De krimpende wereld van tijdschriften

De krimpende wereld van tijdschriften

Pixabay via Pexels

Sinds de komst van het internet en de mogelijkheid om online gratis nieuws, informatie en verhalen te consumeren, is het steeds moeilijker voor tijdschriften om overeind te blijven. Hoe maak je het namelijk nog aantrekkelijk om te betalen voor content wanneer er ook meer dan genoeg online te vinden is? De wereld van de magazines blijft daardoor alsmaar krimpen. Ook afgelopen jaar verdwenen er weer meerdere grote nummers uit de Nederlandse schappen. Nadat uitgeverij Hearst had besloten te stoppen met de publicatie van onder andere Glamour, Elle Eten, Vogue en Esquire, moeten liefhebbers van deze bladen het doen met de online versies van deze tijdschriften.

De Digitale Transitie doet veel met de traditionele gedrukte tijdschriften. Evenals de schrijvers, redacteuren, fotograven en alle andere beroepen die bijdragen aan de publicatie van een magazine. “Het gaat nu haast niet meer om het product, het tijdschrift zelf, maar om de community eromheen”, vertelt Yael de Haan, lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie. “Denk bijvoorbeeld aan FLOW, zij organiseren yoga cursussen voor hun abonnees. Tijdschriften moeten niet meer inspelen op demografische kenmerken maar op levensstijlen. De online wereld maakt dit veel makkelijker doordat daar echt community building ontstaat door de mogelijke interactie met het publiek.” Volgens De Haan is er aan de ene kant dus de digitalisering die het lastiger maakt voor tijdschriften om te overleven en aan de andere kant is het nu dus van belang om anders te gaan kijken naar je doelgroep en er een community omheen te creëren.

In deze reportage vertelt Gerben Bijpost, hoofdredacteur van Gentlemen’s Watch, hoe hij ervoor zorgt om met zijn magazine te blijven bestaan. Ook Elise Glaudemans, een freelance bladenmaker, deelt haar ervaring met de Digitale Transitie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.