Fact-check: Kans op dodelijk ongeval na inname alcohol

Fact-check: Kans op dodelijk ongeval na inname alcohol

Alkmaar- Het Europees Parlement wil een nultolerantie voor alcohol en drugs in het verkeer. In een artikel van de Telegraaf beweert parlementslid Kathleen van Brempt: ‘Met een alcoholgehalte van 0,5 promille loop je 2,5 keer meer kans op een dodelijk ongeval.’ Dit is niet helemaal waar, blijkt uit onderzoek van het Vias instituut.

Naast een nultolerantie voor alcohol en drugs in het verkeer eist de Europese Unie (EU) een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in elke woonwijk. De EU wilde tussen 2010 en 2020 het aantal verkeersslachtoffers halveren, maar de laatste jaren zijn deze cijfers juist gestegen. Op het moment sterven er in de EU jaarlijks bijna 23 duizend mensen door ongevallen in het verkeer. Daarom vraagt het parlement aan de lidstaten om in actie te komen. In 2050 hoopt de EU het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tot nul te beperken.

In veel Europese landen mogen mensen achter het stuur kruipen met een alcoholpercentage van 0 tot 0,5 promille. 0,5 promille staat ongeveer gelijk aan twee glazen alcohol. Voor een vrouw is dit iets minder dan voor een man. Alcohol kan verschillende dingen met je lichaam doen. Je reactievermogen wordt trager en je motoriek verslechterd. Hierdoor ga je slingeren en gaat je inschattingsvermogen achteruit. Dit zijn allemaal oorzaken die kunnen leiden tot (dodelijke) ongevallen.

Volgens het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is de kans op een ongeval bij een alcoholpercentage van 0,5 promille 1,4 keer groter dan als de bestuurder nuchter is. Dit hebben ze uit een Amerikaans onderzoek (Crash Risk of Alcohol Involved Driving: A Case-Control Study, september 2005). “Dit is één van de allerbeste studies ter wereld”, zegt dr. Charles Goldenbeld, senior onderzoeker SWOV. Er is een ingewikkelde discussie over de dodelijke ongevallen door alcohol, omdat er ook andere factoren zijn die het ongeval kunnen beïnvloeden. “Veel mensen dragen als ze alcohol op hebben bijvoorbeeld geen gordel. Dan komt de reden van het overlijden dus niet rechtstreeks door drank”, zegt Goldenbeld.

Volgens de Vias studie lopen de 16 tot 20 jarige chauffeurs bij een alcoholpercentage van 0,5 promille 2,5 keer meer kans op een dodelijk ongeval. Echter lopen chauffeurs van 21 jaar en ouder 1,8 keer meer kans op een dodelijk ongeval. “Het risico op ernstig letsel of sterfte door alcohol is significant hoger in vergelijking met nuchtere bestuurders. Wanneer een hele groep bestuurders met een alcoholbeperking is onderverdeeld in verschillende alcohol categorieën, neemt het risico op letsel en sterfte voortdurend toe”, zegt Sofie Boets wetenschappelijk coördinator bij Vias instituut. Bij bijvoorbeeld 0,1 tot 0,5 promille is er 1 tot 3 keer hoger risico, bij 0,5 tot 0,8 promille is dat 2 tot 10 keer. Bij 0,8 tot 1,2 promille 5 tot 30 keer en bij 1,2 promille hoger is er maarliefst 20 tot 200 keer hoger risico op een ongeval. (Verlaging van de wettelijke alcohollimiet in België?, 2020, blz 14 en Final Report: Work performed, main results and recommendations, 2012).

Wat van Brempt zegt klopt dus enigszins. De chauffeurs van 16 tot 20 jaar lopen 2,5 keer meer kans op een dodelijk ongeval. Echter rijden er veel meer mensen van 21 plus op de weg. Zij lopen bij een alcoholpercentage van 0,5 promille 1,8 keer meer kans op een dodelijk ongeval, dan wanneer zij nuchter zouden zijn

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.