fact check: Luisteren naar muziek tijdens het leren maakt je slimmer

fact check: Luisteren naar muziek tijdens het leren maakt je slimmer

Stockfoto, vrouw luisterend naar muziek. foto door: Cottonbro, Pexels

Muziek zou een bevorderende werking hebben op het leerproces. Dit beweert de online redactie van 3FM in een artikel. Ze gaan zelfs zo ver om te zeggen dat het luisteren van muziek tijdens het leren je slimmer maakt. Het artikel komt voort uit onderzoek van klinisch psycholoog Dr Emma Gray in opdracht van Spotify.

In de inleiding wordt al gelijk duidelijk dat het niet per se gaat over het slimmer worden na het luisteren van muziek tijdens het leren.

 “Studenten hebben meer kans op betere prestaties als ze tijdens het studeren naar de juiste muziek luisteren.”

“De muziek die opstaat terwijl je aan het studeren bent, kan effect hebben op je cijfer.”

Ze stellen wel dat de soort muziek in samenstelling met het onderwerp of bezigheid een belangrijke factor is voor het leerproces. Zo zeggen ze dat als je met wiskunde bezig bent het best Beethoven kan opzetten. Als voor wetenschappelijke vakken, maatschappijleer of talen aan het leren bent dan kun je het beste naar Miley Cyrus of Justin Timberlake luisteren en emotionele rock en pop voor creatievere vakken.

Muziek en geheugen

Annette de Groot, hoogleraar experimentele taalpsychologie aan de Universiteit van Amsterdam liet in een onderzoek uit 2014 zien dat studenten die woordjes en teksten leerden met herkenbare Nederlandse of Engelse popmuziek op de achtergrond slechter scoorden dan studenten die woordjes hadden geleerd met muziek met een onherkenbare taal op de achtergrond.

De onderzoekers zagen echter wel dat het effect hiervan na een week tijd drastisch afnam en daardoor kwam ze toch tot de conclusie dat erbij leren van woordjes en teksten misschien op het kortetermijngeheugen een effect zat in verhouding tot de muziek die je luistert maar zeker niet bij je lange termijn geheugen, die uiteindelijk de uitkomst van het onderzoek draagt. Er is dus uiteindelijk geen negatieve verhouding gevonden in dit onderzoek in de manier hoe je leert ten opzichte van de muziek die je luistert.

Muziek is subjectief

In alle artikelen die je online tegen kan komen over dit onderwerp staat meestal een eenduidig antwoord: Het kan helpen, of niet. De realiteit is eigenlijk dat we het niet zo goed weten. Klinisch neuropsycholoog Artur Jaschke onderzoekt aan het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Vrije Universiteit in Amsterdam de effecten van muziek in verschillende situaties. Ook hij zegt dat de werking van muziek in combinatie met leren een erg wisselende werking kan hebben liggend aan verschillende factoren zoals toonhoogte, de soort muziek en of er wordt gezongen.

Muziek in relatie tot de hersenen is nog iets waar veel over te leren valt volgens Jaschke, zo zijn bij experimenten bij ouderen met alzheimer ook nog weinig eenduidige uitkomsten gekomen op de werking van muziek op hun hersenen. Dit komt volgens Jaschke omdat muziek en de ervaring ervan nou eenmaal erg subjectief is.

“Wat jij leuk vindt, vind ik misschien niet leuk.” Muziek op zichzelf is al heel complex; het heeft ritme, melodie, timbre, hoogtes. Wat daar nog bij komt, is dat mensen herinneringen en emoties verbinden aan een nummer. Daardoor legt het geluid van een bepaald nummer in het brein bij de één een heel andere weg af dan bij de ander.”

Conclusie

Muziek heeft in conclusie dus zeker effect op het brein, de manier hoe je leert en je gedraagt naar anderen, alleen is dit subjectief. Iedereen reageert er anders op wat het voor nu bijna onmogelijk maakt om een conclusie er over te trekken. Muziek helpt dus niet bewezen bij leren en maakt je dus ook niet automatisch slimmer. Dit betekent gelukkig niet voor jou dat je je oortjes al de prullenbak in kan doen, want niet bewezen betekend niet dat het onderzoek onjuist is. We weten er alleen nog niet genoeg over om er een claim uit te halen.

Over de auteur

Tobias Druijf

Als beginnend journalist/filmmaker focus ik mezelf nog volledig op mijn specialiseringsproces, Ik haal mijn kracht vooral uit samenwerken en nieuwe mensen ontmoeten. Ik ben creatief, experimenteel met een oog voor sociaal-maatschappelijke onderwerpen. Mijn passie ligt films/documentaires maken en conceptontwerp. Ik hou ervan om verschillende thema’s zoals bijvoorbeeld kunst/cultuur en psychologie aan elkaar te verbinden om zo een volledig beeld mee te geven over een onderwerp of project.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.