Ernst Daemen over Coredaet: “Wat we doen is niet uniek, hoe we het doen, dát is uniek”

Ernst Daemen over Coredaet: “Wat we doen is niet uniek, hoe we het doen, dát is uniek”

Foto: logo Coredaet

HEERLEN – Coredaet is een groot ontwikkelingsbedrijf in Heerlen. Ze doen aan organisatieontwikkeling, teamontwikkeling en mensenontwikkeling. Coredaet opent mensen en organisaties. Ze dringen door tot de essentie en ontwikkelen vanuit daar maximale veerkracht. Met een team van circa twintig doorgewinterde professionals en frisse blikken van jong talent ondersteunen zij organisaties zoals het DSM, Wonen Limburg en Gemeente Heerlen. Ernst Daemen is een van de oprichters en eigenaars van het bedrijf. Daemen vertelt met trots over het bedrijf en vertelt waarom de nieuwe generatie erg belangrijk is in deze branche.

 

Hoe is het concept ‘Coredaet’ tot stand gekomen?

“Dit is heel lang geleden”, verteld Daemen lachend. Tien jaar geleden kwamen Lucille Kissels en ik op het idee om een opleiding te maken voor de consulten en voor de werkzame internetmanagers. Een collega kwam met de opmerking: “Waarom maken jullie er geen dienst van, waarom gaan jullie er niet mee de markt in?”. Zo gezegd, zo gedaan. “We hebben beide verstand van ontwikkelingen, we hebben beide een groot netwerk en we weten dat er behoefte is.” Verteld Daemen. Het ging allemaal erg snel.

 

Er zijn natuurlijk meerdere bedrijven in deze branche, hoe blijven jullie origineel?

“Wij onderscheiden ons op verschillende manieren van andere bedrijven”, vertelt Eva Tholen, medewerker van Coredaet. Ten eerste de manier waarop we een relatie bouwen met de klant, dit noemen wij ‘het warme contact’. We werken vaak met organisaties die wij goed kennen en organisaties die ons goed kennen. Ik denk dat onze eigen manier van werken zorgt voor uniekheid. We nemen de tijd en we werken persoonsgericht. We hebben drie kernwaarden, aanraken, aanreiken en aanzetten. Dit staat centraal en als medewerker worden we uitgedaagd en geprikkeld om dit er elke keer in te brengen. Er zijn veel mensen die HR werk doen maar wij doen het op onze manier. “Wat we doen is niet uniek, hoe we het doen, dat is uniek”, voegt Daemen hieraan toe.

Hoe denken jullie over grote leeftijdsverschillen op de werkvloer?

Daemen vertelt: “De oudste werknemer die we hier in dienst hebben is 72 jaar oud, de jongste werknemer is 22. Wij geloven in een frisse kijk op bepaalde aspecten. Dit zijn jongeren die net klaar zijn met studeren, jongeren met nieuwere ideeën. Ze hebben een kijk op aspecten die de oudere werknemers niet hebben. Jongeren zijn bijvoorbeeld meer bezig met de sociale media en digitalisering. Zo hebben we nu twee zestienjarige scholieren die onze website gaan vernieuwen. En aan de andere kant geloven we ook in de kracht van de wijsheid. En in deze combinatie zien wij juist kracht.”

Hoe is de samenwerking met de eerdergenoemde zestienjarige scholieren tot stand gekomen?

Het businessmodel is natuurlijk gericht op een klant, een medewerker en aandeelhouders. Een ander belangrijk punt is dat de medewerkers iets teruggeven aan de maatschappij. Iedere medewerker wordt geacht iets maatschappelijks te doen wat in de relatie staat met onze dienstverlening. Zo begeleidt Tholen jonge mensen in het sollicitatieproces. “Ik geef één keer per jaar een training en ik heb me nu opgegeven voor carrière coaching”, vertelt Tholen. Daemen is betrokken bij een middelbare school, bij het vak businessschool. “Daar coach ik leerlingen bij het opzetten van ondernemingen. Hier ben ik twee jongens tegengekomen met een eigen bedrijf, Student Design JC. Deze twee scholieren hadden van alles aan te merken op onze website, en dit vond ik erg leuk.” vertelt hij. Hierdoor werden de scholieren uitgenodigd om te praten. “Ze kwamen met voorstellen waar wij nog nooit eerder aan gedacht hadden en gebruikte woorden die ik nog nooit gehoord had.” verteld Daemen glimlachend. Zij zullen dus nu onze website gaan moderniseren.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *