Opinie: verzekeringen voor hoger opgeleiden

Opinie: verzekeringen voor hoger opgeleiden

Als je bij Promovendum bent verzekerd bepaalt je opleidingsniveau je maandelijkse premie. Foto: Pixabay

Aan het eind van het jaar wordt er altijd druk geadverteerd door verzekeringen. Zo ook Promovendum met die reclame van ‘Wat het nieuwe jaar ons brengt -hele lange pauze- weten we niet’. Promovendum is een verzekeringsmaatschappij die zich richt op hoger opgeleiden. Erg slim om je bedrijf te specialiseren op hoger opgeleiden, een bedrijf wat zich richt op ‘lager opgeleiden’ zal natuurlijk lang niet zo goed werken.  

 

Promovendum richt zich al sinds de oprichting op hoger opgeleiden. Dat doen ze omdat schadestatistieken en jarenlange ervaring er volgens hen op duidt dat hoger opgeleiden minder schade maken. Daarom kunnen ze hun autoverzekering voor een lagere premie aanbieden. Mits je onder de noemer hoger opgeleid valt natuurlijk.  

 

Om de proef eens op de som te nemen heb ik de premie laten berekenen voor de autoverzekering. Voor het gemak heb ik maar even mijn moeders Citroën C1 uit 2013 genomen. Wanneer je tussen de 20.000 en 30.000 kilometer rijdt per jaar en – ik noem maar wat – zeven schadevrije jaren hebt is de premie met een afgeronde WO-opleiding voor een WA-verzekering 12,94 euro per maand en 25,13 euro per maand voor allrisk. Maar wanneer je alle gegevens laat staan en het hoogste diploma aanpast naar MBO schieten de premies omhoog. Voor een WA-verzekering betaal je 14,88 euro per maand en 28,90 euro voor allrisk. Hoe is dat te verklaren? Beide premies gaan immers uit van dezelfde schadevrije jaren.  

 

Aan de telefoon bij Promovendum wordt mij verteld dat hoger opgeleiden ‘claimbewuster’ zijn. Dat wil zeggen dat zij niet voor elk krasje en deukje de verzekering raadplegen. Ook dat weten ze op basis van onderzoek. Maar kan dat zomaar? Op basis van opleidingsniveau bepalen hoe goed iemand kan autorijden? Volgens Promovendum wel. 

 

Als je het mij vraagt zou opleidingsniveau niet moeten uitmaken hoeveel je betaalt voor een verzekering. Wanneer je de hoger-lager opgeleiden bril afzet is er ongetwijfeld een doelgroep te vinden die het minste schade maakt om een goedkope premie aan te bieden. Het oogt een beetje als een marketingtruc. Iedereen wil wel bij de hoger opgeleiden horen, maar de andere groep meer laten betalen op basis van speculaties, strijkt tegen de haren van het ethisch verantwoorde.  

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *