‘Ik ben bang dat de schoolexamen regels weer terug gaan naar hoe het was voor de corona pandemie, maar dat lijkt mij niet verstandig’

‘Ik ben bang dat de schoolexamen regels weer terug gaan naar hoe het was voor de corona pandemie, maar dat lijkt mij niet verstandig’

Donderdag 13 mei beginnen in Amsterdam voor zo’n zevenduizend leerlingen de eindexamens weer. Wrister Grommers, rector van de middelbare school het Montessori Lyceum in Amsterdam, wordt gevraagd over de effecten die de corona pandemie heeft gehad op de schoolexamen regels. En wat voor invloed wat heeft op de toekomst.

De situatie rondom corona is nu heel anders dan aan het begin van het schooljaar. De examens gaan door maar met enkele versoepelingen, wat zijn die?

‘De leerlingen hebben natuurlijk echt twee jaar lang last van corona gehad en wat je nu ziet is eigenlijk hetzelfde als vorig jaar. Twee dingen zijn anders, het eerste is dat er drie periodes zijn waarin de examens worden afgenomen. Leerlingen kunnen dus hun vakken spreiden. Daarnaast is er een extra herkansingsmogelijkheid, leerlingen mogen nu twee examens herkansen en dan mogen ze ook nog een duim leggen op hun slechtste vak. Zolang dat niet één van de kernvakken is.’

Bent u het eens met deze versoepelingen?

‘Ja eigenlijk wel, nee niet ‘’eigenlijk’’ wel, ik ben het daar mee eens. Je ziet gewoon dat er echt heel veel onderwijs gemist is en op andere manieren heeft plaats gevonden. Deze leerlingen hebben daardoor echt behoorlijk last van de gevolgen van corona.’

Werd er begeleiding gegeven voor leerlingen met achterstand?

‘Wat je vooral ziet is dat iedere leerling wel op wat voor manier dan ook, last heeft gehad van corona. De meeste zaten thuis te leren wat sommige misschien fijn vonden en andere wat minder, maar veel leerlingen hebben toch een stuk minder geleerd in die periode. En toen ze eenmaal weer naar school mochten was het ook lastig voor ze om weer in het goede school ritme te komen, als je er een paar maanden uitligt dan is dat best ingewikkeld. Wij hebben natuurlijk vanuit de gelde van het Nationaal Programma Onderwijs, die acht miljard euro hier vorig jaar beschikbaar voor heeft gesteld, heel veel extra programma’s voor leerlingen gegeven. Leerlingen hebben echter wel al een vol programma in hun examenjaar, je kan niet maar blijven stapelen, stapelen, stapelen, ze willen ook nog een keer uit of naar sport. Dus wat je extra kunt doen is toch wel beperkt.’

Zijn er enige zorgen voor de toekomst, dat er teveel leerlingen zullen slagen die er wellicht nog niet klaar voor zijn?

‘Nee niet echt, het gaat uiteindelijk om de basis en die is er bij de meeste leerlingen wel. In kennis en vaardigheden zijn ze misschien iets minder maar dat is echt in te lopen. Het is een gok maar op eerdere momenten, ook in andere landen, waar examens niet door konden gaan of situaties waar minder geleerd kon worden, had het in het algemeen ook niet veel effect. Maar misschien is dat nu anders.’

Zijn er docenten naar u toe gekomen met hun zorgen voor leerlingen die achterlopen?

‘Er zijn heel veel leerlingen waar we ons zorgen over maken, dat gaat vaker over de persoonlijke situatie van die persoon. We hebben nu veel meer leerlingen die in de zorg zitten, maar in de zorg is het nu ook te druk waardoor lange wachtrijen ontstaan. Dus er zijn genoeg leerlingen die niet meteen geholpen kunnen worden. De zorgen die wij hebben zit meer op het vlak van hoe ze in hun vel zitten en hun persoonlijke ontwikkeling, dan op het vlak van het leren. Daar is ook achterstand maar dat is in te halen. Denken wij.’

Ziet u deze generatie als een zogeheten ‘’corona-diploma generatie?’’

‘Nee dat zien wij niet zo. Mijn dochter heeft haar diploma gehaald zonder examen te doen. En zij studeert nu kunstgeschiedenis, daar merk je helemaal niet aan dat dat slechter gaat. Maar het zit vooral echt op die persoonlijke ontwikkeling. Je ziet gewoon echt dat ze veel meer moeite hebben met concentreren en terugkeren naar het studieritme.’

Hoe zien de examenregels van volgend jaar eruit?

‘Ik ben bang dat de schoolexamen regels weer terug gaan naar hoe het was voor de corona pandemie maar dat lijkt mij niet verstandig. Ik denk dat ook volgend jaar, de leerlingen die dan examen doen nog meer ruimte nodig hebben. En hoe dat precies moet dat weet ik niet. Daar zijn allerlei knappe koppen zich over aan het buigen ongetwijfeld.’

Bekijk hier de meningen van de examenleerlingen (Video: Floor Ficq)

Over de auteur

Boris Dam

Boris Dam, geboren en opgegroeid in het diverse Amsterdam-oost, vertelt graag wat er allemaal speelt in heel Amsterdam. Door zijn brede interesse in mensen en vooral hun verhalen zal hij streven naar verhalen in het juiste perspectief te plaatsen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.