Hybride-onderwijs: probleem of oplossing? 

Hybride-onderwijs: probleem of oplossing? 

Inmiddels zitten we twee jaar met onze handen in het haar, terwijl het ‘normale’ leven zich gestaag voortzet. Veel studenten komen van een koude kermis thuis: het verwachte studentenleven blijkt toch niet zoals verwacht. De onderwijssector, die al geruime tijd kampt met structureel personeelstekort, probeert ondanks de coronamaatregelen structuur te realiseren waar studenten zich thuis voelen. Daarbij zijn docenten het spil in dit geheel: digitale didactische vaardigheden zijn een pré als je het vraagt aan de studenten. Stel je openvragen? Actief óf passief? Focus je op de leerlingen die fysiek aanwezig zijn? Hoe zorg je ervoor dat er voldoende interactie blijft voor de studenten die – om welke reden dan ook – vanuit huis de lessen volgen? Dat fysiek onderwijs essentieel is voor studenten beaamt de voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond, Ama Boahene (24): ‘’Het online aspect moet niet ten koste gaan van het fysieke gedeelte.’’ Derdejaars Hbo-student Lune van den Berg, vindt het studeren op afstand ideaal. Op sommige vlakken kan het nét wat beter. ‘’Als je in een Teams-omgeving zit met allemaal gesloten camera’s, en als de docent dan vraagt ‘wat vinden jullie ervan?’ Niemand gaat zijn camera aandoen, dat kan ik je vertellen.’’ Rutger van Eijken (43), docent filosofie, merkt op dat studenten vaak moeite hebben met hun concentratie achter een beeldscherm: ‘’Je moet studenten actief betrekken en dat is soms wel even zoeken.’’ Een videoreportage waarin het hybride-onderwijs centraal staat. 

Over de auteur

Ahmad Belal Hanifi

Life is worth dying

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.