{"id":381,"date":"2020-12-11T10:50:54","date_gmt":"2020-12-11T09:50:54","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/nicoletteweideman\/?p=381"},"modified":"2020-12-11T10:51:43","modified_gmt":"2020-12-11T09:51:43","slug":"bedrijven-maken-het-je-expres-ingewikkeld","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/nicoletteweideman\/381\/bedrijven-maken-het-je-expres-ingewikkeld\/","title":{"rendered":"”Bedrijven maken het je expres ingewikkeld”"},"content":{"rendered":"
Je kent het zonder twijfel wel: je opent een site en er verschijnt een pop-up of je privacy cookies wilt accepteren. Je klikt maar op het groene vinkje om verder te kunnen gaan zonder die hele lap tekst te hoeven lezen. Je hebt misschien geen idee waar je \u2018ja\u2019 op hebt gezegd en dit is dan ook precies wat bedrijven willen, zegt een Brits expert.<\/strong><\/p>\n Talloze sites gebruiken cookies; kleine tekstbestandjes die door de website die je bezoekt op de harde schijf van je computer worden gezet. Je kunt geen site bezoeken zonder dat er een pop-up verschijnt. Voor ons als gebruikers misschien irritant, maar voor bedrijven zijn cookies tegenwoordig bijna onmisbaar.<\/p>\n Cookies hebben verschillende functies voor een bedrijf. Een van die functies is het bevorderen van gebruiksvriendelijkheid, door bijvoorbeeld je inloggegevens op te slaan. Zo zorgen ze ervoor dat je sneller terug zult komen om hun site te bekijken. Want je zal niet snel weer die slechtwerkende site aanklikken, toch? En wat doe je als je tijdens een snelle surfactie je inloggegevens niet meer weet? Dan is de kans groot dat je dan maar weer een andere site opzoekt. Maar de belangrijkste functie is dat ze de gebruikers van hun site dankzij cookies kunnen onderscheiden. Zo zien de bedrijven wat voor sites je vaak bezoekt of op welke onderwerpen je googelt. Ze gebruiken deze informatie om je aangepaste advertenties voor te kunnen schotelen. Zo hebben bedrijven meer kans dat jij iets tegen komt wat je leuk vindt en hier op klikt, wat hen weer geld oplevert. Toeval is het dus niet wanneer er reclames verschijnen van dat paar sneakers of dat leuke shirt dat je net nog online bekeek!<\/p>\n <\/p>\n Cookies zijn voor bedrijven dus erg waardevol, voor hen reden genoeg om ervoor te zorgen jij ze allemaal accepteert. Voorheen kreeg je daarom een pop-up om alle cookies in \u00e9\u00e9n keer aan te vinken en als je dit weigerde kreeg je bij veel sites geen toegang tot de webpagina. Dit is anderhalf jaar geleden veranderd: de privacy toezichthouder van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) stuurde een brief naar grote mediabedrijven dat ze hiermee moesten stoppen. De uitbaters mogen je dus niet meer weigeren voor hun site wanneer je niet akkoord gaat met de cookies. Nu krijg je de keuze om specifiekere cookies aan te vinken, of juist niet. Je krijg heel veel keuzes. Zo veel, dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet.<\/p>\n