Onderzoek naar verleidingen telefoongebruik in het verkeer

Onderzoek naar verleidingen telefoongebruik in het verkeer

Foto: Viri Szirony

Tussen verkeersdeelnemers en generaties zitten duidelijke verschillen in het telefoongebruik. Dat blijkt uit onderzoek dat Vervoerregio Amsterdam heeft gedaan naar telefoongebruik in het Amsterdamse verkeer. Programma manager  Natascha Shahbaziane van Vervoerregio Amsterdam: ‘Er is nog een grote stap te zetten in de bewustwording van de gevaren van mobiele telefoon gebruik in het verkeer.’

Waarom dit onderzoek?
‘Het onderzoek hoort bij de MONO-campagne van de landelijke overheid. Deze campagne probeert mensen aan te zetten om hun telefoon op stil te zetten en de functie ‘niet storen’ te activeren waardoor je tijdens het rijden geen meldingen meer ontvangt.

Hoe hebben jullie het onderzoek opgezet en uitgevoerd?
Er is ruim 500 mensen gevraagd naar hun telefoongebruik in het verkeer. Waarom ze wel of niet in bepaalde vervoersmiddelen een telefoon gebruiken en hoe gevaarlijk ze dit vinden.’

Wat is de opvallendste uitkomst van het onderzoek?
‘Interessant is om te zien is dat maar dertien procent van de ondervraagden wist wat de niet storen functie op een telefoon is. Heel weinig mensen maken maar gebruik van deze functie. Ook is de groep 18-25-jarige vaak bijna betrokken bij een ongeluk door het gebruik van de telefoon. Deze groep zit dat ook meer op de telefoon in het verkeer dan andere leeftijdsgroepen. Voor veel jongeren is de verleiding om te kijken of reageren vaak te groot. Voor de oudere leeftijdsgroepen is de telefoon links laten liggen een stuk gemakkelijker.’

Welke stappen worden er gezet naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek?
‘Vervoerregio Amsterdam wil graag naar de nul verkeersslachtoffers in 2050. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk verkeersdeelnemers hun telefoon op niet storen zetten om dit doel te kunnen bereiken. Er is nog een grote stap te zetten in de bewustwording van de gevaren van mobiele telefoon gebruik in het verkeer. We zouden elkaar vaker moeten laten weten dat we gaan rijden zodat de ander dan ook geen berichtjes gaat sturen waar de bestuurder afgeleid door kan worden.’

Maakt het voor de respondenten uit of ze handheld of handsfree bellen tijden het rijden?
‘Onlangs meldde de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) dat handsfree bellen door middel van bijvoorbeeld een carkit niet minder gevaarlijk is dan handheld bellen. Dit is niet bij veel mensen bekend, bij navraag in ons onderzoek ervaarde de meerderheid van de ondervraagden dit ook zo. Ook van handsfree bellen word je afgeleid, het is aan de overheid om te kijken of er een volledig verbod nodig is maar ik vermoed dat daar weinig draagvlak voor zal zijn.’

De boete voor telefoon gebruik tijdens het autorijden is er al een tijdje, maar de variant voor de fietsers lijkt niet veel effect te hebben. Hoe komt dit en wat is eraan te doen?
‘Verantwoordelijkheid nemen als verkeersdeelnemer moet de norm worden en dat is op dit moment voor veel mensen nog niet het geval, die bewustwordingsslag is nog niet gemaakt. De pakkans op het gebruik van de telefoon ervaren veel mensen als laag en de hoogte van de boete schrikt niet af’

Verslaggever Viri Szirony in gesprek met Natascha Shahbaziane.

Over de auteur

Teun Kassenaar

Teun Kassenaar (24), is journalistiek gaan studeren omdat hij al zijn hele leven geïnteresseerd is in Nederlands nieuws en uit de rest van de wereld. Deze geboren en getogen Amsterdammer is een echte nieuws junk die zelf ook nieuwe verhalen wil brengen. Onderwerpen als politiek, sport (Ajacied) en criminaliteit hebben zijn voornaamste interesse.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.