Factcheck: ‘Mensen die minder dan 8 uur per nacht slapen, hebben de meeste kans op depressie omdat ze het moeilijker vinden om hun negatieve gedachten onder controle te krijgen.’

Factcheck: ‘Mensen die minder dan 8 uur per nacht slapen, hebben de meeste kans op depressie omdat ze het moeilijker vinden om hun negatieve gedachten onder controle te krijgen.’

Foto: Ivan Oboleninov

De claim

Op het Instagram account met de naam Raadsl met wel 221.000 volgers worden allerlei uitspraken gedaan. Deze uitspraken kunnen over van alles gaan. Eén daarvan is: ‘Mensen die minder dan 8 uur per nacht slapen, hebben de meeste kans op depressie omdat ze het moeilijker vinden om hun negatieve gedachten onder controle te krijgen.’. Bij de uitspraak staan er geen argumenten of uitleg waarom dit waar zou zijn. Het account heeft een groot bereik en veel mensen zullen deze uitspraak dus wel gaan geloven. Maar klopt het wel?

Depressie

Vaak voelen mensen die depressief zijn zich zwaar neerslachtig en hebben ze geen zin meer in het leven of om iets te doen. Waarom iemand nou depressief wordt, is voor iedereen verschillend. Er spelen meerdere factoren bij depressie. De kwaliteit of duur van je slaap is zeker wel één van die factoren. Psycholoog Frances van psychiatrische ondersteuning en behandeling Helmind vertelt dat depressie en slechte slaap hand in hand gaan, maar dat het nog steeds niet zo makkelijk te zeggen is wat nou door wat komt. ‘Wat je wel vaak ziet is dat mensen met depressieve klachten vermoeider zijn en daardoor juist veel minder slapen en heel veel moeite hebben om te slapen of juist heel veel slapen.’, vertelt de psycholoog. Ook vertelt ze dat mensen sommige dingen lastiger kunnen vinden om te doen wanneer ze vermoeid zijn. ‘Dan kan ik me voorstellen dat positieve gedachten aanhouden ook lastiger wordt, omdat het meer moeite kost. Maar ik zou het niet zo letterlijk durven zeggen, want ik weet niet of dat echt zo oorzaak-gevolg is.’, aldus Frances.

 

Onderzoek

In ‘Slechte slaap: een probleem voor de volksgezondheid?’ is er onderzoek gedaan naar slechte slaap. Hierin wordt verteld dat een korte en een lange slaapduur geassocieerd zijn met het krijgen van een depressie. ‘Een korte slaapduur (minder dan 5-7 uur) is geassocieerd met een toename van 31% van het risico op depressie, terwijl een langere slaapduur (meer dan 7 of 8 uur) geassocieerd is met een toename van 43%.’ Ook is het belangrijk dat de slaap goed is en een goede en gezonde slaap bestaat uit voldoende uren slaap van goede kwaliteit volgens het onderzoek. Hoeveel uren slaap iemand nodig heeft ligt aan de leeftijd. 14- tot 17-jarigen wordt aanbevolen 8-10 uur te slapen en 18- tot 25-jarigen wordt aanbevolen om 7-9 uur te slapen. ‘Goede slaapkwaliteit is wanneer men zich voldoende uitgerust voelt en tevreden is met hoe men geslapen heeft.’, wordt verteld in het onderzoek. Om een betere slaapkwaliteit te krijgen zijn er allerlei aanbevelingen, zoals binnen dertig minuten in slaap vallen of niet meer dan één keer per nacht wakker worden.

Conclusie

Slaap en depressie hebben vaak veel met elkaar te maken, maar dat is in elke situatie weer verschillend. Elke leeftijdsgroep heeft een ander aantal uren slaap nodig. Hoe ouder je wordt, hoe minder slaap je ook nodig hebt. Vanaf de leeftijdsgroep 14- tot 17-jarigen heb je met 8 uur slaap al het aanbevolen aantal uren slaap behaald. Ook wordt er in een onderzoek gezegd dat je met een korte slaapduur inderdaad meer risico hebt op depressie, maar ze hebben het dan over minder dan 5 tot 7 uur slaap. Er wordt ook gezegd dat iemand die juist langer slaapt nog meer risico heeft op depressie. Daarnaast zou je wel kunnen zeggen dat iemand met minder slaap het moeilijker heeft om negatieve gedachtes onder controle te krijgen, maar ook dat verschilt natuurlijk per persoon. De uitspraak is dus niet bij iedereen van toepassing en is daarom deels waar.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *