Kunstcursus helpt bij leerachterstand door Corona

Kunstcursus helpt bij leerachterstand door Corona

De coronacrisis heeft een zware impact gehad op de leerprestaties van leerlingen in het (basis) onderwijs. Dit blijkt uit een analyse van KU Leuven. Julia dos Santos Baptista is  overtuigd dat kunst helpt bij prestatiebevordering. Daarom geeft ze kunstcursussen aan kinderen in Amstelveen.

Xena Gijzen, Amstelveen. 17 oktober 2020

Leerachterstand
Er is nu een groot niveauverschil tussen leerlingen. Dit kan wel oplopen tot een half jaar leerachterstand. Vaak komt het doordat er meerdere kinderen in één huishouden zitten, terwijl er maar één computer is. Hierdoor konden kinderen tijdens de lockdown vaak niet hun les bijwonen. Verder is er ook een grote leerachterstand ontwikkeld bij gezinnen die niet goed Nederlands kunnen. Bij deze huishoudens kunnen ouders vaak hun kind niet helpen bij de leerstof en raakt het kind dus achter.

Mini Art Masterclass
Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat kunst kan helpen bij prestatiebevordering. Kunstenares Julia dos Santos Baptista geeft al een aantal jaren verschillende cursussen aan kinderen. Maar nu is het misschien wel belangrijker dan ooit. Julia woont in Amstelveen en geeft een cursus genaamd ‘MAM’ (Mini Art Masterclass). In de cursus leren kinderen verschillende vormen van kunst en waar ze over kunnen nadenken bij het creëren van kunst. “Kunsteducatie helpt niet alleen bij het nadenken over vormen, kleuren, lay-out of perspectief, maar het helpt ook moeilijke concepten visueel te representeren, waardoor het makkelijker begrepen kan worden. Bij de Mini Art Masterclass leren de kinderen om bewuster waar te nemen, te luisteren, daarover na te denken en om zich uit te drukken met beelden, vormen, kleuren en beweging.”

Kunst helpt het brein
Een kind kan niet vroeg genoeg geïntroduceerd worden met kunst. Het is een gegeven dat in de eerste jaren van een kind het brein zich het snelste ontwikkelt. Dit gaat tot ongeveer ons 24ste door. Neuropsycholoog Erik Scherder vertelt in meerdere onderzoeken hoe belangrijk kunst kan zijn voor de ontwikkeling van kinderen. “Het is belangrijk dat ons brein van jongs af aan wordt geprikkeld, hoe eerder hoe beter.” De neuropsycholoog vertelt echter wel dat we onszelf moeten blijven prikkelen, anders heeft het geen nut. “Eens in de zoveel tijd een schilderijtje maken zal helaas niet genoeg zijn, maar dit kan wel een opstap zijn naar meer.”

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *