Uitgeverij Snor bestaat 15 jaar, wat maakt hun boekjes zo leuk?

Uitgeverij Snor bestaat 15 jaar, wat maakt hun boekjes zo leuk?

Uitgeverij Snor viert dit jaar haar 15-jarige jubileum. De uitgeverij, die gerund wordt door twee vrouwen uit Utrecht, valt op door de kleurrijke en bijzonder gedesignde boeken die ze maken. In de afgelopen 15 jaar zijn ze steeds groter geworden en zelfs chocolade gaan verkopen, workshops gaan geven en festivals gaan organiseren. Tegenwoordig heeft zelfs de koning hun boekjes in huis volgens mede-oprichter Claudette Halkes.

De uitgeverij richt zich niet alleen maar op boeken maken en uitgeven. Ze zijn vaak te zien op evenementen waar ze workshops geven of schrijvers uitnodigen om over hun boeken te vertellen. Voor de coronacrisis organiseerden ze zelfs jaarlijks hun eigen festival: het Snorfestival. Het idee voor dit festival ontstond doordat ze eerst meerdere lanceringsborrels per jaar organiseerden. Omdat dit op een gegeven moment saai werd, kwamen ze met het idee om deze borrels samen te voegen en daarbij verzonnen ze dan ook workshops en eetgelegenheden. Dit groeide langzaam uit tot het Snorfestival.

Naast boeken verkoopt de uitgeverij ook chocolade. Ook de chocolade is bedoeld als cadeau met mooie versieringen en teksten als Hoera, Merry Christmas, Holland, Bedankt, Sterkte en Relax. De chocolade zelf wordt gemaakt door chocoladefabriek Martinez uit Amstelveen. De inleggers en verpakkingen worden ontworpen door Uitgeverij Snor. De chocoladerepen zijn te koop voor €5 en zijn beschikbaar in de smaken melk en puur.

In 2016 en 2017 huurde Uitgeverij Snor een anti-kraak loods van de NS hier creëerden ze een ruimte voor creatieve ondernemers om zich te vestigen en ideeën uit te wisselen. In het pand vestigden zich verschillende horeca gelegenheden en hield Uitgeverij Snor zelf ook kantoor. In de jaren dat de uitgeverij in de anti-kraak loods zat werd het eerdergenoemde Snorfestival hier ook georganiseerd.

De boeken van Uitgeverij Snor vallen op door hun design. Omdat de boeken vooral bedoeld zijn om cadeau te geven, moet de presentatie goed zijn. Daarom gaat er veel aandacht naar de illustraties in de boeken, ze fleuren de tekst op en ondersteunen deze. Ook hebben sommige boeken een speciale vorm om hun doel te dienen. Zo bracht de uitgeverij de soepkalender en toetjeskalender uit, die beiden als tafelkalenders worden uitgevoerd met ringen aan de bovenkant, om elke dag een pagina om te slaan en de kalender open te laten staan.

De boeken van Uitgeverij Snor zijn in de loop der tijd steeds populairder geworden. Zelfs de koninklijke familie heeft hun boeken in huis, zo beweert oprichter Claudette Halkes: “toen ik in 2011 bij de Koninginnedag een boekje aanbood aan de toenmalige kroonprins Willem-Alexander bedankte hij, en zei hij dat hij het boekje al van vrienden had gekregen en thuis had liggen. Dat is een hele eer.”

Naast het leiden van de uitgeverij schrijft directrice Annemarieke Piers ook zelf veel boeken. Recent bracht ze het boek ‘dromen’ uit, dat gaat over dromen en de betekenis die ze hebben. Ook haar man en zoon schrijven af en toe voor de uitgeverij. Annemariekes 22-jarige zoon Bram Janssen, die biologie studeert in Amsterdam, schreef recent een boek over vlinders. Annemariekes man Gerard Janssen schreef voor Uitgeverij Snor een aantal boeken over vaderschap, insecten en andere onderwerpen.

Bij Uitgeverij Snor zijn vooral vrouwen werkzaam. “De doelgroep van de meeste boeken zijn ook vrouwen. We hebben niet per se een women-only beleid maar eigenlijk loop het meestal gewoon zo. We hebben nu drie stagiaires en zijn zelf natuurlijk ook vrouwen. We hebben vroeger wel één keer een mannelijke stagiair gehad, maar dat is het eigenlijk”, zegt Annemarieke Piers.

Uitgeverij Snor is sinds de oprichting gevestigd in Utrecht. Ze verhuisden wel meerdere keren. In de beginjaren hielden ze kantoor aan het Hooghiemstraplein in de buurt van het Griftpark, daarna startten ze de Snorfabriek in de 2e Daalsebuurt. Toen ze hier uit moesten vestigden ze zich in de vechtclub xl, een verzamelpand van creatieve ondernemingen aan de Europalaan. Hierna zijn ze naar hun huidige plek verhuisd aan de Nijverheidsweg. Ook dit is een verzamelpand van creatieve ondernemingen waar makkelijk ideeën kunnen worden uitgewisseld en waar evenementen worden georganiseerd. “Wij willen zelf ook weer meer betrokken raken bij het organiseren van evenementen, volgend jaar zouden we bijvoorbeeld de dagprogrammering van het havenloods festival kunnen verzorgen”, zegt Annemarieke Piers.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.