Hoeveel invloed heeft de overheid op de Nederlandse media?

Hoeveel invloed heeft de overheid op de Nederlandse media?

Kranten door AbsolutVision op Unsplash

Propaganda is weer een veelbesproken begrip sinds de oorlog in Oekraïne tot een kookpunt kwam. Poetin zet alles op alles om het Russische volk te misleiden. Dit wakkert ook weer vragen op over de Nederlandse media. Hoe persvrij is ons medialandschap en hoeveel invloed heeft de overheid hierop?  

 Onze verslaggever Remi Kerkhoven spreekt met mediadeskundige Tonie Broekhuijsen. Broekhuijsen werkt al 40 jaar in de mediawereld als onder andere hoofdredacteur, journalist, fotograaf en creative director. Daarnaast vertaalde hij het boek Propaganda van Edward Bernays, dat in 1928 werd gepubliceerd, en gaf hij dit zelf uit onder de naam van zijn bedrijf The Social Newsroom. Hij vertelt dat propaganda een moeilijk begrip is. ‘Het is het bewust en opzettelijk verspreiden van informatie met als doel om een bepaald politiek standpunt of product te verkopen. Deze informatie kan feitelijk zijn maar ook halve waarheden of fantasie. Alles wat daar tussen zit, alle gradaties, dat kan je propaganda noemen. Wat mensen vaak niet realiseren is dat we ook dagelijks te maken hebben met commerciële propaganda. Shell heeft jarenlang verzwegen dat er een grote klimaatcrisis op komst was. Met onwaarheden hebben zij toch reclame gemaakt voor hun bedrijf. Dit is dus ook propaganda.’ ‘Vaak gebruiken we het woord propaganda om informatie van mensen met wie we het niet eens zijn te diskwalificeren.’

 Daarnaast vraagt Remi op de Hogeschool Utrecht wat mensen denken. ‘Denken jullie dat de overheid een grote rol speelt over de inhoud van de Nederlandse media?’  

Kijk de reportage hieronder.  

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.