Emissieloos taxivervoer haalbaar, maar niet zonder problemen

Emissieloos taxivervoer haalbaar, maar niet zonder problemen

Auto

De technologie en infrastructuur in Amsterdam leent zich steeds beter om het convenant Emissieloos Taxivervoer 2025 te halen, maar er zijn nog drempels op de weg naar uitlaatgas vrij taxivervoer in de binnenstad.

Om het plan te halen zijn al meerdere maatregelen genomen door de taxibranches en de gemeente Amsterdam. Voorbeelden hiervan zijn het aantal toegenomen laadpalen in Amsterdam en een subsidie gegeven door de gemeente. Volgens Ton Hokken die de functie beleidsadviseur van het Koninklijk Nederlands vervoer -KNV- bekleedt en betrokken is bij het besluit is het plan dan ook haalbaar in Amsterdam.

Ton Hokken vertelt ook dat de consumenten taxi uit een moeilijke tijd komt. Wegens corona zijn veel ritten weggevallen waardoor ze financieel veel schulden hebben moeten maken. “De aanschafprijs van een elektrische auto is nog wat hoger,” zegt Hokken “dus dat is wel een serieus probleem”. Toch ligt volgens hem het probleem niet bij de personenauto’s maar vooral bij rolstoel en grotere bussen die ook uitgesloten van het convenant zijn.

In het convenant Emmisieloos Taxivervoer Amsterdam 2025 streven de gemeente en verschillende Toegelaten Taxi Organisaties -TTO’s- en organisaties zoals de KNV en Uber om voor 2025 alle taxi’s van de fossiele brandstoffen af te krijgen. Het doel van het convenant is het verbeteren van de luchtkwaliteit en mobiliteit in de binnenstad van Amsterdam.

Over de auteur

Thijs Wiegman

Thijs Wiegman (2003) is een eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Zijn ambities liggen in de hoek van onderzoek en oorlog journalistiek. Elke zaterdag is Thijs te vinden op het Markermeer om te zeilen. Ook heeft hij een passie voor muziek maken en zou dat misschien ook weer serieuzer moeten oppakken.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *