FOAF als toegankelijke plek om kunst en cultuur te beproeven

FOAF als toegankelijke plek om kunst en cultuur te beproeven

Illustratie: FOAF

De kunst en cultuursector zal meer geld toegereikt gaan krijgen, zo meldde Rijksoverheid 23 mei. Het gaat hierbij om “135 miljoen extra voor herstel, vernieuwing en groei van kunst en cultuur” Staatsecretaris Gunay Uslu onderbouwt waarom: “Cultuur heeft een verbindende kracht voor iedereen. Het geeft kleur en zin aan ons leven. Naast deze motivatie, heeft de kunst- en cultuursector ook de nodige tegenslagen gehad door de coronacrisis. “Met dit plan en deze investeringen wil ik makers en anderen werkzaam in cultuur er weer bovenop helpen. Cultuur is van wezenlijk belang en verrijkt onze samenleving. Het daagt uit, biedt nieuwe perspectieven en brengt ons bij elkaar.”

Speerpunt jongeren
Dat de kunst en cultuur sector meer geld te besteden krijgen en daarmee een impuls kunnen krijgen is een positieve ontwikkeling. Vooral ook omdat de doelgroep van de toekomst, jongeren, door de coronacrisis flink wat te verduren hebben gekregen. Zo moesten ze festivals, poppodia en het nachtleven aan zich voorbij laten gaan. Met 19,6 miljoen euro voor jongerencultuur kunnen jongeren extra ondersteuning, lokale plekken en initiatieven verwachten om zo cultuur te kunnen beoefenen en te ervaren. Denk aan muziek, dans en spoken word. Daarnaast lijkt de jongerendoelgroep nog steeds niet echt een nauwe verbinding met kunst te hebben. De kunstinstellingen zijn nog lang niet zoveel bezocht als voor de corona crisis, musea en theaters en concerten zijn met name de dupe hiervan. Poppodia voor jong publiek daarentegen doet het wel weer goed, zo meldde filosoof Kees Vuyk in Trouw op 14 mei. Kunstinstellingen zouden dus goed doen door zich te gaan richten op jongeren en te gaan voldoen aan hun verlangen. Zo heeft Utrecht met FOAF, opgericht door vijf jonge ondernemers, hier al een grote stap voor gezet.

FOAF
Isa van der Want, student van de HKU, merkte met vier andere jonge ondernemers uit Utrecht dat er namelijk niet of bijna geen toegankelijke plekken zijn waar je, met of zonder netwerk/kennis, langs kan gaan voor verschillende kunstdisciplines. Dit motiveerde hen om het evenement, genaamd FOAF te organiseren. Bezoeken kan op 20 juni in restaurant De Zware Jongens in Utrecht. Van 16:00 tot 01:00 kan men dan komen genieten van een vol programma, waar kennis gemaakt kan worden met allerlei soorten kunst. De naam FOAF staat voor Friend Of A Friend. Dit heeft ook zijn achterliggende reden. De vijf jonge ondernemers merken namelijk dat jongeren niet snel uit zich zelf kunst zal gaan bezoeken. Het moet van uitnodigingen en tips van naasten komen. Ze zijn er van overtuigd dat men de jongerendoelgroep meer ontdekt als erover door vertelt wordt. “We merken dat de huidige kunstwereld best wel elitair is. Als jonge persoon heb je misschien wel behoefte aan kunst, maar kan je dit niet echt ontdekken in de stad door lek aan toegankelijkheid.”  vult Van der Want daarbij aan. Er is misschien wel genoeg kunst, maar de jongeren voelen zich daarvoor toch niet geroepen. Dit betreurt hen en mede daarom komen ze met FOAF. Van der Want: “Bovendien is het evenement laagdrempelig, je kan makkelijk binnen wandelen en je hoeft er geen reet voor te betalen. Studenten en veel jongeren hebben nou eenmaal niet zoveel geld.” Bij het evenement valt er van alles te beleven. Zo zijn er in zeven verschillende ruimtes exposities, theater, spoken word, poëzie, tatoeage en een stukje live muziek te zien. Daarnaast geeft het de jonge makers van het evenement ook daadwerkelijk de kans om hun werk te verkopen op stands voor het restaurant.

Ervaring staat centraal
De ervaring van de bezoeker staat centraal bij het evenement, maar tijdens het ervaren van de verschillende kunstdisciplines kan men ook netwerken. “Het gaat er ook om dat als je er bent, je nieuwe makers kan ontdekken. En de nieuwe makers ook hun bezoekers kunnen ontdekken.”, aldus Isa van der Want. Het evenement is er om zo toegankelijk mogelijk te zijn. Zo staat er op hun sociale media campagne: “Een plek waar iedereen, los van de kennis die ze hebben over verschillende kunstdisciplines of het netwerk dat ze hebben binnen de creatieve wereld, samen kan komen.”

Luister hieronder het audiofragment met Isa van der Want uit de KunstStof podcast van 2 juni.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.