Douane van Antwerpse haven heeft moeite met toenemende drugshandel

Douane van Antwerpse haven heeft moeite met toenemende drugshandel

Bron: Unsplash

Nederlandse drugscriminelen zoeken steeds vaker België op, om de Nederlandse politie te ontlopen. Vooral van de Antwerpse haven maken ze volop gebruik om drugs te smokkelen. Uit cijfers van de FOD Financiën Douane en Accijnzen blijkt dat daar vorig jaar een recordhoeveelheid van 65 ton cocaïne in beslag is genomen, met een straatwaarde van 7,5 miljard euro. De drugs werden het meeste naar België verscheept, gevolgd door Nederland. De Nederlandse drugsbendes verzinnen echter regelmatig technieken om de controles van de douane te vermijden. Waar zit het lek bij de Belgische douane?

Een aantal maanden geleden heeft een Nederlandse drugsbende in de haven van Antwerpen een nieuwe werkwijze uitgeprobeerd om een lading cocaïne veilig uit een container te halen: ze hebben een koelcontainer gekloond. Een op de terminal geparkeerde container die geselecteerd was voor een controle bij de douane, werd door de criminelen naar een loods toe gereden. Daar werd een exacte kopie van de container ingeladen, inclusief drugs. De container zonder drugs ging vervolgens door de scan.

Trucs
Niet alleen het klonen van containers is een werkwijze van drugscriminelen. Er verschijnen regelmatig nieuwsberichten over nieuwe trucs die drugsbendes verzinnen om drugs op de haven te smokkelen. Zo infiltreren drugscriminelen op grote schaal internationale rederijen die containers vervoeren van en naar de haven. De handlangers zorgen ervoor dat ‘uithalers’ drugs ongemerkt uit de containers halen, in opdracht van drugssmokkelaars. Daarna worden de drugs de haven uit gereden, waarbij hekken, toegangspoorten en camera’s worden omzeild. Dit kan alleen als je iemand kent die bij de rederij werkt, want die kunnen het smokkelen door de vingers zien.

‘’Soms zit de drugs zelfs in uitgeholde mango’s of in muziekinstrumenten. Ze worden steeds creatiever’’

Andere trucs zijn volgens Stephan Legein, adviseur-generaal FOD Financiën, Douane en Accijnzen, extra opbergruimtes die in de container worden gebouwd. ‘’Als de container door douanemedewerkers vanbinnen wordt gecontroleerd, lijkt het net alsof je achterin gewoon de wand van de container ziet. Maar drugssmokkelaars hebben daarachter nog een geheime ruimte gebouwd, waar ze de drugs bewaren. Soms zit de drugs zelfs in uitgeholde mango’s of in muziekinstrumenten. Ze worden steeds creatiever’’, vertelt hij. ‘’De drugs in zo’n geheime ruimte zijn alleen te zien door middel van een scan, maar die voeren we maar in beperkte mate uit’’.

Beveiliging
De douane maakt op dit moment gebruik van een zogenaamde ‘smart-seal’. ‘’Dit is een apparaatje die op een container wordt vastgemaakt, die de locatie doorgeeft. Zo kan de container gevolgd worden van terminal tot scan’’, vertelt Legein. Hier zit volgens hem wel een nadeel aan: de smart-seal geeft maar om de drie minuten de locatie van de container door. ‘’Dit is voor ons niet real-time genoeg. Binnen drie minuten kan je een hele grote afstand afleggen. De criminelen zijn zó in een warehouse of in Nederland. Zie ze dan nog maar eens op heterdaad te betrappen met het smokkelen van drugs’’. Tot op heden heeft de douane nog geen smart-seal gevonden die aan hun eisen voldoet.

Pas over een aantal maanden wordt een nieuw systeem van zo’n slimme zegel verwacht, maar Legein beweerd dat dat tot dan toe geen problemen zal geven: ‘’Met de smart-seals die we nu hebben kunnen we ook werken, maar het is gewoon een element die voor verbetering vatbaar is. Daarnaast hebben we begeleiding ingeschakeld van extra douanemedewerkers en voeren we natuurlijk nog de dagelijkse scans uit’’.

Volgens de adviseur-generaal werden sinds juli dit jaar al zo’n 650 containers tot aan deze scan begeleid. Dat zijn er maar rond de 5 tot 10 per dag die gecontroleerd worden. Legein vindt dit niet weinig: ‘’We moeten een risicoanalyse uitvoeren en deze cijfers gaan enkel over drugs. We doen ook nog risicoanalyse op financiële aspecten, namaakproducten en wapens. Die staan daar nog eens los van. Ga dan nog maar eens na hoeveel controles we per dag wel niet uitvoeren’’. De vangst op drugs is percentueel gezien vrij groot. ‘’De laatste weken al een viertal containers waar een vangst op was van tussen de 500 en 1000 kilogram cocaïne’’, voegt hij toe.

”Het blijft altijd een kat-en-muisspel”

Het blijft natuurlijk lastig om na te gaan hoeveel van de drugs niet wordt onderschept. ‘’We lopen bij de douane altijd achter. We moeten altijd oplossingen voorzien op de nieuwe werkwijze van drugsbendes. Het blijft altijd een kat-en-muisspel, waarbij wij de kat zijn en waarbij de muis altijd sneller probeert te zijn. We doen ons best en pakken zoveel we kunnen, we zullen zeker niet nalaten om de kleinste kilo die we kunnen vinden ook daadwerkelijk te pakken”, vertelt Legein.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.