Interview met Dennis van Tricht

Interview met Dennis van Tricht

In tegenstelling tot de horeca en vele andere bedrijven lopen de meeste groentebedrijven erg goed. Zo ook aardappel-, groente- en fruitbedrijf AGF Direct. Dennis van Tricht, een van de directeuren, legt uit.

THIRZA VOGEL, BOVENKARSPEL. 23 OKTOBER 2020

Van Tricht is 27 jaar oud en een van de directeuren van AGF Direct. Dennis heeft het bedrijf vijf jaar geleden opgezet. Nu mensen niet meer uit eten kunnen en dus verplicht zijn om meer zelf te koken, levert dat meer werk op voor AGF Direct.

Wat is het gevolg in het bedrijf als iemand van jullie corona heeft?
‘’Als er iemand binnen het team corona heeft kan deze persoon (mits fit) zijn werkzaamheden thuis uit blijven voeren. De commerciële, administratieve en financiële werkzaamheden kunnen ook vanuit huis doorgaan. Echt logistiek is vanuit huis onmogelijk. Dus er moet altijd iemand op locatie aanwezig zijn zodat het logistieke proces door kan gaan. Voor ons kleine bedrijf zijn de gevolgen dus niet gelijk voelbaar. Als iedereen flexibel inzetbaar is kan één uitvaller makkelijk worden opgevangen.’’

Hoe houden jullie je op kantoor aan de regels?
‘’Bij klachten blijf je thuis en heb je de mogelijkheid tot een sneltest. Op kantoor zitten wij maar met vijf man en hebben wij bureaus van ongeveer 2 meter, waardoor we gemakkelijk de 1,5 meter kunnen aanhouden.’’

Waarom hebben jullie de corona sneltesten aangeschaft?
‘’We hebben de sneltesten aangeschaft om direct te kunnen schakelen. AGF Direct werkt met een klein flexibel team om altijd snel te kunnen schakelen. Zo ook in het geval van klachten bij één van het team. Binnen 20 minuten weten we waar we aan toe zijn en kunnen we indien nodig direct maatregelen treffen.”

Wat voor regels hebben jullie voor de vrachtwagenchauffeurs?
‘’Bij binnenkomst komt de chauffeur in een gemarkeerde ruimte met aanwijzingen en huisregels in 2 talen (NL/ Engels). Een mondkapje is verplicht en zonder toestemming mag je niet verder het pand betreden.’’

Hoe loopt het bedrijf in de coronacrisis? Juist goed of slecht?
‘’Door een goede spreiding in ons klantenbestand hebben we de corona tijd zonder harde klappen kunnen doorstaan. Ons voordeel is dat we werken met onbewerkte vollegronds groenten. Producten die bij het sluiten van de horeca toegankelijk bleven voor de retail. Daardoor hebben wij kunnen profiteren van de Retail. Helaas is de export en foodservice behoorlijk teruggevallen. Al met al zijn we er niet beter of slechter op geworden. We voldoen aan onze begroting maar de verhoudingen qua afzet zijn wel zoek.’’

Ervaren jullie de coronaperiode als positief of negatief voor jullie bedrijf?
‘’Ik ervaar corona wel als iets positiefs voor ons als bedrijf aangezien wij flexibel zijn en daardoor goed in kunnen spelen op onverwachte gebeurtenissen. Beter dan onze concurrentie die vaak te maken hebben met een grote overhead als panden, vrachtwagens en personeelsbestand. Dat is de kracht van een klein flexibel team.’’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *