Utrechters niet blij met verkeersplannen in de Zuidpoort

Utrechters niet blij met verkeersplannen in de Zuidpoort

Ledig Erf. Foto: Silvain Stikker

UTRECHT – De Utrechtse gemeente is al een tijdje bezig met Zuidpoort: het gebied tussen het Ledig Erf, de Albatrosstraat, de Vondellaan en de Bleekstraat. De gemeente wil het autoverkeer minderen in de zone en heeft daarvoor zes mogelijkheden onderzocht. Tot en met 8 februari is de gemeente geïnteresseerd in feedback op hun gekozen varianten. In de zomer zal de beslissing gemaakt worden. 

Volgens projectleider Pieter Prins zijn de varianten als volgt:

Variant 1: Ledig Erf wordt een fietsstraat. Auto’s zullen dan meer te gast zijn en de voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte. 

Variant 2: Ledig Erf wordt afgesloten voor autoverkeer. Dit geeft de voetgangers en fietsers nog meer ruimte maar creëert ook een nieuw probleem: de Vondellaan raakt overbelast door het omrijden van de auto’s. 

Variant 3: Ledig Erf wordt afgesloten voor autoverkeer maar met doseren aan de randen. Door het gebruiken van verkeerslichten wordt er gedoseerd afhankelijk van het verkeer op de Albatrosstraat zodat de Vondellaan niet overbelast raakt.

Variant 4: Ledig Erf wordt afgesloten voor autoverkeer en een afslagverbod tussen de Vondellaan en de Albatrosstraat vindt plaats. Auto’s zullen een meer zuidelijke route moeten nemen. Er is hierdoor ook meer stimulus om het OV te gebruiken in plaats van de auto.

Variant 5: Ledig Erf wordt afgesloten voor autoverkeer en twee afslagverboden vinden plaats. Van de Albatrosstraat naar de Baden Powellweg en tussen de Vondellaan en de Bleekstraat. 

Variant 6: Ledig Erf en Albatrosstraat worden afgesloten. Dit zorgt voor een toename van het verkeer op ‘t Goylaan en de A12. 

De voorkeur van de gemeente is variant 4 wat, opvallend genoeg, de minst populaire keuze was onder een grote groep omwonenden.

‘Variant 4 is juist de slechtste keuze van allemaal’ zei een man die die route elke dag gebruikt om naar zijn werk te gaan. ‘Ik ben het volledig eens met minder autoverkeer maar je kan niet verwachten dat iedereen opeens de bus gaat pakken zoals variant 4 dat suggereert’, voegde hij toe. 

Een vrouw gaf aan dat variant 4 ook opbotst tegen het nationale plan om CO2-uitstoot te beperken. ‘Doordat ik dan een langere route moet nemen naar mijn werk, stoot ik veel meer CO2 uit.’ De meeste omwonenden gaven de voorkeur aan variant 1 of helemaal geen bouwproject. Sommige lieten ook weten dat zij feedback gaan geven aan de gemeente zodat ze hopelijk niet voor variant 4 kiezen.

Tot en met 8 februari zal de gemeente nog luisteren naar feedback. In de zomer wordt er een keuze gemaakt en na de zomer gaat het bouwproject van start.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *