Lang wachten, Vertraagd, geannuleerd

Lang wachten, Vertraagd, geannuleerd

Stilstaande vliegtuigen op de luchthaven

De meivakantie staat voor vele Nederlanders in het teken van reizen. Voor deze vakantie is er grote drukte verwacht op Schiphol. De drukte ontstaat door Nederlanders die de meivakantie zien als mogelijkheid om op reis te gaan met het vliegtuig. Echter zorgen niet alleen de geclusterde gelegenheidstripjes voor deze drukte, laat Schiphol weten.

De staking van het Schiphol personeel was de druppel die de emmer deed overlopen voor de drukte op Schiphol. Op een van de drukste dagen van het jaar heeft het personeel een wilde staking ingelast. Een wilde staking is volgens het Algemeen Nederlands Woordenboek een staking die door het personeel zelf georganiseerd is. Hierbij komt geen medeorganisatie vanuit een werknemersvereniging kijken. De FNV, Federatie Nederlandse Vakbeweging, bevestigd dat het om een wilde staking gaat. De staking leek in eerste instantie enkel betrekking te hebben tot het bagagepersoneel. Echter laat Schiphol weten dat er naast een staking ook last is van te weinig personeel.

De lange wachtrijen, vertraagde en geannuleerde vluchten is een herkenbare samenvatting voor vele reizigers, want de wilde staking die op 23 april plaatsvond onder het personeel van Schiphol raakte vele passagiers. Verschillende medereizigers tippen via sociale media om ruim de tijd voor je vlucht aanwezig te zijn op Schiphol. Ruim 170 duizend reizigers zijn de wachtrijen al getrotseerd. Het probleem van de wachtrijen lijkt herleidbaar naar een te kort aan personeel in plaats van de staking. Volgens Schiphol zijn er te weinig werknemers om de toestroom aan reizigers op tempo van voor de coronapandemie te verwerken. Schiphol geeft het advies om er zeker van te zijn dat je op tijd aanwezig bent om te kunnen boarden. Zo geven zij de tips mee om op tijd aanwezig te zijn, een mondkapje bij je te hebben, vooraf online in te checken en de eigendommen in je handbagage te laten.

De oorzaak voor vertraagde en geannuleerde vluchten zijn deels herleidbaar naar het stakende grondpersoneel van de KLM. Volgens FNV is de aanleiding voor de staking de uitbesteding van personaal van de KLM aan Viggo, een vrachtafhandelaar werkzaam voor de luchthaven. Het personeel wat staakt is onder andere verantwoordelijk voor het laden en lossen van goederen.

Voor de gedupeerde waarvan de vluchten geannuleerd zijn, zijn er per situatie verschillende rechten. Op de website van Rijksoverheid is te lezen dat bij een vertraagde vlucht van vijf uur of langer recht hebt op een retournering van de ticketkosten mits ervoor wordt gekozen om niet mee te vliegen. Wanneer er geen mogelijkheid is om de vlucht te maken door dat deze geannuleerd is of doordat er een instap weigering plaatsvind, heeft de consument de mogelijkheid om gebruik te maken van de optie om gebruik te maken van de eerstvolgende vlucht die plaats heeft. Als daarbij de consument een transfer nodig heeft, heeft de consument daar ook recht op.

Zelf was de redacteur ook één van de reizigers op Schiphol die last heeft gehad van vertragingen en een geannuleerde vlucht. In het geluidsfragment hieronder deelt hij zijn ervaring.

Over de auteur

Josse Luiken

Enthousiast, vol met energie, pakt taken met beide handen aan en is graag sociaal. Niet bang om te ontdekken en te leren van nieuwe ervaringen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.