Over de status van een ‘finfluencer’

Over de status van een ‘finfluencer’

Afbeelding; Pixabay

Mensen die zich op sociale media informatie delen over beleggen houden zich lang niet altijd aan de regels. Dat constateert het AFM na het doen van onderzoek onder 150 financiële influencers. De toezichthouder van het Autoriteit Financiële Markten claimt: ‘’Finfluencers zijn niet eerlijk over het doen van aanbevelingen en het geven van beleggingsadvies.’’

Het is een harde bewering en schadelijk voor het fenomeen ‘finfluencers’ wat het toenemende belang van beleggen onder jongeren onderstreept. Deze influencers worden steeds groter en hebben daarmee een groter bereik. Het is iets wat de overheid ondersteunt, maar waar toch zorgelijk over wordt uitgesproken. Want door de vele media-aandacht lijkt er onbewust een streep te zijn gezet door deze financiële instagrammers. Maar is dit eigenlijk wel terecht. Is er geen sprake van onwetendheid, en een situatie waar alle finfluencers over één kam worden geschoren? 

Een financiële influencer
Finfluencers zijn influencers die zich op diverse social media kanalen specifiek uitspreken over beleggen. Het zijn vaak mensen met een groot bereik. Ze kunnen hiermee dus een grote groep informeren, amuseren maar ook activeren. Dit laatste gaat vaak gepaard met het aansporen tot kopen van producten, maar ook te investeren in bepaalde geldzaken. 

Overtredingen
Hier is volgens social media deskundige Sanne Rooijakkers niets mis mee. Maar zegt ze: ‘’Het moet wel volgens de regels gaan. En dat is lang niet altijd het geval.’’ Volgens Rooijakkers worden er vaak een aantal regels overtreden: 

  1. Ze zouden financieel advies geven zonder vergunning.
  2. Ze raden risicovolle producten aan, soms van aanbieders zonder vergunning.
  3. Ze doen aanbevelingen waar zij zelf belang bij hebben.

Een waarschuwing
In het onderzoeksrapport van de AFM wordt duidelijk gesteld dat het een waarschuwing is naar alle finfluencers in Nederland. Er zijn dus nog geen boetes en andere straffen opgelegd. De desbetreffende finfluencers zouden een bericht hebben gekregen met de vraag het een en ander aan te passen. Deze zijn niet publiekelijk bekend, omdat het toezicht vertrouwelijke informatie is. Een vrij milde oplossing, vindt Rooijakkers. 

Milde omgang
‘’Het wekt de indruk dat de AFM het idee heeft dat de financiële influencers per ongeluk doen wat ze doen, het niet weten wat wel en niet mag,’’ vertelt Rooijakkers. ‘’Toch ben ik ervan overtuigd dat het overgrote deel prima weet wat de regels zijn. Je begint niet voor niets aan zo’n tak binnen de online wereld.’’ Volgens de social-media deskundige worden er regelmatig disclaimers gebruikt, waaruit blijkt dat zij prima weten wat wel en niet mag.’’

Rooijakkers raadt aan niet zomaar alles aan te nemen wat finfluencers ons vertellen. Want lang niet iedereen is zich bewust van de invloed die zij meebrengen. Maar het volledig verbieden van deze influencers is niet nodig. ‘’Het kan ook positieve dingen met zich meebrengen. Uitleg over beleggen wordt een stuk interessanter als je idool het doet.’’ Niet helemaal nodig dus, om een streep te zetten door het fenomeen finfluencer. Daar is het nog te vroeg voor. Maar, laten we het wel in de gaten houden. En voor financieel advies toch maar naar een professional stappen. ‘’Want dat kan nooit kwaad!’’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.