Brouwerij Martinus moet stoppen met verkoop Rolling Stones bier

Brouwerij Martinus moet stoppen met verkoop Rolling Stones bier

De brouwerij van Martinus. Foto: Holger Gringhuis

Brouwerij Martinus moet stoppen met verkoop Rolling Stones bier 

GRONINGEN- Het management van The Rolling Stones heeft Brouwerij Martinus gesommeerd te stoppen met de verkoop van enkele bieren. In het kader van de ‘Rolling Stones – Unzipped’ expositie waren de flesjes voorzien van de bekende uitgestoken tong in de kleuren van de Groninger vlag. Samen met Marketing Groningen ontwikkelde het Groninger Museum, waar de expositie plaats vindt, een pakket met logo’s en posters zodat ondernemers kunnen laten zien dat ze partner zijn van de expositie. 

Samen met Marketing Groningen ontwikkelde het Groninger Museum, waar de tentoonstelling plaats vindt, een pakket met logo’s en posters om te laten zien dat ze partner zijn van de expositie. Op de website van Marketing Groningen is het pakket met logo’s en posters te vinden. De toolkit ‘off the beaten track’ is speciaal ontwikkeld voor ondernemers zodat zij kunnen laten zien dat ze partner zijn van de expositie en daarmee het stadsbeeld wat extra kleur kunnen geven. Het gebruik van de toolkit is echter op eigen risico. Wanneer een ondernemer het logo wil gebruiken op producten moet dit worden voorgelegd aan het management van de Stones. Het Groninger Museum fungeert hierin als doorgeefluik. “Het ontwerp van Martinus zoals zij dat hebben toegepast op hun product is voor zover ik weet niet voorgelegd aan het Stones management, in ieder geval niet via het museum”, zegt Karina Smrkovsky, hoofd communicatie, PR en marketing van het museum.  

Brouwerij Martinus had eerst het idee om vier biertjes uit te brengen met de namen van de bandleden van The Rolling Stones. Dit werd echter afgekeurd door het management. Volgens Sandra Lambers van Marketing Groningen heeft Brouwerij Martinus het tweede voorstel zoals die uiteindelijk op de flesjes is gekomen niet voorgelegd.  Volgens haar heeft dat voor consternatie is gezorgd. “We vinden het heel vervelend dat het zo loopt. Martinus mag het bier niet verder maken en verkopen. Of er nog andere gevolgen zijn weet ik niet.”

Dat Brouwerij Martinus moest stoppen met het maken en het verkopen van de bieren kwam onverwachts. “Het mocht achteraf toch niet, terwijl we wel toestemming hadden van het Groninger Museum”,zegt Martijn van Brouwerij Martinus. De brouwerij wilde eerst vier verschillende bieren maken met de namen van bandleden Mick, Keith, Ron en Charlie maar dit werd niet toegestaan door het management. Dat zijn uiteindelijk zes verschillende bieren met titels van bekende Stones nummers als ‘Satisfaction’ en ‘Gimme Shelter’. Volgens Martijn is het een misverstand. “We willen niet te veel met de vinger wijzen of in een welles-nietes discussie belanden. We gaan ons weer focussen op ons eigen merk.” De brouwerij is begonnen met kleine oplages van de Rolling Stones bieren. “We waren net uitverkocht toen we te horen kregen dat we moesten stoppen” laat Martijn weten. “Er hoeven dus geen duizenden liters door de gootsteen”. 

Brouwerij Martinus is niet van plan een nieuw bier te brouwen binnen het Rolling Stones thema. “We hoeven niet opnieuw gedonder”, zegt Martijn grinnikend. “We zijn heel druk met ons nieuwe bier: Lager der A. Een lager-stijl bier gebrouwen met water uit het Lage der A. Daarnaast zijn we druk bezig met kerstpakketten en pakketten voor online borrels.” 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *