Thuiswerken hoeft niet negatief te zijn als je werkgever het goed aanpakt: “Er wordt elke week wel iets georganiseerd om met elkaar in contact te blijven”

Thuiswerken hoeft niet negatief te zijn als je werkgever het goed aanpakt: “Er wordt elke week wel iets georganiseerd om met elkaar in contact te blijven”

Nick aan het werk aan zijn thuiswerkplek. Foto: Cécile Vu

Het bedrijf waar Nick werkt gaat op een positieve en creatieve manier om met het thuiswerken. Nick is in februari afgestudeerd en kon in maart direct beginnen als Trainee Cloud Consultant bij HSO Nederland in Veenendaal. Na twee weken werkzaam te zijn geweest op het kantoor moest hij volledig thuiswerken in zijn appartement in Arnhem. Nick ervaart dit echter niet als iets negatiefs.

Je bent net voordat de eerste corona besmettingen er waren afgestudeerd en begonnen aan je nieuwe baan. Hoe was het voor jou om meteen volledig thuis te werken?

Heerlijk. Heel fijn om niet te hoeven reizen en om gelijk vanuit mijn bed naar mijn werkplek te lopen. Ondanks dat het in het begin wennen was, ging het aanpassen best makkelijk. Ik kende een aantal collega’s al, maar nog niet allemaal. Ik heb met de meeste collega’s virtueel kennis gemaakt. Pas tijdens de coronaproof barbecue in de zomer heb ik de meeste collega’s voor het eerst gezien. Niet iedereen was daar aanwezig dus één iemand uit mijn team heb ik nog nooit in het echt ontmoet. Je went er wel aan dat dit zo is. Ik heb niet het gevoel dat ik mijn collega’s minder goed ken. We doen veel virtuele activiteiten waardoor we met elkaar in contact blijven.

Heb je het idee dat je jezelf door het thuiswerken minder goed kon ontwikkelen en groeien in je beroep?

In sommige gevallen. Het voordeel van op kantoor zijn is dat je snel collega’s kan aanspreken als je een vraag of hulp nodig hebt. Die drempel is nu groter doordat iedereen virtueel werkt. Anderzijds merk ik dat ik minstens zo productief ben, veel kennis online beschikbaar is en ik elke dag nieuwe dingen leer. Er zijn veel tools zoals Microsoft teams beschikbaar om kennis te delen, communiceren en samenwerken met collega’s en klanten.

Hoe gaat het bedrijf waar je werkt om met het thuiswerken? Hoe pakken ze dingen aan en hebben ze een thuiswerkbudget?

Thuiswerken werd altijd al gestimuleerd, maar dat is sinds de corona uitbraak noodzaak geworden. Dat betekent dat al onze technologie er al op voorbereid was en wij dus geen moeite hebben gehad met de omschakeling. In oktober is er een thuiswerkbudget vrijgekomen waar je op basis van een lease constructie kantoormeubilair kan leasen tegen een vast bedrag per maand. De kosten van een ergonomische werkplek staan gelijk aan de maandelijkse netto thuiswerkbijdrage. Zo kan iedereen een goede thuiswerkplek kosteloos aanschaffen.

Veel organisaties geven één bedrag. Wat ik goed vind aan mijn werkgever is dat ze een leaseconstructie hebben opgezet met een leverancier van kantoormeubilair en daardoor het thuiswerkbudget besteed kan worden aan een goede, gezonde werkplek.

Hoe is het thuiswerken veranderd vergeleken met maart?

Je merkt dat er op allerlei innovatieve manieren activiteiten worden bedacht om de sociale interactie tussen collega’s te versterken. In maart lag de focus vooral op business continuïteit en minder op het sociale aspect van het thuiswerken. Nu merk je dat de balans beter is door het organiseren van virtuele kennissessies, masterclasses en vrijmibo’s (vrijdag middag borrel). Er wordt elke week wel iets georganiseerd om met elkaar in contact te blijven. Daarnaast is onze jaarlijkse kerstborrel omgedoopt tot een kerst drive-thru waarbij iedereen met eigen auto de kerstmarkt af kon rijden op een veilige manier. Zo zie je dat mijn werkgever goed inspeelt om collega’s op een veilige manier samen te brengen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *