Interview met Verena Soliman

Interview met Verena Soliman

Verena Soliman is 16 jaar en medewerkster in de Albert Heijn. Over het algemeen is er veel veranderd in de supermarkten sinds de coronatijd. Als we vergelijken hoe klanten zich gedroegen tijdens de eerste coronagolf en de tweede coronagolf, is er een hoop veranderd. Verena vertelt hoe het er nu aan toe gaat, en hoe klanten en collega’s zich onderling houden aan de coronamaatregelen.  

Linda Basalyouss. 2 november 2020

Hoe lang werk je al bij de Albert Heijn?
‘’Ik werk al 2,5 jaar bij de Albert Heijn. Tijdens de coronacrisis heb ik bij alle afdelingen gewerkt, van broodafdeling tot aan de counter. Ik werk van origine achter de kassa’’.

Hoe is het tijdens de coronatijd om daar te werken?
‘’Het werken tijdens de coronatijd zorgt voor een onveilig gevoel. Vooral omdat je met heel veel verschillende mensen in contact komt. Tijdens het werken ben je erg alert omdat je natuurlijk moet oppassen voor je eigen gezondheid maar ook die van de ander. Wat erg jammer is, is dat er sommige klanten zijn die zich natuurlijk niet aan de regels houden bijvoorbeeld te dicht bij je komen staan of vervelende opmerkingen maken. En dan bedenk ik mij, deze regels heb ik niet bedacht? Waarom moeten klanten dit op mij afreageren? Hier word ik wel moe van’’.

Merk je een verschil in de Albert Heijn tijdens de eerste coronagolf en de tweede coronagolf?
‘’Ik merk zeker verschil. In de eerste coronagolf gingen mensen massaal de winkel in voor boodschappen, alle schappen werden leeggehaald, er werd ruzie gemaakt tussen de klanten over wie het laatste pak wc-rollen mocht krijgen, er was totaal geen controle en het is vooral lastig voor ons, als medewerkers, om dit gedrag te handhaven. Nu zijn we er veel strenger in en is er meer toezicht. Daarnaast is er ook een maximum van hoeveel je mag kopen. Gelukkig tonen klanten nu wel meer begrip en gaat het nu een stuk beter dan eerst’’.

 Wat zijn de (extra) maatregelen die jullie nemen in de winkel?
‘’ In onze winkel hebben wij meerdere maatregelen genomen. Wij hebben in de ochtend van 07:00 tot 08:00 een winkeluurtje voor de ouderen en de kwetsbare mensen. Het aantal mandjes die gebruikt mogen worden zijn beperkt en is gelijk aan het aantal klanten die naar binnen mogen. De mandjes worden regelmatig schoongemaakt en iedereen die de winkel in gaat moet een mandje meenemen. Een mondkapje voor de klanten wordt dringend geadviseerd maar voor de medewerkers is het verplicht om een mondkapje te dragen en een oranje hesje, waarop staat dat je 1,5 meter afstand moet houden. Nog een maatregel is dat de klanten na 20:00 uur geen alcohol meer mogen kopen’’.

Heb je geen angst om besmet te worden?
‘’Ik heb zeker angst om besmet te worden. Ik heb namelijk kwetsbare mensen in mijn omgeving. Ik ben niet bang voor mijzelf, maar voor de mensen om mij heen. Ik was ook regelmatig mijn handen en houd afstand, want zoals ik zei kom je met heel veel mensen in contact’’.

Op welke manier handhaven jullie de drukke momenten?
‘’Tijdens drukke momenten moeten de klanten buiten wachten totdat er een mandje vrijkomt. De beveiliger en de medewerkers zorgen ervoor dat er voldoende afstand wordt gehouden. De medewerkers openen zoveel mogelijk kassa’s, zodat de drukte wordt verminderd’’.

Hoe zijn de klanten over het algemeen? Houden ze rekening met elkaar?
‘’De klanten houden over het algemeen rekening met elkaar, maar je hebt natuurlijk ook de toeristen die de regels niet helemaal kennen. Wat ik wel heb gemerkt is dat als er iemand hoest of niest mensen zich gelijk omdraaien en zo snel mogelijk weglopen. Ik zie dat veel klanten best wel bang zijn, logisch natuurlijk. Er zijn ook klanten die de regels aan hun laars lappen. Ik vind dat zij zich er bewuster van moeten worden dat er mensen in de winkel rond kunnen lopen die kwetsbaar zijn”.

Zijn jullie collega’s tevreden over hoe het gaat in de winkel of zou je iets willen veranderen?
‘’Mijn collega’s zijn tevreden over hoe het gaat in de winkel. De mondkapjesplicht is erg fijn, want dan voelen wij ons veiliger. Wel zou het een beter idee zijn om ook de mondkapjes verplicht te stellen voor de klanten, want dan kunnen zij elkaar ook minder snel besmetten”.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *