Interview jonge ondernemer: Charlie Dirks

Interview jonge ondernemer: Charlie Dirks

De negentienjarige Charlie Dirks uit Amstelveen heeft een eigen merkje, genaamd Moncur, opgebouwd, samen met Julie van den Burg. Charlie begon met Moncur in maart 2020, toen ze nog maar achttien jaar oud was. Inmiddels is het een succesvol merk en is ze er nog steeds veel mee bezig.

FIEN OUDSHOORN, AMSTELVEEN. 4 DECEMBER 2020

Hoe ben je op het idee gekomen?
“In het begin van de eerste ‘lockdown’, alles ging opeens dicht, dus had ik heel veel vrije tijd. Ik ben toen een beetje opzoek gegaan naar een hobby, een beetje koken en bakken. Toen ben ik uiteindelijk ook een trui gaan tie-dyen, die was meteen heel goed gelukt. Ik liet het aan mijn vriendinnen zien en die zeiden meteen: ‘omijngod ik wil er ook eentje’, dat waren toen al 10 truien die ik zou gaan maken. Toen had mijn moeder het op haar facebook gezet en allemaal andere moeders vroegen of ik het ook voor hun dochter kon maken. Mijn vriendinnen stelden toen voor: ‘zet het gewoon op je Instagram’. Zelf had ik niet echt het idee dat dat goed zou werken en ik vond het ook best spannend. Uiteindelijk dacht ik: laat ik het gewoon doen en dan kijk ik wel wat ervan komt. Toen ging het heel snel; ik had in een dag al tachtig bestellingen. Ik ben toen heel snel alles gaan inkopen en er elke dag mee bezig geweest. Tachtig viel nog wel te overzien.”

Je doet het samen met iemand toch?
“Ja, maar dat was toen nog niet het geval. Ik deed het namelijk eerst via mijn eigen Instagram. Later heb ik een speciaal Instagram account voor de truien aangemaakt. Toen werd het steeds groter en kon ik het niet aan in mijn eentje, dus toen ben ik samen met een vriendin, Julie van den Burg, gaan doen. Ik deed het creatieve deel, dus de truien tie-dyen en het logo erop naaien. Julie deed het meer administratieve gedeelte, dus de adressen verzamelen en al het contact met klanten. Als het klaar was gingen we het samen het op de scooter rondbrengen.”

Jullie hebben inmiddels ook al een investeerder, hoe zijn jullie hieraan gekomen?
“Een familievriend van Juul had een voorstel gedaan, hij zag er echt potentie in. Toen hebben Juul en ik samen een heel businessplan opgesteld en zijn we naar de KvK gegaan en daar hebben we ons ingeschreven. Toen hebben we die investering gekregen. We hebben gelijk grootschalig ingekocht. We hadden 500 truien gekocht. We vonden het heel spannend, want dan komt er wel gelijk veel druk op te staan. We moesten die 500 truien wel gaan verkopen, anders hadden we een heel groot probleem gehad. Gelukkig was het een succes!”

Kost het je niet heel veel tijd om alles zelf te doen?
“Ja, ik ben toen bijna de hele zomer elke dag om acht uur wakker geworden om de truien te verven. Het logo borduurden we er ook nog zelf op. Gelukkig hebben we toen een vrouw gevonden in Brabant die het voor ons ging borduren.”

Jullie hebben nu ook een website, hoe hebben jullie dit geregeld?
“Heel toevallig heeft het vriendje van mijn beste vriendinnetje een bedrijf dat websites bouwt en veel aan advertenties doet. We hadden heel veel geluk, want hij bood ons aan dat we alleen hoeven te betalen voor adverteren en de website kregen we van hem. Hij vond het supergaaf wat we doen en hij helpt ons nu ook ontzettend veel. Hij denkt mee met hoe we dingen beter kunnen verbeteren. Nu is het een soort lopende trein geworden.”

En leveren jullie nu nog steeds zelf de truien?
“Nee we zijn ze gaan opsturen. Maar omdat we nu nog best wel kleinschalig zijn, hebben we geen schaalvoordelen met verzendkosten, dus we betalen gewoon de volle prijs daarvoor. Het plan is nu om in de kerstvakantie een pop-up store te openen, zodat mensen ook de optie krijgen om hun bestelling gewoon op te halen, in plaats van voor die zeven euro verzendkosten. Als het goed is mogen we de pop-up store in Oeuf doen, dat is het restaurantje waar ik werk. Dan kunnen de klanten dus ook gelijk een lekker koffietje meenemen.”

Verdienen jullie er goed mee?
“We houden op het moment alles in het bedrijf zelf. Hoe het nu loopt, is het echt heel chill, maar als we dan ook onszelf gaan uitbetalen, ben je natuurlijk ook veel geld daaraan kwijt.”

Hoeveel bestellingen hebben jullie per maand?
“Nou we hebben er ongeveer 4 bestellingen per dag. Maar als we weer de nieuwe hoodies gaan restocken, hebben we waarschijnlijk rond de 20 per dag. Dat was de vorige keer met de hoodies ook zo.”

Jullie begonnen met de tie-dye, maar inmiddels verkopen jullie ook gewoon effen truien. Lopen die ook goed?
“Ja, die zijn ook heel snel uitverkocht allemaal. We hebben nu witte hoodies en donkerblauwe sweaters met het logo en er komen binnenkort kleine spoiler, donkerblauwe hoodies. We wilden eigenlijk een beetje stoppen met de tie-dye, want dat is gewoon heel veel werk, dus het is echt top dat de effen truien ook goed lopen. Nu kunnen we daar lekker mee doorgaan.”

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *