Je eigen huis op wielen met de Volkswagen T3 uit 1990

Je eigen huis op wielen met de Volkswagen T3 uit 1990

Foto door: Jaimy Moorman

Een Volkswagen T3 uit 1990. De bus waar Jona Kleine Schaars (21) uit Diepenveen ongeveer twee en een half jaar geleden een nieuw stekkie en vervoersmiddel in zag. Naast de excentrieke uitstraling op de huidige snelwegen, kent deze bus ook een rijke geschiedenis. Op het moment heeft de bus iets meer rust en staat hij in Diepenveen, nabij Deventer. De vrijheid om te gaan en staan waar hij wilt en de oude impressie die het met zich mee brengt, dat is wat deze oude bus voor hem zo speciaal maakt. Zo is hij niet de enige. Het blijkt een trend. Elk jaar neemt de populariteit van de oldtimer busjes toe. Een auto is per definitie een oldtimer als deze 30 jaar of ouder is. BOVAG, Nederlandse brancheorganisatie van rij voertuigen, meldde begin 2020 dat Nederland 204.642 oldtimers telde. Duits automerk Volkswagen heeft met ruim 30 duizend stuks in Nederland ook ruimschoots het meest. Waaronder dus de T3 van Jona.

Deutsches Heer T3
Het massieve, olijfgroene en ruim 30 jaar oude bus geeft meteen de indruk van een waar hipster busje. Echter heeft dit busje jaren in een Duits legerbasis gestaan, vandaar ook de kleur. Op een gegeven moment is door een van de mariniers de bus overgenomen, opnieuw (in dezelfde kleur) geverfd en is het interieur volledig met hout ingebouwd. In 2019 is de bus dus in gebruik genomen door Jona nadat hij inging op een advertentie op Marktplaats. De stoere legeruitstraling weerspiegelt echter niet met het interieur. Vrolijk gekleurde stoffen en attributen decoreren de achterste binnenruimte in de bus, waar Jona ook kan slapen en verschillende opslagruimtes heeft om zo zijn eigen huisje op wielen te realiseren.

Op de camping
Omdat Jona stage ging lopen bij de ochtendshow van 3FM werd er gezocht naar een tijdelijke woonplek. Als Diepenvener zou hij anders dagelijks naar het Media Park in Hilversum moeten reizen, wat met het openbaar vervoer bijna twee uur duurt. Überhaupt ook geen optie voor Jona zo vroeg in de ochtend, wegens de treinen die dan nog op stalling staan. “Ik wilde iets sociaals en vooral iets tijdelijks, een studiootje vind ik daarom niks en kost bovendien ook veel geld. Uiteindelijk kwam ik uit bij een camping tussen Hilversum en Utrecht”. De gedachte om een oude T3 aan te schaffen, beviel Jona wel. “Zo’n busje is zo onwijs populair nu, ik denk dat het naarmate de tijd ook steeds unieker en meer gewild wordt. Ik zag het dus ook als een soort investering.”

Staan op een kampeerplaats pakte voordelig uit, mede doordat de ondernemende Jona beloofde het sanitair daar schoon te komen maken. Zo kon hij goedkoper aan zijn tijdelijke plekje komen op de camping. Van het een kwam het ander: Jona stond voor een half jaar met zijn busje op een camping in Hollandsche Rading.   Inmiddels staat de Volkswagen weer in Diepenveen, bij zijn ouderlijke huis, en geniet hij nog met volle teugen van de bus.

Vanlife
Vanlife, oftewel wonen in je eigen bus en tegelijkertijd kunnen reizen door de hele wereld, is immens populair aan het worden. Zie alleen al de hashtag #vanlife op Instagram en je komt al bijna dertien miljoen berichten tegen. Waarom deze alternatieve levensstijl zo populair is, zou kunnen liggen aan de krapte op de woningmarkt. Het is dan ook een vrij eenvoudige oplossing, maar openstaan voor avonturen moet je zeker. Nu Jona dus niet meer op de camping staat, maakt hij nog wel goed gebruik van zijn T3. Hij heeft bijvoorbeeld in 2020 al een reis gemaakt naar Noorwegen en is van plan om komende zomer ook Frankrijk te gaan ontdekken met de bus. In Noorwegen werd hij ook wel gelijk met zijn neus op de feiten gedrukt; De bijkomende problemen van een oldtimer, zoals olielekkages en een losgebroken kabel van het gaspedaal. Dit leidde tot drie ritjes met de takelwagen. Jona nam dit bij het aanschaffen van het busje voor lief. “Het was op het moment vervelend en het kostte veel geld, maar het levert wel mooie reisverhalen op.”  Voor de komende zomer trip naar Frankrijk zal de bus wel weer bij de garage langs gaan buurten.

Auto rijden
Het besturen van deze Volkswagen ‘teedrie’ is, logisch natuurlijk, anders dan men inmiddels gewend is. Zo is het bijzonder om te zien dat alles handmatig gaat, de banden veel dunner zijn, het stuur net zo groot is zoals in de stadsbus en de koppeling zo fragiel als wat is. Het gerammel van het dashboard klinkt luid door de bus als deze  wordt opgestart. “Ik vind het juist leuk om een beetje moeite te doen, het gevoel te hebben dat je echt de auto bestuurt en de totale controle moet hebben.”

 Luister onderstaande audiofragment om een ritje in de Volkswagen T3 van Jona te ervaren.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.