Directrice Kors Breijer: “Ik mis het samenzijn met de kinderen”

Directrice Kors Breijer: “Ik mis het samenzijn met de kinderen”

Esther Verburg is de directrice van Brede School Kors Breijer in Weesp. Het kabinet meldde zondag dat de basisscholen en kinderopvang tot zeker 8 februari dicht blijven. Verburg begrijpt die beslissing, maar baalt er wel van. Zij is op haar school niet bang voor leerachterstanden, maar maakt zich wel zorgen over het sociale aspect. “Ik ben er wel bang voor dat we op school opnieuw moeten werken aan de groepsvorming en de onderlinge dynamiek.”

Niels Opdam, Weesp. 19 januari 2021

Hoe is het om in deze crisistijd directrice te zijn van een basisschool?
“Het is een bijzondere tijd. Ik mis het samenzijn met de kinderen. Onze leerkrachten werken voor een deel online thuis en voor een deel op school. Daardoor is de afstand gewoon veel groter. In het bedrijfsleven mis je het sociale stukje en dat is hier natuurlijk ook zo. Alle afspraken en bijeenkomsten gaan zoveel mogelijk online, dus ik mis het persoonlijke contact.”

Hoe verloopt het onderwijs op afstand bij de Kors Breijer?
“Eigenlijk gaat het ontzettend goed. Uit reacties van kinderen, ouders en leerkrachten merken we dat de kinderen het echt bijzonder goed oppakken. Tijdens de vorige lockdown ging het ook goed, maar nu wordt er nóg creatiever omgegaan met de online lessen. We hebben mooie afspraken gemaakt over de lestijden, pauzetijden en over hoe we structuur in de dag hebben. Je ziet ook dat de leerkrachten nog beter zijn in het online lesgeven. Ze gaan nu ook met kleine groepjes aan de slag en onze onderwijsondersteuners helpen daar ook bij. We zijn allemaal net even wat vaardiger geworden.”

Hoe houdt u momenteel contact met de leerlingen, leerkrachten en de ouders?
“Ik stuur ondersteunende en informerende berichtjes naar de ouders. Met kinderen heb ik als ze online les hebben veel minder contact, maar dat heb ik normaal gesproken natuurlijk ook wat minder. Ik heb wel veel contact met kinderen die in een noodopvang zitten. Daar help ik zelf ook in mee. Met de leerkrachten heb ik contact door ze in ieder geval één keer per week te spreken.”

Wat vindt u ervan dat de basisscholen niet eerder open mogen? Kan u dat begrijpen?
“Ik begrijp het wel, maar tegelijkertijd baal ik er ook van. We hebben de kinderen straks acht weken niet op school gezien. Er zat dan nog een kerstvakantie bij, maar het is gewoon heel erg lang. Deze hele crisis doet wat met ons allemaal. We moeten het ondergaan en proberen het beste ervan te maken. Het is balen en heel jammer voor de kinderen, met name op dat sociale vlak, maar het is wat het is.”

Bent u bang voor leerachterstanden bij de leerlingen?
“Nee, op mijn school niet. Tijdens de vorige lockdown was er eigenlijk nauwelijks sprake van achterstanden. Onze online lessen worden zo goed gegeven. Onze leerkrachten houden precies bij of de werkzaamheden wel of niet worden gedaan. Ze hebben contact met de ouders en met de kinderen daarover. Ik ben niet zozeer bang voor achterstanden. Ik ben er wel bang voor dat we op school opnieuw moeten werken aan de groepsvorming en de onderlinge dynamiek.”

Bent u een plan aan het bedenken om het sociale stukje weer goed te krijgen?
“Op dit moment hebben we daar nog geen direct plan voor, omdat de lockdown nu verlengd is. Ik kan me wel voorstellen dat we ons, net als in het begin van het nieuwe schooljaar, gaan richten op groepsdynamische spelletjes. We hebben een methode sociale vaardigheden en die lessen gaan we extra goed inzetten. Net zoals we dat vorig jaar mei ook hebben opgepakt.”

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *