Enquête: jaaroverzicht 2021

Foto door Karolina Grabowska via Pexels

Door: Kim Schaaf en Rosan Bijpost

Het jaar is alweer bijna voorbij. Voor sommigen voelde het alsof het nooit zou gebeuren, voor anderen lijkt het alsof de jaarwisseling gisteren nog was. Maar voor iedereen is het wel een jaar om nooit te vergeten. Volledig omringt door de pandemie werd het dagelijkse leven continu beïnvloedt. Toch is er ondanks de lockdowns en beperkingen nog genoeg gebeurd om op terug te blikken. En dat is dan ook wat wij gaan doen.

Inhoud van de enquête
Doormiddel van een enquête hebben wij onze kijkers, lezers, luisteraars, fans, vrienden en familieleden gevraagd om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Aan de hand van verschillende thema’s hebben wij vragen gesteld om zo erachter te komen hoe het zit met hun algemene kennis. De thema’s bestaan uit de grotere gebeurtenissen van 2021. Daar valt natuurlijk het coronavirus onder maar we zoemen vooral in op de eenzaamheid die het heeft veroorzaakt. We hebben het over de overstromingen gehad en de dreiging van het water voor ons land. We staan stil bij de moord op Peter r. de Vries. We bespreken de LHBTIQ+ gemeenschap en tot slot testen we de kennis op het gebied van de Formule 1.

Naast het bespreken van deze thema’s zijn we ook benieuwd naar de meningen van onze kijkers en luisteraars. Het is altijd weer mooi om aan het einde van het jaar even stil te staan en je mooiste herinneringen erbij te halen. Dat geldt ook voor de verdrietigere gebeurtenissen. Wat zou je het liefst vergeten? En wie laat je het liefst achter in dit jaar? Wie verdient volgens jou een prijs voor zijn of haar gedrag/woorden/prestaties van afgelopen jaar? En natuurlijk: wat zijn jouw voornemens voor het nieuwe jaar? Het zijn allemaal vragen die in de enquête tergukomen.

We hebben zo een leuk en bijzonder jaaroverzicht van 2021 kunnen creëren met feiten, meningen, kennis en cijfers van onze eigen volgers.

Resultaten van de enquête
We hebben in totaal 62 antwoorden gekregen op onze enquête met 31 vragen. Hieruit zijn de volgende resultaten voortgekomen:

LHBTIQ+:
Bijna 77% van de respondenten heeft aangegeven geen pride te vieren. Dat vonden wij behoorlijk opvallend aangezien het in Nederland een groot en populair feest is. De gemeenschap heeft inmiddels een grote rol in onze samenleving. Daarentegen wist wel meer dan 60% dat de vlag van de LBTIQ+ vlag onlangs is uitgebreid. Bijna iedereen wist ook wat de nieuwe driehoek betekende: mensen binnen de gemeenschap van kleur en transgenders. Helaas bestaat homogenezing nog steeds in ons land, dat wist ook het merendeel: 65% was er bekend mee.

Corona en eenzaamheid:
Uit de enquête is gebleken dat ruim meer dan de helft, namelijk 66%, zich door de coronacrisis eenzamer voelt. Hoewel dat begrijpelijk is, is dat ook een heftige constatering. De respondenten wisten ook bijna allemaal dat de leeftijdsgroep die zich het meest eenzaam voelt door het virus tussen de 16 en 24 jaar bevindt. De jongeren dus. Hoewel de ouderen zich ook eenzaam voelen, is dat niet per se door het virus. Een grappig weetje dat uit de enquête is gekomen is dat meer dan 90% wist dat ‘hamsteren’ het bekendste handgebaar van onze gebarentolk Irma Sluis is. Bijna niemand wist daarentegen hoeveel varianten er inmiddels van het covidvirus zijn.

Overstromingen:
De respondenten wisten bijna allemaal waar dit jaar deze ramp zich in Nederland heeft afgespeeld. Hoewel er nog een paar instonken en voor Zeeland gingen was het grotendeel het eens: Limburg. Echter wist maar een klein deel, 31%, hoe laag het laagste punt in Nederland ligt. Ze hadden blijkbaar niet verwacht zó laag, namelijk 6,74 onder het NAP. Ook hadden ze lang niet allemaal geraden dat maar liefst 59% van Nederland kwetsbaar voor overstromingen is. Slechts 23% had dat goed.

Formule 1:
Het blijkt dat maar 37% van onze respondenten Formule 1 kijkt. Hoewel dat heel weinig is, wist wel iedereen wie de grote winnaar van het WK van afgelopen zondag is: Max Verstappen. Dat kan ook bijna niemand ontgaan zijn, fan of geen fan. Hoewel hij er toch wel hulp bij heeft gehad op de baan van Sergio Pérez, wist nauwelijks niemand wie de teamgenoot van Verstappen was. We hadden bij dit thema ook een instinker: wat voor motorfabrikant heeft Verstappen? Als je een race kijkt zie je altijd RedBull voorbij racen, 27% had dan ook voor RedBull gekozen. Terwijl de motorfabrikant Honda is.

Peter r. de Vries
En verdrietige gebeurtenis: de moord op misdaadverslaggever Peter r. de Vries. Al onze respondenten wisten wie hij was en welk beroep hij beoefende en bijna allemaal waren ze bekend met de zaken waarbij hij betrokken was. We hebben hier gevraagd wat deze gebeurtenis met de respondenten deed. Zij gaven aan in shock te zijn, versteld te staan, verdrietig te zijn geweest. Het was volgens hen een heftige gebeurtenis en ook een aanval op de journalistiek en vrijheid van meningsuiting. Een iemand gaf zelfs aan zelf misdaadverslaggever te willen worden later en hierdoor zwaar geraakt is.

Dan hebben we als laatste nog “overige” hieronder vallen alle persoonlijke meningen en terugblikken op 2021. Bijvoorbeeld wat de respondenten van afgelopen jaar zo snel mogelijk zouden willen vergeten. Opvallend was daar toch wel dat bijna alle antwoorden neerkwamen op corona zoals de lockdowns en de maatregelen. Maar ook persoonlijke gebeurtenissen als een break-up en gefaalde rijexamens kwamen naar voren. De mooiste gebeurtenis van 2021 vonden velen toch wel de overwinning van Verstappen. Maar ook hier kwamen er weer persoonlijke gebeurtenissen naar voren: het kopen van een huis, geboortes of de tweets van Elon Musk bijvoorbeeld. Bij de verdrietige gebeurtenissen kwamen ook weer de beëindigde relaties naar voren en alles rondom het virus maar ook de dood van Peter r. de Vries, het vuurwerkverbod, ziektes en sterfgevallen. Wanneer we vroegen naar waar ze het meest naar uitkijken in het volgend jaar was dat toch ook weer duidelijk: hopelijk het einde van corona en de vrijheid om alles weer te doen terug te hebben. Ook het WK-voetbal was een populair antwoord. We hebben ook gevraagd wie zij uit afgelopen jaar een prijs zouden geven en wie ze het liefst zouden achter laten. Rutte viel onder beide categorieën. Verstappen verdiende volgens velen de prijs maar ook het zorgpersoneel werd hiervoor vaak verkozen. Baudet wilden velen achterlaten en dat gold ook voor Emma Wortelboer. Daarnaast kwam uit de enquete dat 70,5 % zich aan het vuurwerkverbod houdt en dat Squid Game de meest bekeken serie van 2021 is.

Als allerlaatste vroegen we nog naar de voornemens voor het nieuwe jaar. Meer sporten, gezonder leven, afstuderen, meer feestjes, alles uit de dag halen, studie doorzetten, rijbewijs halen, het kwam allemaal naar voren. Maar het meest genoemde, en dat vat het ook allemaal wel samen, was: genieten!

Kijk de uitzending terug om nog meer van de enquête resultaten te zien!

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.