadeautjes voor je familie scoren en veel te veel geld uitgeven aan dingen die je toch niet nodig hebt. Het is weer bijna Black Friday! Een bekend en geliefd fenomeen wat Nederland overgenomen heeft van de Amerikanen en wat erg goed past bij onze materialistische en koopjesjagende natuur.

Alhoewel niemand echt weet hoe deze thanksgiving dag is ontstaan is het concept duidelijk. De dag na thanksgiving geven winkels op een groot assortiment van hun collectie fixe kortingen waar mensen massaal op afkomen. Er zijn verschillende theorieën waar het woord ‘black’ vandaan komt. Sommige mensen beweren dat het betekent dat dit de eerste keer was dat sommige winkels tijdens deze dag voor het eerst niet meer in het rood bij de bank stonden en dus in het zwart kwamen te staan. Anderen zeggen dat bet betekend dat het ‘zwart staat van de mensen’ wat de enorme drukte in de stad Philadelphia aangaf in 1995.

Voor pakketpunten in Nederland betekent het vooral; heel, heel veel pakketjes. Pakketjes voor het binnenland, pakketjes voor het buitenland. Pakketjes voor verzending, pakketjes voor afhaal. Pakketjes van bol.com en pakketjes van Zalando. Pakketjes tot aan het plafond en overal op de vloer. Op alfabet of op huisnummer gesorteerd. Want anders raak je de kluts helemaal kwijt. Voor pakketpunten resulteert Black Friday hierdoor in een veel hogere werkdruk dan normaal. Een werkdruk die al hoger ligt dan wat zou moeten voor de vergoeding die ze ervoor krijgen. De opslag van al deze pakketten kost een winkelier veel extra ruimte, ruimte waar het postkantoor vroeger zelf voor betaalde. Dat doen ze nu niet meer, de winkelier betaald hier nu zelf voor.

De oplossing die PostNL hiervoor bedacht heeft is het openen van nog veel meer pakketpunten in Nederland. Maar liefst 500, laat een woordvoerder van PostNL weten. Om zo de winkeliers te ontzien van een te hoge druk. Dat de druk gezien wordt als te hoog komt door de vergoeding die de winkeliers ervoor krijgen. Winkeliers waren eerst vaak heel blij met een pakketpunt omdat dit zorgde voor meer doorloop in de winkel waar ze van konden profiteren. Tegenover het hebben van een pakketpunt en het verwerken van de pakketjes stond ook nog een prima vergoeding die de werkuren besteed aan het helpen van mensen die een pakket willen opsturen eerlijk dekte.

Dat is nu niet meer zo. De vergoeding is verlaagd en de werkuren die besteed worden aan het verwerken van pakketjes wordt niet meer gedekt door de vergoeding die de winkeliers krijgen. Het probleem is dat winkeliers nu zoveel bezig zijn met het verwerken van pakketjes dat het helpen van klanten voor hun eigen winkel buiten het pakket punt om steeds vaker minder goed lukt. Het helpen van klanten die komen voor spullen of services die de winkel aanbiedt schiet buiten de pakketjes om er dan vaak bij in. Dit zijn klanten waar de winkelier wel iets aan overhoudt en dat wordt als erg zonde ervaren. Aan de pakketbrengers of afhalers heeft de winkel doorberekend in de vergoeding, niet zoveel aan.

Om deze reden heeft de Albert Heijn in 2016 besloten een groot deel van hun pakketpunten te sluiten. Dit kwam door erg lange rijen en een overvloed aan pakketjes. Dat zoveel mensen besluiten hun pakketjes te laten bezorgen bij een pakketpunt komt omdat dit een stuk goedkoper is. Een pakket thuis laten bezorgen kost meestal rond de 7 euro en een pakket laten bezorgen bij een afhaalpunt nog niet eens 4 euro. Dus de keuze is begrijpelijk.

Dat de keuze begrijpelijk is snapt Patrick Vlijter, eigenaar van FD Printshop in Utrecht ook wel. Maar het is de vergoeding die hier tegenover staat wat het steeds vaker een probleem maakt. FD-printshop is een punt waar veel verschillende bezorgdiensten een pakketpunt hebben. Zo kunnen mensen die via mondial relay, homerr en dpd een pakket verzenden hier terecht. Daarnaast is het dus ook nog een printshop, maar is Patrick voornamelijk bezig met het verwerken van pakketjes. Zijn winkelruimte achter de balie is vooral ingericht met grote kasten geordend op alfabet die gevuld zijn met een boel pakketjes. Het neemt een groot deel van zijn winkel in. In dit interview vertelt hij hoe hij het hebben van een pakketpunt ervaart.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.