De zwarte kant van Black Friday

De zwarte kant van Black Friday

Vrijdag 26 november zullen de kortingen en acties de deur weer uit vliegen. Het is dan namelijk weer Black Friday. Voor de grote winkelketens betekent dit hoge voordeelaanbiedingen. Echter zijn zulke acties niet altijd mogelijk voor kleine ondernemingen, gezien zij zich niet altijd kortingen kunnen veroorloven. Verslaggeefster Camilla Groenenberg gaat langs bij kleine onderneming ShopEva en sprak met Pablo Druijts van BlackFridayNederland over de commerciële feestdag. 

In 2019 schreef de NOS al over de redenen waarom Black Friday geen optie is voor kleine ondernemers. Door een kleiner winstpercentage, de marge, is het lastig voor zulke ondernemingen om nog te verdienen aan een product waar veel korting op zit. Er gaan geruchten rond dat grotere bedrijven door het jaar heen hun prijzen verhogen. Deze zouden zij dan ten tijde van Black Friday weer kunnen verlagen om zo het idee te geven dat er veel korting is. Echter blijkt dit idee een fabel te zijn volgens het AD.  

Toch zijn er andere manieren om mee te doen aan Black Friday als kleine onderneming. Eva van ShopEva vertelt dat een andere actie zoals een gratis product of tester een goede manier is om de consument nieuwsgierig te maken naar je collectie. Daarnaast vertelt Druijts dat sommige consumenten het fijn vinden om persoonlijke aandacht te krijgen tijdens het winkelen. Ook zou het lokale aspect een belangrijke factor spelen. Een tip zou dus zijn om je te focussen op hetgeen wat een groter bedrijf niet kan bieden en jouw kleine onderneming wel.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *