‘Alles is belangrijk aan buitenles’

‘Alles is belangrijk aan buitenles’

Buitenles in het Amsterdamse bos

Op 5 april  is het Nationale Buitenlesdag. Op deze dag organiseert IVN natuureducatie in samenwerking met Jantje Beton de verkiezing voor “De beste buitenles docent” om zo aandacht te  vragen voor buitenlessen. Tine Nieboer van de Buitenveldertse Montessorischool in Amsterdam is één van de genomineerde.

Bij een ruime meerderheid van de Nederlandse scholen (81%) is er, volgens de leerkrachten, geen beleid als het gaat om buitenles. Dit terwijl onderzoek van het IVN aantoont, dat een ruime meerderheid van de leerkrachten ziet dat op de lange termijn kinderen een betere concentratie hebben, de lesstof beter blijft hangen en het creatief denken wordt bevorderd. Als we Tine Nieboer vragen wat er zo belangrijk aan buitenlessen is, begint ze gelijk vol passie haar betoog. ‘Alles is belangrijk aan buitenles, de kinderen krijgen meer vrijheid en verantwoordelijkheid. Buiten heb je ook veel meer ruimte voor sociale vaardigheden, je raakt hele anderen vlakken’.

Buitenles in Nederland

Volgens juffrouw Nieboer hoeft het Nederlandse weer ook geen probleem te zijn, ‘No bad weather, just bad clothes’, is lachend haar reactie. ‘Een goed regenpak lost alles op’. In Zweden heeft Tine een master gevolgd, Outdoor environmental education, een studie specifiek gericht op het geven van buitenles. Hier leerde ze dat kinderen overal kunnen leren, en vroeg ze zich af wat het over het leven zegt als je kinderen constant tussen vier muren houdt. Ook is ze van mening dat buitenles extra belangrijk is in een grote stad als Amsterdam. ‘Ik denk dat stadse kinderen meer binnen zijn, en dat het met het vele verkeer ook een stuk spannender en moeilijker voor de kinderen is’.

Lespakketten

‘Wij constateerde samen met Jantje Beton dat kinderen veel te weinig naar buiten gaan’, zegt Marjolein van der Gaag woordvoerder bij het IVN. ‘Nog steeds gaan kinderen slechts één procent van hun lestijd het lokaal uit’. Buiten dat de frisse lucht goed voor de kinderen is, vindt Marjolein het goed dat kinderen op deze manier veel bewegen. ‘Mensen denken dat buitenles automatisch gymmen wordt, maar met een paar hoepels en getallen van stoepkrijt, leer je kinderen spelenderwijs de tafels’. Leerkrachten zelf schatten in dat een zeer ruime meerderheid van 83% van de leerlingen graag buitenles wil krijgen, en dat leraren het zelf ook vaker willen doen. Gebrek aan een kant-en-klaar lespakket schijnt het grootste probleem voor vele leraren te zijn, Bijna driekwart van de basisschooldocenten (73%) geeft aan een sterke of lichte voorkeur voor kant en klare pakketten te hebben. Deze worden in de databank van de Nationale Buitenlesdag  gratis aangeboden.

De verkiezing

Tine Nieboer doet mee aan de competitie als beste buitenlesdocent van Noord-Holland, en nam het op tegen de winnaars van andere provincies. Afgelopen dinsdag (29 Maart) kreeg Tine te horen dat ze in de top drie van alle genomineerden docenten zit. ‘Je doet er zoveel voor met de kinderen, natuurlijk wil je dan ook winnen. Ik hoop mijn kennis te kunnen delen, het is mijn passie. Hopelijk word ik een ambassadeur voor de buitenles’.

Kijk hieronder het bijbehorende interview van Kevin Teitsma

Over de auteur

Rob Bosman

Rob Bosman (25) is journalist bij Mokum52. Met een grote interesse in gedrag en conflict brengt hij het liefst alle kanten van een verhaal in kaart. Graag wil hij "voice of the voiceless" zijn, of op z'n Mokums; "Zelfs klootzakken verdienen een stem". Als Ouderkerker voelt hij zich toch sterk verbonden met Amsterdam. Als vaste klant van de Melkweg en Paradiso en gepassioneerd Ajacied, kan dat ook niet anders. Nieuwstips: graag mailen naar Rob.bosman@student.hu.nl

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *