Nu is het slechte weer de boeman: Boeing 747 blijft aan de grond.

Nu is het slechte weer de boeman: Boeing 747 blijft aan de grond.

Onderstel van een Boeing 747. Fotograaf: Joël Super (Pexels)

ENSCHEDE – Eindelijk was het zo ver, na een lange strijd tussen Twente airport en de Inspectie Leefomgeving en Transport kon vrijdag 30 oktober, de eerste Boeing 747 Twente airport verlaten. Echter kon dit alsnog niet gebeuren wegens het slechte weer.  

Donderdagmiddag stonden volgens de Tubantia, Twente airport en Inspectie Leefomgeving en Transport tegenover elkaar bij de bestuursrechter om het hoogopgelopen conflict over de zes Boeings te beslechten. Twente airport voldoet volgens Inspectie leefomgeving en Transport niet aan de voorschriften om zulke grote toestellen als de Boeings op te laten stijgen. Door de hoogopgelopen meningsverschillen legde de Inspectie een dwangsom op de luchthaven. De rechtszaak die donderdagmiddag zou plaats vinden heeft niet plaatsgevonden omdat de twee partijen tot een overeenkomst konden komen. Het kortgeding in Zwolle is ingetrokken.  

De zes Boeings die in bezit zijn van het Duitse bedrijf Lufthansa stonden vanaf begin juli al op Twente airport. De Boeings zijn wegens de coronacrisis vroegtijdig afgeschreven. Drie van de zes toestellen zijn door Lufthansa verkocht aan een Amerikaanse concurrent GE Aviation Materials waar de vliegtuigen uit elkaar gehaald worden voor hun onderdelen. Twente airport ging ermee akkoord dat Lufthansa de Boeings tijdelijk kon parkeren. Echter ging dit in strijd met de regels vanuit Inspectie Leefomgeving en Transport. 

Eindelijk komt de vliegtuigensoap tot zijn eind en zijn de twee partijen tot een compromis gekomen. De gevangen vogels, zoals Frank Timmers in de Tubantia schrijft, mogen onder een voorwaarden vertrekken. Deze voorwaarde is dat de Boeings maar een minimale hoeveelheid benzine aan boord mogen hebben. Hierdoor vliegen de Boeings eerst naar de thuisbasis van Lufthansa in Frankfurt om vervolgens door te vliegen naar het Amerikaanse bedrijf. De ontheffing hoefde volgens de Tubantia alleen nog maar bekrachtigd te worden. Deze wordt door de inspectie nagekeken en beoordeeld en wanneer hierin beschreven staat wat is afgesproken mag het eerste toestel opstijgen. 

Dit is vooralsnog door de weersomstandigheden niet geluktWanneer de vliegtuigen wel op kunnen stijgen is door het weer nog onduidelijk, maar dit gaat in ieder geval aankomende week gebeuren. De andere toestellen, die geparkeerd zijn op het Twente airport moeten medio volgend jaar weg zijn van de airport. Lufthansa is volgens de Tubantia in gesprek met verschillende belangstellende die geïnteresseerd zijn in de overige Boeings.  

Directeur Jan Schuring van Technology Base vertelt het volgende aan de Tubantia: Twente Airport kan nu door met de plannen om vliegtuigen in onderhoud te nemen. Die plannen zijn vooral gericht op kleinere toestellen en die marktvraag blijft groot.’  

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *