Eigenaresse Fallati Fashion: “Ik wil er niet aan onderdoor gaan”

Eigenaresse Fallati Fashion: “Ik wil er niet aan onderdoor gaan”

Marjolein Hoogstraten is de eigenaresse van de Weesper damesmodezaak Fallati Fashion. Haar winkel is sinds half december 2020 gesloten, maar ze gaat niet bij de pakken neerzitten. Hoogstraten is bezig met plannen en momenteel bezorgt men de kleding per fiets of auto bij de klanten thuis. “Je hebt gelijk een heel ander contact met je klant, dus dat is ook wel weer heel bijzonder en heel leuk.”

Niels Opdam, Weesp. 20 januari 2021

Wat doet een lockdown met u als ondernemer?
“Best veel. In eerste instantie ben je verslagen, want dat hadden we natuurlijk allemaal niet verwacht. Het zijn allemaal emoties die er eerst door je heen gaan. Daarna begin je te denken hoe we nu verder gaan. Je gaat schakelen en probeert je schouders eronder te zetten. Ik heb gekeken hoe ik mijn product weer aan de man kan brengen.”

Jullie bezorgen de kleding nu met de fiets en auto bij de klanten. Hoe verloopt dat?
“We leveren nu inderdaad bij de klanten thuis. We hebben geen webshop, dus we doen het via de social media kanalen. Daarnaast kunnen de klanten ook via de etalage ‘windowshoppen’. Ze kunnen mij dan telefonisch of per mail bereiken. Alle kanalen, die voor mij makkelijk voor handen zijn, pak ik aan om toch nog iets van mijn collectie kwijt te raken. Ik zit in de mode en dat is natuurlijk aan seizoenen onderhevig. We hebben net het winterseizoen achter de rug en we hebben het laatste beetje niet kunnen verkopen. Vandaar dat we zo actief zijn. Als modewinkels hebben we nu een beetje een probleem, want de voorjaarscollectie staat ook alweer bij de achterdeur.”

Hoe verloopt het bezorgen zelf? Hoe zijn de reacties?
“Ja, dat gaat wel leuk. Mensen vinden het eigenlijk heel leuk dat je op de fiets komt en aanbelt. Je hebt gelijk een heel ander contact met je klant, dus dat is ook wel weer heel bijzonder en heel leuk. Het is een hele andere dimensie. Het kost natuurlijk heel veel moeite om een artikel te verkopen. Je doet veel meer handelingen dan dat de klant even naar de winkel komt en het hier past. Aan de andere kant is het nu niet anders.”

Wat vindt u ervan dat u dicht bent?
“Aan de ene kant begrijp ik het natuurlijk wel. Maar aan de andere kant denk ik: wij houden de voordeuren dicht, maar aan de achterkant in Nederland staan de deuren soms open. Er zijn bepaalde winkels open, waarvan ik denk: waarom moeten zij niet dicht? Wij zitten bijvoorbeeld naast de Kruidvat. Alle niet-essentiële winkels moesten dicht, dan vraag ik mij af waarom het Kruidvat essentieel is. Alleen omdat ze paracetamol verkopen, maar ze verkopen ook zoveel andere producten. Ik gun het iedereen, maar het is soms toch een beetje oneerlijk. Er is niet gefinetuned wie er wel en niet open en dicht mogen.”

Het lijkt er niet op dat er snel versoepeld wordt. Wat doet dat met u?
“Dat vind ik natuurlijk vreselijk. Ik blijf toch echt heel erg hopen, maar dat is misschien een ijdele hoop, dat we over twee weken – als de besmettingscijfers dalen – open mogen. Dat hoop ik dan in godsnaam maar. Dat we nu een tandje bijzetten en dat wij dan open mogen…”

Stel dat deze maatregelen tot de zomer duren. Houdt u het dan eigenlijk nog vol?
“Dat kan ik je niet zeggen. Ik geloof dat ik daar met mijn gedachten ook niet heen wil en kan. Wat jij zegt is een reële mogelijkheid, dus natuurlijk zit dat in ons achterhoofd. Maar ik denk dat wij het nu gewoon per dag moeten bekijken. Ik ben achter de schermen wel met wat andere activiteiten bezig wat betreft mijn winkel. Misschien dan toch maar een webshop, maar dat krijg je ook niet van vandaag op morgen. We zitten hier niet stil, we zijn wel bezig met plannen. Ik wil er niet aan onderdoor gaan.”

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *