Voorzitter VAD, Anneke van Dijk, over campagne ‘Shop op tijd, Shop gespreid en Shop lokaal’

Voorzitter VAD, Anneke van Dijk, over campagne ‘Shop op tijd, Shop gespreid en Shop lokaal’

In Amstelveen is de campagne ‘Shop op tijd, Shop gespreid en Shop lokaal’ 18 november van start gegaan. De gemeente Amstelveen heeft dit samen met de Vereniging van Amstelveense Detailhandelsorganisaties (VAD) samengesteld om drukte te voorkomen in het Stadshart en lokale bedrijven te ondersteunen. Anneke van Dijk, voorzitter van de VAD, vertelt hier meer over.

LARA VAN DER WEELE, AMSTELVEEN. 6 DECEMBER 2020

Vrij recent
“De campagne is iets wat gegroeid is in contacten met verenigingen en mensen die je tegenkomt in het vakgebied. Het is iets wat ontstaan is, omdat mensen zich afvroegen hoe dingen in goede banen geleid zouden worden. Dit kunnen ook hele andere mensen zijn, die helemaal niets met winkels te maken hebben, maar wie het gewoon opvalt dat het druk is op de straten. Wij hebben een overleg in Amstelveen, waar het hele bedrijfsleven bij zit, en daar is dit ook aan orde gekomen. Uiteindelijk zijn de gemeente, onze vereniging en de ondernemersvereniging dit een beetje samen gaan voegen. Dit is recentelijk tot orde gekomen, hier is in het begin van de pandemie niet over nagedacht omdat iedereen dacht dat de pandemie op 1 september allemaal weer over zou zijn. Het idee van de campagne is dus in ieder geval na 1 september ontstaan, maar pas verder ontwikkeld op het moment dat het er naar uitzag dat we met Kerst niet op wintersport of op vakantie konden. Daarnaast ook op het moment dat de horeca dicht ging, werd het duidelijk dat mensen meer boodschappen moesten doen voor thuis. Eigenlijk was dat pas het echte moment dat we actief over de campagne na gingen denken, vrij recentelijk dus. ”

Black Friday
“Er zit geen reden achter de start van de campagne een week voor Black Friday. Er is eigenlijk helemaal niet nagedacht over Black Friday, totdat iedereen op gegeven moment dacht van ‘goh, dat wordt ook weer een momentje’. Het is dus niet alleen Sint en Kerst, maar ik vrees dat niemand aan Black Friday gedacht heeft. Er is dus bij ons niet echt rekening mee gehouden. Individuele winkeliers hebben hier wel aandacht aan besteed. De Bijenkorf heeft een tijdje terug ook weer de openingstijden verruimd. In het begin van de pandemie gingen ze om vijf uur dicht, maar nu is dat weer zeven uur zoals voorheen. Veel winkeliers hebben de Black Friday verspreid over een periode van vijf dagen, om zo drukte te voorkomen. Zij begonnen dan al op woensdag met de korting en lieten dat uitlopen tot en met het weekend. Dus individuele winkels hebben daar wel rekening mee gehouden, maar met de campagne zijn we daar eerlijk gezegd niet mee bezig geweest. De parkeergarages zijn het eerste anderhalf uur gratis op maandag tot en met donderdag om er ook voor te zorgen dat de verspreiding tot stand komt. Ik heb geen idee of dat verschil heeft gemaakt voor Black Friday. Ook heb ik er geen cijfers van gezien, maar naar mijn weten was het het hele weekend redelijk druk in de stad.”

Shop Lokaal
“De campagne ‘Shop Lokaal’ is in tegendeel tot deze campagne al langer bezig. Deze is al gestart vanaf het moment dat de winkels weer open gingen. Toen zijn er ook allerlei dingen verspreid, zoals posters en whatsapp berichten. De ‘Shop Lokaal’ campagne loopt al sinds het begin van de zomer, zo’n half jaar nu dus. Wij stonden als vereniging erg sterk in deze campagne.”

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *