Fact-check: Winegums als prestatiebooster en middel tegen blessures

Fact-check: Winegums als prestatiebooster en middel tegen blessures

Afbeelding van gefrorene_wand via Pixabay

Wie eet ze niet of vindt ze niet lekker? Winegums. Die zoete, felgekleurde snoepjes met allerlei verschillende smaken. Zodra je er aan begonnen bent, kan je niet meer stoppen. Volgens een recent artikel van Men’s Health en Runner’s World zouden deze snoepjes bijdragen aan betere sportprestaties en minder blessures. Wat zou moeten betekenen dat dit ons minder schuldig laat voelen bij het nuttigen van dit snoepgoed, toch?

Collageen
In het artikel van de magazinebladen wordt uitgelegd hoe het eten van winegums bevorderend zijn bij sportprestaties en minder blessures. Namelijk dat het gelatine van de winegums in relatie met bewegen goed is voor collageenproductie in ons lichaam. Collageen is een lijmvormend eiwit wat ons eigen lichaam aanmaakt waardoor we bijvoorbeeld een stevige huid en soepele spieren hebben. Door je hele lichaam is collageen dan ook een belangrijke stof. De zelfstandige collageenproductie neemt echter wel vanaf je 25e levensjaar af. Na je 50e wordt het zelfs nog amper maar aangemaakt. Dit is dan ook de reden dat rimpels en cellulitis komen te ontstaan naarmate je ouder wordt. “Collageen zorgt voor stevigheid en elasticiteit van de huid.” schrijft Riekelt van Urk, orthomoleculair therapeut, in de blog van viscollageen.nl. “Het zorgt ook voor structuur en elasticiteit aan haar, nagels, botten, spieren en gewrichten.”, aldus Van Urk. Dit is dus van belang voor de sportliefhebber die beter wil presteren en graag blessures wil voorkomen. Afname van collageen zorgt namelijk voor een stijver lichaam. Hierdoor kan men niet meer zo soepel zijn rondje hardlopen, waardoor er sneller pijntjes ervaren worden. Het eten van winegums na je 25e dus als goede oplossing?

Inname winegums
Volgens de bewering uit de artikels zorgt 15 gram gelatine, in combinatie met 50 milligram vitamine C, een uur voorafgaand de training voor een twee keer zo groot effect op de collageenproductie. Zoals de auteur in het artikel zelf al zegt: “je zal heel wat winegums moeten eten, want 100 gram winegums bevatten namelijk maar zo’n 5 gram gelatine”. 100 gram staat gelijk aan 20 winegums en 5 gram gelatine. Dan dus keer drie: dan kom je uit op maar liefst 60 winegums en 15 gram gelatine. (Voedingscentrum, 2022)

”Je zou ontzettend veel winegums moeten nemen om daadwerkelijk je collageen peil op te krikken. In salami zit ook collageen verwerkt. Maar om nou te zeggen dat je elke dag een pizza salami moet eten om soepel te worden is natuurlijk onzin.”, aldus Jonathan Ras van Viscollageen.nl.

Ook al mocht je gek zijn op winegums; een portie van 60 stuks is dan ook wel weer extreem. Dit zijn maar liefst 957 kilocalorieën, waarvan 147,6 gram aan suikers. Bovendien meldt orthomoleculair therapeut Van Urk dat suikers nadelig zijn voor de elasticiteit van het collageen, doordat collageeneiwitten aan elkaar zullen hechten en de bloedsuikerspiegel stijgt.

Conclusie
Om de productie van collageen te stimuleren zou men gekscherend wel 60 winegums kunnen eten voor hun training, maar dit brengt gezien de suikerinname ook andere gevolgen met zich mee. Middels voedingssupplementen, zoals een dagelijkse inname van 10 gram collageenpoeder hydrolysaat in combinatie met vitamine C, is dit veel toegankelijker. Bovendien kan het vanaf je 25e leeftijd pas nodig zijn om in te nemen. Vanaf je 50e is het in elk geval goed om je collageen productie te stimuleren om zo spier- en gewrichtsklachten te voorkomen en voller haar en sterkere nagels te krijgen. Overigens geeft de auteur onderin het oorspronkelijke artikel van Runner’s World een alternatieve winegum recept waarin geen overkill aan suikers zitten en geen 60 innames voor nodig zijn.

Winegums, zoals je ze kent, eten om zo je sportprestatie te beteren en blessures te minderen is dus niet per definitie waar. Het klinkt interessant, maar het is in elk geval niet toegankelijk en niet gezond.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.